Chidaneh.com placeholder image

مصالح نوین ساختمانی، این 9 متریال و می‌شناسید؟

به قلم: سمانه زارعی

در این روزهایی که علم و تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است، شنیدن هر روزه اسامی جدید و نو مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست.  هر نوع مصالحی که امروزه در ساختمان به کار می‌رود، دارای مزایا و معایبی است و تلاش برای ساخت مصالح نوین برای برطرف کردن معایب و ضعف‌هایی است که ممکن است مصالح داشته باشند. در این مطلب قصد داریم چند نوع مصالح نوین ساختمانی را معرفی کنیم. با چیدانه همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان
مصالح ساختمانی نوین

مصالح نوین ساختمانی

هر نوع اختراعی با چند هدف انجام می‌شود. مصالح نوین ساختمانی با هدف ایجاد مصالح جایگزین بهتر از مصالح ساختمانی که در حال حاضر وجود دارند، ساخته می‌شوند. منظور از بهتر بودن می‌تواند کیفیت بالاتر فیزیکی و شیمیایی مصالح، قیمت مصالح، چند کاربردی بودن و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی باشد. در ادامه با چند مصالح ساختمانی جدید آشنا می‌شویم.

مطلب پیشنهادی: مصالح جدید دکوراسیون داخلی برای خاص پسندها

برندهای معتبر در این حوزه

 

سنگ نورگذر

1.سنگ نورگذر

سنگی که بتواند نور را از خود عبور بدهد می‌تواند جزو مصالح جذاب و خاص باشد. سنگ نورگذر از مصالح نوین ساختمانی است که بیشتر در فضاهای داخلی ساختمان کاربرد دارد. سنگ نورگذر را می‌توان در طراحی دکوراسون داخلی مدرن و یا کلاسیک به کار برد. سنگ نورگذر نوعی سنگ مصنوعی است که نور به طور خفیفی از آن عبور می‌کند. از سنگ مصنوعی شفاف؛ در طراحی کانتر، دیوار، قاب‌های تزیینی، پوشش سقف و.. استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: سنگ مصنوعی، انواع قرنیز و پنل در دکوراسیون داخلی

 

شیشه هوشمند

2.شیشه هوشمند

امروزه در هر زمینه‌ای تکنولوژی‌های جدید به دنبال هوشمند شدن هستند، یعنی امکانات بیشتر برای سرعت و کیفیت بالاتر زندگی ایجاد می‌کنند. شیشه‌های هوشمند یکی از انواع مصالح نوین ساختمانی هستند. در این نوع شیشه مات براق شدن سطح شیشه قابل تنظیم است و این قابلیت کاربرد آن برای فضاهایی که نیاز به حفظ حریم شخصی دارد را بیشتر می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های شیشه‌های هوشمند محافظت از اشعه‌های مضر خورشید، مانند فروسرخ است و این ویژگی آن را خاص‌تر کرده است. از کاربردهای شیشه هوشمند می‌توان به: استفاده در پارتیشن اداری، اتاق جلسات، اتاق خواب یا نشیمن، بالکن و.. اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: پنجره‌های هوشمند که خیلی میفهمند!

 

الوار توده ای

3. الوار چوبی مهندسی شده

از زمانی که آهن و بتن وارد ساختمان‌سازی شدند و مقاومت و استحکام بیشتر نسبت به چوب نشان دادند، کمتر از چوب در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. امروزه مصالح نوین ساختمانی چوبی با برطرف کردن ضعف خود دوباره جای خود را در بین مصالح ساختمانی پیدا کرده‌اند.  الوار توده‌ای (Mass timber)  یکی از مصالح نوین ساختمانی هستند که مقاومت بسیاری بالایی نسبت به چوب معمولی دارند. این نوع چوب تحت فرآیندهایی مهندسی شده‌اند و به صورت لایه‌ لایه و در ترکیب با چسب‌های مخصوصی ساختاری محکم و ماندگار ایجاد کرده‌اند. این نوع چوب مهندسی شده در دکوراسیون داخلی و اسکلت پروژه‌های بزرگ کاربرد دارند.

مطلب پیشنهادی: ترومووود، چرا این چوب معمولی نیست؟

 

آجرهای تصفیه کننده هوا

4.  آجر تصفیه کننده هوا

یکی از مصالح نوین ساختمانی که در جهت کاهش آلودگی‌های محیطی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، آجر تصفیه‌کننده هوا است. این آجرها به نام آجرهای تنفسی هم شناخته شده‌اند. آجر تصفیه‌کننده برای مناطقی که آلودگی هوای زیادی دارد مناسب است. هوای آلوده‌ پس از عبور از دریچه‌های موجود در آجر، فیلتر شده و هوای تصفیه شده وارد فضای داخل ساختمان می‌شود.

 

چوب شفاف

5. چوب شفاف

شاید هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که بتوان از پشت چوب هم دید! بله چوب شفاف هم یکی از مصالح نوین ساختمانی است که خاصیت شکنندگی آن کمتر از شیشه است و مقاومت بیشتری دارد. در ابتدا چوب شفاف در مقیاس کم و برای استفاده در تراشه‌های رایانه‌ای به کار رفت. چوب شفاف در مقیاسه با شیشه رسانایی گرمایی کمتری دارد در نتیجه انرژی کمتری هدر می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای چوب شفاف استفاده در سلول‌های خورشیدی است.

بیشتر بخوانید: چوب شفاف، ظهوری هیجان‌انگیز در عرصه علم

 

سرامیک خنک کننده

6. سرامیک خنک‌کننده

سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند هزینه و انرژی زیادی را مصرف می‌کنند، در نتیجه وجود یک سیستم طبیعی برای گرما و سرمای ساختمان کمک زیادی به صرفه جویی در هزینه‌های ساختمان خواهد کرد. آجر یا سرامیک خنک‌کننده یکی از تکنولوژی‌های جدید برای تهویه و خنک کردن فضای داخل ساختمان است.  این نوع سرامیک از خاک رس و هیدروژل که جاذب آب است تشکیل شده است. هیدروژل حدود 400 برابر خود آب جذب می‌کند و در گرما دمای محیط را بیش از 6 درجه کاهش می‌دهد.

 

بتن شفاف

7. بتن شفاف

امروزه پژوهش‌های زیادی بر روی بتن‌ها انجام شده است تا بتن ها ویژگی‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنیم داشته باشند. بتن شفاف یکی از این مصالح نوین است که می‌تواند نور را از خود عبور دهد. بتن شفاف نوعی بتن است که با استفاده از فیبرهای نوری امکان انتقال نور از یک سمت به سمت دیگر را فراهم می‌کند. این نوع بتن در طراحی دکوراسیون داخلی مانند: دیوار جدا کننده، کفپوش، حتی مبلمان و لوازم دکوری کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: بتن شفاف و گذر نو از نمای ساختمان بتنی!

 

بتن خود ترمیم شونده

8. بتن خود ترمیم شونده

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ممکن است در ساختمان‌سازی با بتن دردساز شود ایجاد ترک‌ در ساختار بتن است. بتن خود ترمیم شونده یکی از مصالح نوین ساختمان است. هنگام ترک خوردن بتن، ترکیب کلسیت در داخل بتن ایجاد می‌شود و ترک ایجاد شده در آن را پر می‌کند. این مصالح در حال بررسی و پژوهش است و به تولید قطعی و نهایی نرسیده است.

مطلب پیشنهادی: بتن خود ترمیم شونده چیست و چه فرقی با بتن معمولی دارد؟

 

چوب مایع

9. چوب مایع

چوب مایع از مصالح نوینی است که عمده‌ی ماده‌ی سازنده‌ی آن لیگنین و سلولز است. یکی از محدودیت‌هایی که کاربرد چوب در وسایل مختلف دارد منعطف نبودن آن است به طوری که ایجاد فرم‌های منحنی با چوب سخت است. چوب مایع این مشکل از چوب را حل می‌کند و در طراحی وسایل و اکسسوری‌های مختلف و همچنین طراحی داخلی و مبلمان کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این مصالح نوین ساختمانی قابل بازیافت بودن آن است.

مطلب پیشنهادی: چوب مایع، مصالحی نو در صنعت ساختمان و دکوراسیون

 

مصالح نوین ساختمانی

کلام آخر:

در این مطلب با چند نوع مصالح نوین ساختمانی آشنا شدیم که در مرحله‌ی پژوهش و یا تولید قرار دارند و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور وارد بازار مصالح ساختمانی می‌شوند و به کاهش مصرف منابع طبیعی، انرژی و آب و همچنین ایجاد ساختمان‌هایی محکم‌تر و دوستدار محیط‌زیست کمک خواهند کرد. بسیاری از این مصالح در مرحله‌ی بررسی و پژوهش قرار دارند.

با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه