Chidaneh.com placeholder image

آرک اپن آشپزخانه چیست؟ مرز زیبای هال با مطبخ

به قلم: یاسمین ثریا

وقتی صحبت از جزئیات معماری می‌شود، هیچ وقت در دنیای طراحی داخلی آرک از مد نمی‌افتد. یک آرک اپن آشپزخانه برای افزایش تأثیر زیبایی آشپزخانه کمک زیادی به فضا می‌کند. آرک یک عنصر معماری کلاسیک است که می‌تواند در هر ساختمانی، به عنوان بخشی از نما یا فضای داخلی، جلوه‌ای از جذابیت دنیای قدیم را اضافه کند. شاید باورش سخت باشد، اما بیش از هزار سال است که در ساخت و ساز ساختمان از آرک استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید برخی از معماری‌های جدید را در خانه خود بگنجانید، بررسی انواع مختلف آرک‌های موجود و چگونگی پیشرفت اجرای آن می‌تواند، اولین کار مفید شما باشد.

 آرک اپن آشپزخانه
 آرک اپن آشپزخانه

آرک اپن در آشپزخانه

در گذشته معماری ها به این صورت بود که آشپزخانه ها به صورت اتاقی جداگانه در منزل ساخته می شد و ظاهر آن تاثیری روی زیبایی قسمت پذیرایی و نشیمن نداشت . اما در چند سال اخیر معماری و طراحی داخلی منازل به سمتی رفته است که آشپزخانه‌ها را به صورت اپن می‌سازند و جلوه ای که در آشپزخانه شما برقرار است در زیبایی کل فضای خانه تاثیرگذار خواهد بود و دیگر فضای آشپزخانه از دید مهمان ها پنهان نیست. طراحی آشپزخانه با آرک زیباتر می شود و تاکنون فرم‌ های جدید و زیبایی از این آرک ها ارائه شده است .معمولاً از آرک ها در قسمت ورودی آشپزخانه استفاده می شود و به عنوان یک مرز 2 قسمت خانه را از یکدیگر جدا می کند و بدون توجه به اینکه فضای آشپزخانه شما متراژ زیادی داشته باشد یا کوچک باشد ، استفاده از آرک و پوشاندن سقف در زیبایی فضای خانه شما تاثیرگذار خواهد داشت.

سرویس خواب بالسا
آرک بالای اپن

آرک بالای اپن چیست؟

آرک بالای اپن آشپزخانه یکی از جذاب ترین المان هایی است که می توان به آشپزخانه اضافه کرد و کابرد آن به خصوص در ایران بسیار زیاد است. آرک آشپزخانه را می توان از جنس های مختلفی مانند کناف، ام دی اف، چوب و … ساخت که هر کدام از این ها از لحاظ استقامت و استحکام و زیبایی با یکدیگر متفاوت است. آرک چوبی اگر از جنس کابینت های چوبی باشد یکپارچه و بسیار زیبا می شود و چوب سقف به خانه شما گرما می بخشد و بسیار کلاسیک و با شکوه است.

دلایل طراحی آرک اپن

دلایل طراحی آرک اپن 

نصب یک عنصر ساختاری مانند آرک می‌تواند نتایج بسیار ارزشمندی به همراه داشته باشد. طاق‌های تزئینی حتی می‌توانند به افزایش ارزش کلی یک خانه کمک زیادی کنند. یک طرح آرک اپن آشپزخانه می‌تواند اهداف مختلفی از نظر ساختاری و زیبایی شناختی را به همراه داشته باشد. طراحان به دلایل مختلف از آرک‌ها استفاده می‌کنند از جمله برای قاب بندی نماها یا برجسته سازی یک فضا. آرک آشپزخانه همچنین می‌تواند یک هدف عملکردی، اتصال اتاق‌ها به روشی جذاب و متمایز را به همراه داشته باشد.

انواع سبک‌های موجود در طراحی آرک اپن

سبک‌های موجود در طراحی آرک اپن 

همانطور که در بالا ذکر شد، آرک‌ها در بنای داخلی خانه نه تنها یک عنصر تزئین شده به سبک کلاسیک، بلکه به سبک مدرن نیز می‌توانند باشند. هنگام استفاده از طراحی آرک در فضای داخلی آشپزخانه، باید مطمئن شوید که اتاق‌های مجاور هم به همان سبک ساخته شده‌اند. هرچه فضای باز بیشتر باشد، این قانون مرتبط تر است. سبک آرک‌ها به کمک فرم آن و همچنین استفاده از مواد تکمیل کننده و تزئینات خاص تعیین می‌شود.

انواع مدل های آرک اپن آشپزخانه

انواع مدل های آرک اپن آشپزخانه

آرک‌های مدرن بسیار متنوع هستند. محبوب‌ترین‌ها آرک‌های کلاسیک به شکل نیم دایره منظم هستند. آن‌ها به طور ایده‌آل در درگاه داخلی آشپزخانه قرار می‌گیرند و جایگزین خوبی برای درب هستند. چنین آرک‌هایی از مواد مختلفی از جمله چوب، فلز یا گچ انتخاب می‌شوند. البته بیشتر آن‌ها از چوب ساخته می‌شوند، اگرچه گزینه‌های گچ نیز وجود دارد. انتخاب متریال به خصوصیات فضای داخلی بستگی دارد. آرک کلاسیک از متریال گچ را می‌توان با رنگ دیوارها یا با کاغذ دیواری هماهنگ کرد. این گونه آرک‌ها معمولاً بلند هستند و مناسب برای آشپزخانه‌هایی با سقف کوتاه نیستند. نوعی از آرک که در وسط آن به صورت نیم دایره است و انتهای آن صاف و موازی با کف است که می‌تواند برای آشپزخانه‌های مدرن و کلاسیک بسیار مناسب باشد. چنین گزینه‌هایی می‌توانند متنوع‌ترین باشند، آن‌ها کوتاه، بلند، پهن یا باریک هستند.

آرک اپن مستطیل

آرک اپن مستطیل

این مدل آرک اپن آشپزخانه برای فضاهای مدرن بسیار مناسب است. استفاده از شکل مستطیل و خطوط افقی و شکیته ویژگی های مدرن به این آرک می دهد. برای ایجاد آرک مستطیلی هم از گچ و هم از کناف می توان استفاده کرد. در واقع کناف آشپزخانه اپن بهترین متریال برای ایجاد آرک مستطیلی است. بیشترین کناف هایی هم که امروزه در آپارتمان ها ساخته می شود، با استفاده از مدل های مستطیلی هستند. اگر آرک کناف مستطیلی به شکلی کاملا ساده ایجاد شود، شکلی مینیمالیستی در فضا ایجاد می کند. علاوه بر کناف از متریال چوب و ام دی اف هم در ساخت آرک اپن آشپزخانه مدل مستطیلی استفاده می شود و با ایجاد نور پردازی هایی بر روی آن شکلی زیبا و جذاب پدید می آید.

آرک اپن بیضی

آرک اپن بیضی

آرک بیضی درست هماند آرک دایره ای است اما عریض تر بوده و پهنای بیشتری دارد. این مدل اپن آشپزخانه برای فضاهای کوچک مناسب است. آشپزخانه ای با اپن ساخته شده از آرک بیضی به لحاظ بصری بزرگ تر به نظر می رسد. این مدل آرک نیز با استفاده از گچ و یا گچبری اپن آشپزخانه به خوبی ساخته می شود و شکلی کلاسیک به خانه می بخشد. بر روی آن از لامپ های هالوژن هم می توان استفاده کرد تا فضا روشن تر گردد. به طور کلی آرک های منحنی تاثیرات زیادی را بر فضای خانه می گذارند. این آرک های قوس دار می توانند ارتفاع را به لحاظ بصری بالا ببرند و برای سوییت هایی که در طبقات پایین ساخته می شوند، بسیار مناسب هستند.

آرک اپن آشپزخانه مدل دایره ای

آرک دایره ای بیشتر برای کسانی مناسب است که خانه ای با سبک چیدمانی ما بین کلاسیک و مدرن دارند و از عناصر قدیمی و جدید در کنار هم استفاده می کنند. وجود خطوط منحنی در آرک اپن آشپزخانه دایره ای نزدیک به سبک های کلاسیک است و سادگی آن فضایی مدرن را به ذهن می آورد. آرک دایره ای با استفاده گچ به خوبی ساخته می شود و برای فضاهایی که دارای سقف بلند نیستند، مناسب است. آرک های دایره که با نام آرک نیم دایره هم شناخته می شود حتی جایگزین خوبی برای درب ورودی آشپزخانه نیز به شمار می روند و به طور کلی می توان گفت که محبوب ترین آرک های کلاسیک، آرک های نیم دایره ای 

سایز آرک آشپزخانه

اندازه دهانه و سایز آرک با ویژگی‌های چیدمان آشپزخانه و اتاق مجاور تعیین می‌شود. بنابراین، اگر آشپزخانه با یک راهرو هم مرز باشد، دهانه آرک آن باریک و بلند خواهد بود. گزینه‌های بیشتری ممکن است در مورد انتقال آشپزخانه به اتاق ناهار خوری یا راهرو باشد. اگر این دو اتاق با یک دیوار غیر باربر از هم جدا شوند، می توان قوس را تقریباً به اندازه دیوار ساخت. ارتفاع همیشه با ارتفاع سقف در آپارتمان محدود می‌شود.

سبک دکوراسیون و آرک اپن آشپزخانه

سبک دکوراسیون و آرک اپن آشپزخانه

همانطور که گفتیم آرک ها یک سری سازه هایی هستند که به صورت افقی و به صورت قوسی و منحنی در آشپزخانه وجود دارند که معمارها اینها را روی سقف و یا در قسمت ورودی تعبیه می‌کنند و برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی آشپزخانه و نمای آن معمولا از آرک ها استفاده می شود .خصوصا اگر برای دکوراسیون داخلی منزل خود سبک مدرن را انتخاب کرده باشید استفاده از آرک آشپزخانه می‌تواند در تکمیل تر شدن این سبک به شما کمک کند‌. البته استفاده از این آرک ها صرفاً برای زیبایی نیست و مزایای دیگری دارد که یکی از آن ها تحمل وزن سقف و پوشش زیبا برای آن است .آرک آشپزخانه در جنس های مختلف گچی ، کناف و ام دی اف طراحی می‌ شوند که شما با توجه به بودجه‌ و همچنین فضا و ابعادی که در اختیارتان قرار دارد و همچنین سلیقه اعضای خانواده می توانید هر نوع و جنسی از آرک آشپزخانه را که بخواهید در خانه خود داشته باشید .

طراحی اپن به صورتی انجام می‌شود که نورپردازی در آن بسیار چشم‌نواز جلوه می‌کند. به راحتی در این سبک دکوراسیون شما می‌توانید از لوازم سنتی خود برای دیزاین فضای داخلی و بیرونی آشپزخانه استفاده کنید.هارمونی رنگ بین کابینت‌ها، اپن و نمای داخلی اتاق نشیمن یک دکوراسیون جدید به شمار می‌رود. رنگ گرم چوب و نورپردازی نارنجی سبب گرم شدن فضا و دل‌نشین‌تر شدن محیط خواهد شد.

مدل آرک گچی آشپزخانه

انواع مدل آرک آشپزخانه از نظر متریال

به غیر از سبک دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه که در انتخاب آرک آشپزخانه موثر است، متریال تشکیل دهنده‌ی آرک‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شود.

  • آرک‌های گچی
  • آرک‌های کنافی
  • آرک‌های چوبی
  • آرک ام‌دی‌اف
  • آرک آجری

مدل آرک گچی آشپزخانه

آرک‌های گچ از گذشته تا به امروز کاربرد داشتند و همواره جزو پر طرف‌دارترین مدل‌های آرک آشپزخانه به حساب آمده‌اند. آرک‌های گچی می‌توانند به صورت گچبری و یا به شکل پیش‌ساخته تعبیه شوند.انواع آرک گچی آشپزخانه همانند یک دیوار کوتاه به ‌نظر می‌آید و ممکن است در شکل‌های دایره‌ای مستطیلی یا بیضی‌شکل وجود داشته باشد. با استفاده از هنر گچبری می‌توان آرک‌های گچی را از سادگی درآورد و به آن طرح‌ها و نقش‌های زیبایی داد.

اپن آشپزخانه کناف

اپن آشپزخانه کناف

استفاده از کناف به یکی از ترند های طراحی داخلی در سال های اخیر تبدیل شده است. کناف همچنین در قسمت های مختلف آشپزخانه مانند اپن، سقف، آرک و … نیز استفاده می شود. اپن آشپزخانه اگر از جنس کناف باشد، چون کابینت ها اغلب از جنس چوب یا ام دی اف هستند، کمی تضاد ایجاد می کند که این تضاد ممکن است در نوع خود جذاب نیز باشد. ولی از آن جایی که کناف نسبت به ریزش آب مقاوم نیست و باد می کند و اگر لک شود قابلیت پاک شدن ندارد، دردساز می شود و برای درست کردن ظاهر آن ممکن است دوباره به فکر رنگ کردن آن بیفتید و یا به علت قیمت بالای تعمیرات، آن را به همان صورت رها کنید. پس توصیه می شود برای انتخاب یک اپن از جنس کناف، از قبل خوب به مدل آن بیاندیشید.

راویز اپن آشپزخانه چیست؟

راویز ها ورق های فلزی شبکه ای مانند یا توری شکلی هستند که در کار ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه ها سبک بوده و پس از آنکه در جای مناسب خود (مثلا در مورد راویز اپن آشپزخانه، در بالای اپن نصب می شوند) با گچ پوشیده می شوند و ظاهری شبیه به سقف و دیوار پیدا می کنند. راویز اپن آشپزخانه یا کناف آشپزخانه اپن در طرح های مختلفی ساده می شوند که ممکن است از خطوط صاف تشکیل شده باشند و یا آنکه شکلی منحنی داشته باشند. همچنین خوبی استفاده از راویز اپن آشپزخانه و یا کناف آشپزخانه اپن آن است که سیم کشی های برق می تواند از این راویز ها عبور کنند و در بالای اپن چراغ هایی برای روشن تر شدن فضا و همینطور تزیین و زیبایی آن نصب گردند.

طراحی ارک اپن آشپزخانه با چوب

طراحی آرک اپن آشپزخانه با چوب

امروزه علاقه‌مندان به دکوراسیون آشپزخانه به سبک سنتی بسیار زیاد شده است. بدون شک بهره گرفتن از طراحی آشپزخانه با استفاده از چوب‌های که به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، شما را به این مهم نزدیک می‌کند. شما می‌توانید حتی قسمت‌هایی از اتاق نشیمن را با استفاده از چوب طراحی کنید.طراحی اپن به صورتی انجام می‌شود که نورپردازی در آن بسیار چشم‌نواز جلوه می‌کند. به راحتی در این سبک دکوراسیون شما می‌توانید از لوازم سنتی خود برای دیزاین فضای داخلی و بیرونی آشپزخانه استفاده کنید.

طرح های آرک آشپزخانه MDF

طرح های آرک آشپزخانه MDF

نماد دکوراسیون آشپزخانه ایرانی آرک است و از آرک آشپزخانه برای تزیین دکوراسیون داخلی استفاده می شود و اگر شما تمایل دارید آشپزخانه و نشیمن منزل تان دکوراسیونی بی نظیر داشته باشید بهتر است در هنگام انتخاب طرح و رنگ آرک توجه لازم را به خرج دهید.اگر شما تمایل دارید فضای آشپزخانه تان مدرن و امروزی به نظر برسد بهتر است از مدل های جدید آرک ایده بگیرید زیرا این مدل ها نقش بسزایی در جذابیت طراحی داخلی آشپزخانه دارند همچنین آرک جنبه تزیینی دارد و در خانه های مدرن بیشتر از آن استفاده می شود.آرک MDF دارای طرح و رنگ هایی متنوع می باشد و اگر شما تمایل دارید فضای آشپزخانه تان گرم و صمیمی به نظر برسد بهتر است برای طراحی آرک از متریال MDF استفاده نمایید. توجه داشته باشید که متریال MDF به کار برده شده در طراحی آرک باید دارای جنس با کیفیتی باشد.

استفاده از آرک‌های آجری زیبا در آشپزخانه اپن دار
استفاده از آرک‌های آجری زیبا در آشپزخانه اپن دار

استفاده از آرک‌های آجری زیبا در آشپزخانه اپن دار

این آشپزخانه اپن دار(شبه جزیره) با مجموعه ای از آرک‌های آجری زیبا در یک دیوار جداکننده به سبک صنعتی از فضای نشیمن جدا شده است. 

رنگ آرک اپن آشپزخانه

رنگ آرک اپن آشپزخانه

انتخاب رنگی مناسب برای آرک از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و شما می توانید رنگ آرک را با توجه به رنگ کابینت ها و رنگ سایر وسایل موجود در فضای آشپزخانه منزل خود انتخاب نمایید همچنین برای انتخاب طرح آرک آشپزخانه بهتر است به طراحی اپن آشپزخانه توجه داشته باشید تا بتوانید فضایی بی نظیر را برای آشپزخانه منزل تان خلق کنید.

ظرافت در آرک سفید

ظرافت در آرک سفید

در آشپزخانه سفید و ساده استفاده از یک چارچوب با سقف منحنی(آرک دار) در محل ورود به آشپزخانه زیبایی خاصی ایجاد می‌کند. این نوع آرک یک ایده هوشمندانه، به خصوص برای خانه‌های آپارتمانی با آشپزخانه‌های کوچک است و این درگاه قوسی جایگزین مناسبی برای درب‌های معمولی می‌باشد. در خانه‌ای که درب‌های حجیم غیر ضروری به نظر می‌رسند، همچنین چارچوبی در دیوار با لبه‌های شیک و تمیز، طراحی آشپزخانه را به کلی ارتقا می‌دهد. این طرح آرک آشپزخانه با گوشه‌های گرد نرم، ورود و خروج بدون سروصدا برای آشپزخانه ایجاد می‌کند.

نور پردازی آرک آشپزخانه

نور پردازی آرک آشپزخانه

اگر تمایل دارید آرک آشپزخانه دارای جذابیت بیشتری باشد بهتر است در هنگام طراحی نورپردازی آن حساسیت لازم را به خرج دهید. برای طراحی نورپردازی آرک می توانید از چند لامپ ال ای دی استفاده نمایید همچنین می توانید برای تکمیل جذابیت آرک آشپزخانه از لوستر یا چراغ های آویز که درای طرح های متنوعی هستند استفاده نمایید که در این صورن جلوه آرک آشپزخانه بیشتر به نظر می رسد.

نقش آرک در دکوراسیون

در صورتی که در دکوراسیون آشپزخانه خود از آرک ها استفاده کنید فضای آشپزخانه شما زیباتر و مدرن تر خواهد بود و اگر طرح زیبایی برای آن انتخاب کنید نقش دکوری را در فضای خانه شما خواهد داشت .اگر این زیبایی را با نورپردازی هوشمندانه‌ای تکمیل کنید فضای جذاب‌تری به آشپزخانه شما داده می شود و می توانید این نوع پردازی ها را با استفاده از لوستر، نور مخفی و هالوژن ایجاد کنید. اما برای آرک آشپزخانه توجه به این نکته را فراموش نکنید که اگر تمایل دارید در آشپزخانه خود از آرک های مختلف استفاده کنید، ارتفاع سقف و ابعاد خانه را در نظر بگیرید .به طور مثال از آرک هایی که فضای زیادی را اشغال می کنند در خانه هایی با سقف کوتاه استفاده نکنید زیرا فضا گرفته تر و خانه کوچکتر نشان داده می شود.

هماهنگی آرک با فضای داخلی

هماهنگی آرک با فضای داخلی

فضای داخلی آشپزخانه خود را با جزئیات کوچک که به خوبی با آرک اپن آشپزخانه هماهنگ یا تکمیل می‌شود، زیباتر کنید. برای ایجاد حس یکنواختی بین آشپزخانه و اتاق نشیمن، از یک پالت رنگ سفید کمک بگیرید و آرک را با دکوراسیون و وسایل اطراف آشپزخانه هماهنگ کنید. اگر به دنبال موضوعی مبتنی بر سبک خاصی از نظر فرهنگی هستید، سعی کنید در طراحی آرک از این عناصر استفاده کنید.برای افزایش کارایی آرک، می توانید قسمت دیوار آنرا به قفسه های چوبی طبقه بندی شده اختصاص دهید، از این قفسه ها برای بنمایش گذاشتن لوازم دکوری یا بعنوان کابینت ویترین آشپزخانه استفاده خواهید کرد. برای افزایش زیبایی این منطقه نورپردازی هالوژنی توکار داخل یونیت ها می تواند درخشش ظروف کریستالی و بلور شما را دو چندان کند. البته این طرح را زمانی می توان اجرا کرد که فضای کافی برای روی میز داشته باشید، اگرتمایل به طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک دارید، استفاده از همان طرح های ساده و مستقیم آرک چوبی اپن آشپزخانه، فکر هوشمندانه تری خواهد بود. البته اگر سقف بلندی دارید، می توانید این فضای قفسه را به خود آرک منتقل کرده و فضای کناره را آزاد بگذارید. 

استفاده از آرک در عناصر داخلی آشپزخانه
استفاده از آرک در عناصر داخلی آشپزخانه

استفاده از آرک در عناصر داخلی آشپزخانه

عناصر داخلی در آشپزخانه‌ها به سبک کلاسیک از آرک‌ها به عنوان یک عنصر طراحی در بالای صفحه آشپزخانه و در کناره‌های پیشخوان جزیره استفاده می‌کنند. آرک‌ها در پانل‌های کابینت آشپزخانه نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از آرک در عناصر داخلی آشپزخانه
استفاده از آرک در عناصر داخلی آشپزخانه

جمع بندی

آرک آشپزخانه قسمتی از معماری داخلی ساختمان می باشد که در اغلب خانه های ایرانی مشاهده می شود و از آرک به عنوان عنصری برای جذابیت بیشتر دکوراسیون داخلی منزل و دکوراسیون آشپزخانه، آشپزخانه های کوچک و بزرگ استفاده می شود. با توجه به آن که آرک آشپزخانه، نقطه‌ی کانونی سقف آشپزخانه است، در دکوراسیون خانه بسیار خودنمایی می‌کند. خصوصا در خانه‌هایی که سقف آن‌ها ساده و فاقد هر گونه گچ‌بری است، آرک‌ها به زیبایی سقف خانه و آشپزخانه‌تان کمک خواهند کرد. وجود آرک در آشپزخانه نقش مهمی در زیبایی چیدمان و دکوراسیون خانه شما خواهد داشت. 

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه