Chidaneh.com placeholder image

فرش دستباف طرح خشتی، مناسب کدام دکوراسیون است؟

به قلم: حدیث حقیقت

فرش در دکوراسیون خانه های ایرانی اهمیت زیاد و ویژه ای دارد و در آن حس آرامش و آسایش ایجاد می کند. همان طور که می دانید فرش ایرانی یکی از مهم ترین صنایع دستی ایرانی به حساب می آید و در تمام دنیا شناخته شده است. فرش دستباف یکی از پرطرفدارترین انواع فرش بوده و طرح ها و مدل های متنوعی دارد. در این مطلب از چیدانه به بررسی فرش دستباف خشتی می پردازیم.

مطلب مرتبط: بهترین مدل فرش دستباف، چه طرح و چه رنگی؟

تابلو فرش ریحان

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف ایرانی
فرش دستباف پازیریک

فرش دستباف

انسان ها از زمانی که خود را شناختند و به نیازهای زندگی آگاه شدند، به فکر داشتن منسوجاتی بودند تا آن ها را از سرما و سفت بودن زمین حفظ کند. بنابراین اولین نمونه های فرش از پشم و موی حیوانات و پوست آن ها ساخته شد.

با پیشرفت تکنولوژی، انسان ها به تدریج یاد گرفتند که از فشردن الیاف پشمی می توانند فرش ها و به عبارتی زیراندازهای ضخیم تر و گرم تری تهیه کنند. سپس با آموختن فنون ریسندگی، نخ های پشمی تولید کردند و با ترکیب نخ ها به صورت عمودی و افقی، گلیم ابداع شد که شروعی برای بافت فرش های گره دار و پیشرفته بود. 

مطلب مرتبط: فرش دستباف مدرن، انتخابی گلچین شده برای دکوراسیون شما

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف
فرش دستباف پازیریک

طرح خشتی

با گذشت زمان تغییرات و پیشرفت زیادی در تولید فرش ها ایجاد شد. در ابتدا نقش ها و طرح های بسیار ساده و آسانی توسط هنرمندان ایرانی بر روی فرش ها بافته می شد اما تحولاتی در تولید آن ها به وجود آمد که باعث تنوع زیاد و بی نظیری در فرش دستباف شد.

یکی از این انواع این طرح ها، طرح خشتی است. طرح خشتی از قدیمی ترین طرح ها به حساب می آید و طرفداران زیادی دارد. فرش های طرح خشتی به این دلیل پرطرفدار هستند که می توان طرح ها و نقش های فرش‌ های مختلف را درون آن ها و در قالب یک شکل هندسی مانند مربع با عنوان خشت نشان داد. هر خشت مانند یک قاب عکس است که با فاصله ای مشخص از خشت کناری خود جدا می‌شود و مفهوم ویژه‌ای دارد.

مطلب مرتبط: دکوراسیون خانه مدرن با فرش دستباف، امکان پذیره

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف
فرش دستباف پازیریک

کناره فرش در فرش های دستباف طرح خشتی، ترکیبی از نقوش مختلف گل و گیاه است و در طراحی فرش، نقش ها و رنگ های گوناگون در قالب خشت ها نشان داده می شوند. همچنین ممکن است یک نقش و نگار به صورت مورب بارها تکرار شود و یا به صورت تک خشت و متمایز باشد. طرح هایی که در هر خشت استفاده می شود متنوع اند و معمولا شامل نمونه های زیر هستند :

  • گل
  • درخت
  • گلدانی همراه با پرنده

مطلب مرتبط: نگهداری از فرش، چطوری عمرش زیاد میشه؟

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف
فرش دستباف پازیریک

استفاده از فرش خشتی در دکوراسیون

همان طور که گفته شد فرش دستباف طرح خشتی طرفداران زیادی دارد . اما این به آن معنی نیست که می توان از آن در هر سبک دکوراسیونی استفاده کرد. از آن جایی که فرش دستباف طرح خشتی، نقش ها و رنگ های مختلفی دارد برای تمام سبک های دکوراسیونی مناسب نیست. گالری فرش دستباف پازیریک استفاده از این طرح فرش ها را در دکوراسیون هایی به سبک زیر مناسب می داند:

  • دکوراسیون به سبک کلاسیک
  • دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک
  • دکوراسیون به سبک تلفیقی

مطلب مرتبط: فرش دستباف ارگانیک، طرحاش لنگه نداره!

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف
فرش دستباف پازیریک

فرش طرح خشتی در دکوراسیون به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک از سبک هایی است که برای قرار دادن فرش طرح خشتی بسیار مناسب است، چون این فرش ها ذاتا سنتی هستند و با سبک کلاسیک هماهنگی دارند. اما نکته ای که وجود دارد این است که با قرار دادن فرش خشتی در دکوراسیونی به این سبک، سایر وسایل و مبلمان باید ساده باشند و نباید طرح های شلوغ داشته باشند. پس اگر مبلمانی با طرح های پر نقش و نگار دارید، فرش خشتی انتخاب مناسبی برای شما نیست، چون فضا را گرفته و شلوغ تر می کند.

مطلب مرتبط: فرش کلاسیک، مگه با بقیه فرق داره؟

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف ایرانی
فرش دستباف پازیریک

فرش طرح خشتی در دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک

دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک نیز از مواردی است که برای فرش طرح خشتی مناسب است. اما از آنجایی که خاصیت این سبک دکوراسیونی سادگی و شباهت آن به سبک مدرن است، بهتر است فرش طرح خشتی در رنگ های روشن مانند رنگ های سفید و کرم باشد و نباید رنگ های پررنگ مانند قرمز در آن به کار رفته باشد.

مطلب مرتبط: رنگ فرش سال 99، مدل‌ جدید هال، پذیرایی و اتاق خواب

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف ایرانی
فرش دستباف پازیریک

فرش طرح خشتی در دکوراسیون به سبک تلفیقی

دکوراسیون سبک تلفیقی نیز از سبک های مناسب برای قرار دادن فرش طرح خشتی است. اگر به استفاده از فرش طرح خشتی در دکوراسیون به سبک تلفیقی علاقه مند هستید باید به این نکته دقت کنید که مبلمان تان به سبک مدرن و ساده باشد. اگر سادگی زیاد را در مبلمان دوست ندارید وبه طرح های پر نقش و نگار علاقه دارید می توانید از کوسن های طرح داری که هماهنگ با طرح های فرش خشتی است، استفاده کنید. اما دقت کنید که این طرح ها نباید زیاد شلوغ باشند.

مطلب مرتبط: بهترین رنگ فرش برای پذیرایی، اول این خونه های ایرانی رو ببین!

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف
فرش دستباف پازیریک

نکات استفاده از فرش طرح خشتی

سبک های مدرن و صنعتی به هیچ وجه مناسب فرش های طرح خشتی نیستند. به این دلیل که در این فرش ها طرح های سنتی و قدیمی به کار رفته است.

از آنجایی که فرش طرح خشتی رنگ ها و طرح های متنوع و مختلفی دارد باید توجه و سعی کنید تا در فضای خانه از شلوغی سایر وسایل اجتناب شود. همچنین به دلیل آن که در این فرش ها رنگ های مختلفی به کار رفته است گالری فرش دستباف پازیریک به شما نوصیه می کند تا در انتخاب رنگ دکوراسیون به این موضوع دفت کنید و رنگ هایی را برای سایر وسایل خانه مانند مبلمان، پرده ها و اکسسوری ها انتخاب کنید که با رنگ های فرش هماهنگی داشته باشند.

مطلب مرتبط: ست فرش سورمه ای، 5 رنگ عالی برای مبلمان!

فرش دستباف پازیریک
فرش دستباف ایرانی
فرش دستباف پازیریک

فرش دستباف طرح خشتی فضا را تا حدی کلاسیک می کند. به همین دلیل در استفاده از اکسسوری ها دقت کنید و تا حد ممکن از اکسسوری های لوکس استفاده نکنید. به عنوان مثال اگر دکوراسیون تان به سبک کلاسیک است، از اکسسوری های لوکس فلزی و نقره و طلایی اجتناب کنید.

دکوراسیون به سبک تلفیقی ساده و کلاسیک است اما لوکس نیست پس وسایل دکوری و اکسسوری های لوکس در آن جایی ندارند.

مطلب مرتبط: ابعاد و مکان مناسب فرش در دکوراسیون داخلی منزل

فرش دستباف پازیریک
فرش
فرش دستباف پازیریک

گالری فرش دستباف پازیریک در دو شعبه در تهران اصفهان فعالیت دارند که شعبه شهر اصفهان به عنوان یکی از 10 جاذبه دیدنی آن شهر به حسابی می آید. این برند سفارشات شما را از سرتاسر دنیا قبول کرده و درب منزل به شما تحویل می دهد.

برای اطلاعات بیشتر به پروفایل اهالی فن گالری فرش دستباف پازیریک در وبسایت چیدانه مراجعه کنید و نمونه کارهای شرکت را مشاهده بفرمایید.

مطالب پیشنهادی:

فرش در دکوراسیون منزل،11 قانون که باید بدانید!

فرش ابریشم، انتخاب خاص لوکس پسندان!

7 نکته طلایی برای ست کردن فرش ایرانی با دکوراسیون منزل

فرش فانتزی سیاه و سفید، 9 مدل با تجربه های موفق!

فرش اتاق خواب، اول اندازه بعد چیدمان!

فرش های ایرانی که با دکوراسیون مدرن شما ست می شوند!

خرید بهترین فرش برای دکوراسیون اتاق غذاخوری!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه