Chidaneh.com placeholder image

خرید ظروف فیروزه کوبی، هر آنچه باید بدانید!

به قلم: تحریریه چیدانه

آیا شما هم از علاقمندان صنایع‌دستی هستید؟ آیا تا به حال برای تزیین دکوراسیون داخلی منزل و محل کار خود به خرید ظروف فیروزه کوبی پرداخته اید؟ به طور کلی ظروف هنری و سنتی را دوست دارید یا اشیای تزیینی مدرن امروزی؟ اگر به هنرهای دستی ایرانی علاقمند هستید در این مطلب ازوب سایت چیدانه با ما همراه باشید تا با یکی از صنایع دستی فاخر و زیبای ایرانیان آشنا شوید.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی شده در تهران
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

چوب و هنر

 صنایع دستی اصفهان

 ایرانیان در طول تاریخ با فرهنگ غنی خود هنرهای بسیاری را در دامان خود پرورده اند. وسایل و ابزار زندگی در گذشته جنبه مصرفی برای برطرف کردن نیاز های روزمره داشته است که با بررسی آنها رنگ و بوی هنری را به خوبی احساس می‌کنیم. شهرهای مختلف ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی متنوع صنایع دستی و هنری متنوع و فراوانی دارند.

اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز هنری ایران است که شهرت جهانی دارد. امروزه بسیاری از هنرهایی که در گذشته در شهرهای دیگر تولید می شده است نیز به صنایع دستی اصفهان راه یافته و آثار زیبایی توسط هنرمندان این شهر عرضه شده است. اگر به اصفهان سفر کرده باشید یا حتی با جستجوی ساده در اینترنت به اهمیت هنر و آثار هنری در اصفهان پی خواهید برد.

خاتم کاری، قلم زنی، قلمکاری، فیروزه کوبی، معرق و منبت، مجسمه سازی، نگارگری، میناکاری، مس و پرداز، مسگری، خوشنویسی، کاشی کاری، مس و خاتم و… از جمله صنایع دستی و هنرهای تجسمی اصفهان هستند که شهرت جهانی دارند.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی شده در تهران
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

فیروزه کوبی چیست و چگونه اجرا می شود؟

یکی از صنایع دستی مشهور و پرطرفدار در اصفهان فیروزه کوبی است. فیروزه کوبی هنری است که با داشتن سابقه نه چندان دور توانسته است جایگاه ویژه ای در میان هنرهای دستی ایرانی به خود اختصاص دهد. ظروف فیروزه کوبی با استفاده از مواد اولیه اصلی که عبارتند از ظروف مسی و سنگ فیروزه نیشابور در کارگاه های فیروزه کوبی ساخته می شوند.

تولید ظروف فیروزه کوبی در سه مرحله زرگری، فیروزه کوبی و پرداخت کاری انجام می شود:

  • زرگری: در این مرحله ظروف مسی توسط استاد مسگر ساخته می شود و برای اجرای فیروزه کوبی به استاد فیروزه کار سپرده می‌شود
  •  فیروزه کوبی: در این مرحله قطعات سنگ فیروزه با دقت و مهارت در کنار یکدیگر قرار می گیرند و با استفاده از چسب فیروزه کوبی محکم می شوند.
  •  پرداخت کاری: در مرحله پایانی ظرف آماده شده صیقل داده شده و عملیات پرداخت بر روی آن انجام می شود. سپس لایه از پلی استر بر روی ظرف قرار می گیرد که از آن محافظت کند.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

فیروزه کوبی کریمی

در میان برندهای معتبر تولید کننده صنایع دستی، فیروزه کوبی حامد کریمی دارای تولیدات مرغوب و با کیفیت است که به سراسر ایران کشورهای دیگر نیز ارسال می‌شود. صنایع دستی حامد کریمی در سال ۱۳۸۵ به تولید محصولات میناکاری، فیروزه کوبی و قلمزنی پرداخته و پس از مدت زمان کوتاهی در ردیف بهترین تولید کنندگان صنایع دستی ایران قرار گرفت. 

مجموعه فیروزه کوبی و صنایع دستی حامد کریمی در سال ۱۳۹۳ به صورت حرفه ای و ماهرانه به تولید صنایع دستی فیروزه کوبی پرداخته و توانسته است سهم بزرگی از بازار این هنر را در دست بگیرد. پس از تلاش های بسیار و کسب رضایت مشتریان در طی این سال ها برند فیروزه کوبی کریمی موفق به دریافت گواهینامه های متعدد از جمله  نشان استاندارد ملی ایران و گواهی مدیریت کیفیت ( ایزو9001 ) و ثبت برند و لوگوی محصولات فیروزه کوبی و صنایع دستی حامد کریمی همجنین گواهینامه فروشگاه منتخب و نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی از اتحادیه صنف صنایع دستی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اخذ مجوز تولید کارگاهی از سازمان صنایع دستی، گواهینامه سیستم مدیریت پایش و اندازه گیری رضایت مشتری (ISO 10004 ویرایش 2018) و… گردیده است. علاوه بر فیروزه کوبی، صنایع دستی مس و پرداز و مس و خاتم نیز  در کارگاه های هنری استاد کریمی تولید می شوند.

مطلب مرتبط:پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان، 3 مدل در خانه های امروزی

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

خرید ظروف فیروزه کوبی

در زمان های گذشته ساخت ظروف فیروزه کوبی بر روی گلدان، تنگ، کاسه و بشقاب و مواردی از این قبیل انجام می شد اما امروزه تنوع بسیاری در میان تولیدات این هنر وجود دارد. اشیا و ظروف تزئینی فراوانی در کارگاه های فیروزه کوبی تولید می شوند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

 اگر تصمیم به خرید ظروف فیروزه کوبی دارید می توانید از میان آجیل خوری فیروزه کوبی، شکلات خوری فیروزه کوبی، قندان فیروزه کوبی، آینه و شمعدان فیروزه کوبی، کشکول فیروزه کاری، سرویس چای خوری فیروزه کوب، کاسه و بشقاب فیروزه کوب، گزخوری فیروزه کاری، سنبلدان فیروزه کوبی، سنگاب فیروزه کوبی و …  گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 گفتنی است کلیه این محصولات در ابعاد مختلف ساخته می شوند و افراد متناسب با سلیقه و بودجه مورد نظر خود می‌توانند ظروف مورد نظر را خریداری کنند. البته هنگام خرید از شناسنامه دار بودن محصولات اطمینان حاصل کنید.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

 تلفیق فیروزه کوبی با هنرهای دیگر

 امروزه به دلیل پیشرفت و توسعه ابزار و تجهیزات و همچنین خلاقیت هنرمندان هنرهای مختلف با یکدیگر ترکیب شده و صنایع دستی زیبایی به وجود می آیند. هنر فیروزه کوبی نیز شامل این تلفیق ها شده است است برخی هنرمندان از فیروزه کوبی در تابلوهای دیواری مختلف استفاده می کنند.

 فیروزه کوبی روی ظروف مسی از شهرت و اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل هنر مسگری توانسته است از فیروزه کوبی استفاده فراوانی نموده و آثار زیبایی به وجود آورد.

قلمزنی نیز هنری است که در کنار صنایع دستی فیروزه کوبی آثار زیبا و شگفت انگیزی به وجود آورده است. برای مثال در شیرینی خوری فیروزه کوبی طرح های قلمزنی شده زیبایی مشاهده می کنیم است. همچنین لبه های این ظرف با مهارت و ظرافت بسیار شبکه بری شده است.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

فیروزه کوبی روی ظروف مسی

اگر برای خرید ظروف فیروزه کوبی به فروشگاه های آنلاین و یا مراکز فروش این محصولات مراجعه کنید  تنوع بالای محصولات را شاهد خواهید بود. فلزی که در فیروزه‌کوبی بیشترین کاربرد را دارد فلز مس است. در میان فلزات مختلف مس دارای انعطاف پذیری مناسب برای اجرای فیروزه کاری است. مقاومت مس نیز به میزان بالایی است که این امر موجب شده است این فلز در فیروزه کوبی کاربرد زیادی داشته باشد.

به طور کلی از فلزهای مس، برنج و ورشو در ظروف فیروزه کوبی استفاده می شود که هر کدام دارای ارزش های مختلف هستند. اما بیشتر فیروزه کاران ترجیح می دهند هنر خود را بر روی ظروف مسی اجرا کنند.

استاد فیروزه کار برای سفارش ظروف مسی ابعاد و طرح آن را به خوبی برای استاد مسگر تشریح می کند. دلیل این کار داشتن ضخامت مناسب در بخش های مختلف ظروف است که آن را برای فیروزه کوبی آماده می کند که مقاومت لازم را داشته باشد.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

کاربرد ظروف فیروزه کوبی

همانگونه که می دانید صنایع دستی بیشتر جنبه تزیینی دارد و برای زیباسازی دکوراسیون محیط های مختلف استفاده می شود. ظروف فیروزه کوبی نیز از این قاعده مستثنا نیست و می توانید آن را در منزل یا محل کار در مکانی مناسب قرار دهید. شیوه ساخت صنایع دستی فیروزه کوبی به گونه ای است که امکان استفاده کاربردی را نیز دارا است.

برخی از اشیای فیروزه کوبی شده تنها برای مصارف تزیینی ساخته می شوند مانند گلدان فیروزه کوب، سنبلدان فیروزه کوب، آینه و شمعدان فیروزه کوب و… اما برخی دیگر جنبه مصرفی نیز دارند برای مثال می توانید در مهمانی ها و پذیرایی ها از آجیل خوری فیروزه کوبی برای قرار دادن انواع آجیل و مغزیجات استفاده کنید. 

استفاده از صنایع دستی در میان وسایل پذیرایی و یا به کاربردن در دکوراسیون داخلی نشان دهنده ذوق و سلیقه شماست. بنابراین با خرید ظروف فیروزه کوبی علاوه بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی محیط محل زندگی خود را به زیبایی تزیین کنید.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

ویژگی های ظروف فیروزه کوبی مرغوب

 امروزه در فروشگاه های مختلف صنایع دستی ظروف فیروزه کوبی فراوانی را مشاهده می کنید. در میان این تولیدات برخی با کیفیت و برخی دیگر از مرغوبیت کمتری برخوردار هستند. در برندهای معتبر فیروزه کوبی مانند فیروزه کوبی کریمی ظروف ساخته شده دارای سنگ های فیروزه‌  اصل در اندازه‌های یکسان هستند که با دقت و ظرافت در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

هرچقدر این سنگ ها به هم نزدیک تر باشند ظرف ساخته شده از ارزش مادی و هنری بالاتری برخوردار است. همچنین سطوح فیروزه کاری شده را به دقت بررسی کنید اگر این بخش‌ها به طور کامل صیقلی  شده و برجستگی در آن مشاهده نشود نشان‌دهنده مهارت بالای استاد فیروزه کار است.

 سنگ فیروزه به کار رفته در این صنایع دستی از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر در تولید ظروف از سنگ فیروزه نیشابور استفاده شود ارزش آن بسیار بالاستT زیرا سنگ فیروزه نیشابور مرغوب ترین و خوشرنگ ترین فیروزه در سطح جهان است. 

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی شده در تهران
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

روش نگهداری ظروف فیروزه کوبی

 سنگ فیروزه یکی از سنگ های معدنی زنده دنیاست به این معنی که شرایط محیطی بر روی آن تاثیر می گذارد. هنگامی که زیورآلات و یا ظروف فیروزه کوبی را خریداری می نمایید نکات مراقبتی آن را به خوبی رعایت کنید تا بتوانید برای مدت طولانی محصولات را صحیح و سالم داشته باشید. برای نگهداری و مراقبت از ظروف فیروزه کوبی موارد زیر را رعایت کنید:

  •  از قرار دادن محصولات فیروزه کوبی در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  •  یکی از زیانبارترین موادی که می‌تواند سنگ فیروزه را از بین ببرد لوازم آرایشی و مواد شیمیایی هستند به همین دلیل از مجاورت زیورالات و یا ظروف فیروزه ای در کنار انواع عطر و ادکلن و کرم خودداری کنید.
  • برای شستشو و تمیز کردن سنگ فیروزه از مواد شیمیایی استفاده نکنید تنها با استفاده از یک دستمال خیس می توانید آلودگی ها و گرد و غبار را از روی آن پاک کنید. سنگ فیروزه نسبت به مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی واکنش نشان می دهد.
  •  در صورت تغییر رنگ فیروزه آن را برای احیا کردن به متخصصین این کار نشان دهید و از انجام هرگونه اقدام خودسرانه و راهنمایی اطرافیان بپرهیزید.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی شده در تهران
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

نقش فیروزه کوبی در دکوراسیون داخلی

برای تزیین محیط های مختلف و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی آنها می توان از صنایع دستی و اشیا سنتی استفاده کرد. ظروف سنتی به دلیل داشتن رنگ بندی های خاص و متنوع قابل استفاده در دکور های مختلف هستند. کارشناسان طراحی داخلی برای چشمگیر شدن بخشی از دکور اتاق ها از اشیای سنتی استفاده می کنند.

صنایع دستی فیروزه کوبی نیز به دلیل داشتن رنگ آبی زنده و گیرای خود در دکوراسیون های مختلف کاربرد فراوانی دارند. رنگ فیروزه ای دارای انعطاف بالایی است و به راحتی با رنگ های مختلف هماهنگ می شود و می توانید در اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و… از محصولات فیروزه کاری استفاده کنید. اگر در دکوراسیون منزلتان از رنگ فیروزه ای استفاده کرده‌اید ظروف فیروزه کوبی مکمل مناسبی برای آن است.

محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی
ظروف فیروزه کوبی
محصولات صنایع دستی و فیروزه کوبی حامد کریمی

خرید مطمئن از فروشگاه صنایع دستی حامد کریمی

 همانگونه که گفته شد خرید ظروف فیروزه کوبی باید از برند های معتبر این رشته انجام شود. در میان صنایع دستی اصفهان فیروزه کوبی در ردیف هنرهای گرانقیمت به شمار می رود. این امر به دلیل استفاده از مواد اولیه ارزشمند مانند فلز مس و سنگ فیروزه نیشابور و همچنین مهارت خاص در طراحی و تولید این محصولات است. به همین دلیل هنگام خرید این محصولات در انتخاب فروشنده معتبر دقت کنید.

کلیه محصولات فیروزه کوبی حامد کریمی شناسنامه‌دار بوده و دارای ضمانت نامه کتبی معتبر ۱۰ ساله است. بنابراین با خیالی آسوده می توانید خرید خود را از برندی معتبر انجام دهید. ارسال محصولات خریداری شده در سراسر کشور رایگان است.

محصولات فیروزه کوبی و صنایع دستی حامد کریمی هم اکنون جزو برندهای برتر در زمینه تولید صنایع دستی با کیفیتی متمایز بوده و تلاش دارد جایگاه خود را عرضه محصولات با کیفیت و متنوع ارتقا بخشد. 

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه