Chidaneh.com placeholder image

انواع رومیزی ترمه، پاسخ با 4 سوال رایج!

به قلم: مژگان احمدی

شما هم به رومیزی ترمه علاقه دارید؟ حق دارید. این پارچه ی گرانبها با نقوش زیبای بته جقه‌اش، بسیار چشمگیر و دلرباست .در این مقاله از چیدانه قصد داریم تا درباره انواع رومیزی ترمه حرف بزنیم. کارشناسان درمجموعه ترمه رضایی یزد با ما همراه شده اند تا به برخی از رایج ترین سوالات مخاطبین چیدانه درباره انواع رومیزی ترمه پاسخ دهند. در ادامه خواهید خواند که:

  • در طراحی ترمه از چه نقوشی استفاده میشود؟
  • الیاف ترمه از چه جنسی است؟
  • اشتباهات رایج دکوراسیونی در استفاده از ترمه چیست؟
  • از کجا بفهمیم که جنس ترمه مورد نظرمان خوب است یا بد؟

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

تابلو فرش ریحان

در طراحی ترمه از چه نقوشی استفاده میشود؟

احتمالا خودتان هم متوجه شده اید که المان بته جقه نقش اصلی را در طراحی انواع رومیزی ترمه دارد.

بته جقه خود انواع مختلفی دارد و در کنار ریزنقش های دیگر مثل اسلیمی، ختایی، گل شاه عباسی و … قرار میگیرد.  

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

راستی، داستان پشت بته‌جقه را میدانید؟

بته جقـــه نقشـی برخاسـته از درخت سـرو، درختی مقدس در آیین زرتشـت از دوره ساسـانیان اسـت کـه در گـذر زمان در پـی مقاومت، ایسـتادگی و فروتنـی خمیده شده اسـت.

بته جقه با داستان دلنشین خود، پای ثابت بسیاری از صنایع دستی نفیس ایرانی شده است. از انواع رومیزی ترمه تا کاشی و قالی و گلیم.

ترمه رضایی یزد
رومیزی مربع
ترمه رضایی یزد

آنها همچنین در مورد طراحی انواع رومیزی ترمه میگویند که دو سبک برای آن وجود دارد: 

  • انواع رومیزی ترمه بدون حاشیه که در آن یک طرح کوچک کنار هم تکرار میشود. این ترمه ها به صورت خام و متری هم عرضه میشوند که هر کسی میتواند بنا به سلیقه و خلاقیت خودش از آنها استفاده کند
  • انواع رومیزی ترمه حاشیه دار که در ابعاد و فرمهای مشخص طراحی میشوند

اگر مایل هستید میتوانید نمونه کارهای ترمه رضایی یزد را از طریق لینکهای زیر ببینید:

ترمه رضایی یزد
رومیزی مربع
ترمه رضایی یزد

الیاف ترمه از چه جنسی است؟

در حال حاضر تنها از 2 نوع الیاف در بافت ترمه استفاده میشود: 

  1. الیاف ویسکوز که پایه گیاهی دارند و به لحاظ لطافت زیاد و دوام بالا به ابریشم ویسکوز مصطلح شده اند
  2. پلیاستر که پایه شیمیایی دارند

کارشناسان در این مجموعه تاکید دارند که برخلاف الیاف ویسکوز، پلی استر برای بافت ترمه اصلا مناسب نیست. تمام محصولات ترمه رضایی از جنس ویسکوز یا ابریشم گیاهی هستند. 

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

اشتباهات رایج دکوراسیونی در استفاده از ترمه چیست؟

آنها میگویند که بسیاری از مشتریها فکر میکنند در هنگام خرید ترمه لازم است تا ست کامل آن را خریداری کنند .مثلا رومیزی های عسلی، رومیزی جلو مبلی، رومیزی برای میز خاطره و رانر .

در حالیکه با توجه به دکوراسیون هر خانه ای گاهی میتوان فقط از یک تکه ترمه به تنهایی نیز به عنوان رومیزی یا کاربردهای دیگر آن استفاده نمود. در واقع اصلا لزومی ندارد که حتما همه رومیزی ها یک جور باشند.

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

آنها همچنین به این نکته اشاره میکنند که بعضی ها در انتخاب رنگ ترمه غیر اصولی عمل می‌کنند. ما فکر میکنیم که بر خلاف باور عمومی، اگر سبک چیدمان منوتون ندارید، رنگ و طرح ترمه نباید لزوما با فرش و پرده و رنگ مبل‌ها ست شود. در چیدمان های چند رنگی، ترمه جزو دسته اکسسوری‌ها قرار میگیرد.

یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. اینکه خیلی‌ها تصور میکنند خرید ترمه فقط مخصوص دکوراسیون سنتی است.

البته قبلا در این مورد به طور کامل توضیحاتی ارائه دادیم. اگر دوست دارید که درباره کاربردهای دیگر ترمه، انتخاب رنگ و روشهای استفاده از آن در دکوراسیون مدرن و سنتی بیشتر بدانید، تماشای ویدئو و خواندن مقاله زیر را به شما توصیه میکنیم.

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

از کجا بفهمیم که جنس ترمه مورد نظرمان خوب است یا بد؟

به گفته کارشناسان در این مجموعه ،ارزش ترمه در زمان فعلی بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌شود:

  • رده بندی طراحی یعنی زیبایی طرح، ظرافت نقوش و… 
  • جنس الیاف مورد استفاده در بافت ترمه
  • تعداد رنگ بافت شده
  • تراکم بافت 
  • کیفیت دوخت 
  • کیفیت ملحقات نظیر استر، لایی چسب و…

قبلا به نکات مهمی درباره طرح، نقش و جنس الیاف اشاره کردیم. تراکم بافت نیز از جمله فاکتورهای بسیار مهم برای ارزشگذاری انواع رومیزی ترمه است.

تراکم بـالای پودهای رنگـی از یک طرف ظرافت طـرح را به خوبی نمایش میدهد و از طرفی دیگر سـبب میشـود کـه تولیـد ترمـه زمانبـر و بسـیار کمتـر از پارچه هـای دیگـر باشـد. 

ترمه رضایی یزد
رومیزی ترمه رنگی
ترمه رضایی یزد

به همین دلیل است که ظرافـت نخهـای بـکار رفتـه و تراکـم بسـیار زیـاد پـود در ترمـه آن را بـه بافته ای ارزشـمند مشـهور کرده اسـت. احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که این تراکم در برخـی مـوارد تـا 480 نـخ در یـک سـانتیمتر میرسـد!

قبلا هم اشاره کردیم که تمام محصولات ترمه رضایی یزد از جنس ابریشم ویسکوز هستند و از لحاظ دوخت و ملحقات یکسان اند. به بیانی دیگر تفاوت انواع رومیزی ترمه رضایی در رده طراحی، تعداد رنگ و تراکم بافت است.

این روزها متاسفانه طرح های پرطرفدار که پس از صرف ماهها وقت عرضه میشوند با بی مهری مورد کپی قرار میگیرند و با کیفیت نازل ارائه میشوند. تولید انبوه این محصولات بی کیفیت باعث اسیب به این هنر میشود .

آنها میگویند که برای پاسداری از این هنر گرانبها، تمامی طرح های ترمه رضایی یزد در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده و برای اطمینان از حفظ حقوق و رضایت همراهان هنردوست، محصولات ترمه رضایی تنها در فروشگاهها و نمایشگاههای مورد تایید که در وبسایت این مجموعه معرفی شده اند، عرضه میگردند.

ترمه رضایی یزد
رانر ناهارخوری
ترمه رضایی یزد

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا با همراهی ترمه رضایی یزد، انواع رومیزی ترمه را از نظر جنس ،طرح و نقش معرفی کنیم. علاوه بر این به نکات مهمی درباره اشتباهات رایج انتخاب و استفاده از انواع رومیزی ترمه اشاره کردیم که ممکن است در مورد شما نیز صدق کند .البته که انتخاب ترمه بیش از هر چیز سلیقهای است. در آخر هم به طور کامل توضیح دادیم که چگونه میتوانید ترمه خوب را از جنسهای معمولی تشخیص دهید.

راستی تصاویر جمعآوری شده در این مقاله همه از نمونه کارهای ترمه رضایی یزد بودند .برای دیدن نمونه‌های بیشتر بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

ترمه رضایی یزد 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه