Chidaneh.com placeholder image

مخمل پاشی روی دیوار، یک تکنیک جدید برای دکوراسیون!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از متریال­ هایی که برای ما حس نوستالژی دارد مخمل است. همه ما جنس مخمل را با پارچه­ های مخملی که از قدیم در خانه­ هایمان داشتیم می­ شناسیم، ولی امروزه این جنس را می­ توانیم در کاربردهای مختلفی ببینیم. یکی از تکنولوژی­های جدید دکوراسیون داخلی مخمل پاشی روی دیوار است. مخمل پاشی چیست؟ چه کاربردها و مزایایی دارد؟ آیا می­دانید این تکنیک چطور اجرا می ­شود؟ اینها سوالاتی است که در این مطلب به جواب آنها خواهیم داد، پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

چوب و هنر

مخمل پاشی روی دیوار

مخمل پاشی چیست؟

مخمل­ پاشی فرایندی است که در طی آن رنگ مخملی که  همان پودر مخمل یا الیاف مخمل است با استفاده از دستگاه خاصی (مخمل پاش) بر روی سطوح مختلف پاشیده و اجرا می­ شود. مخمل پاشی سطحی مخملین ایجاد می­ کند که شباهت زیادی به منسوجات مخملی دارد. اگر می­ خواهید بدانید که مزایا و کاربرد این تکنولوژی چیست ادامه مطلب را بخوانید.

 

مزایای رنگ مخملی دیوار

مخمل ­پاشی روی دیوارنوعی پوشش برای دیوار است که مانند انواع رنگ­ و پوشش­های دیگر دیوار دارای مزایایی است. برخی از مزیت­ های رنگ مخملی دیوار عبارتند از:

  • با توجه به ایجاد لایه ­ای نسبتا ضخیم نسبت به رنگ و کاغذ دیواری، مخمل نوعی عایق دماست.
  • عایق صداست در نتیجه برای فضاهایی که نیاز به آرامش و سکوت دارد مناسب است.
  • میزان پوشانندگی زیادی دارد، در نتیجه عیوب سطح دیوار را می­پوشاند.
  • قابل استفاده برای سطوح چوبی و سفالی و فلزی است.

 

دیوار مخملی در سالن سینمای خانگی

ایجاد فضایی آکوستیک با استفاده از دیوارپوش مخملی

مخمل پاشی روی دیوار، کجاها میشه استفاده کرد؟

از مخمل­ پاشی در سطوح مختلفی مانند: دیوار و سقف، داشبورد ماشین، سطح ظروف سفالی، روی سطح شیشه، چوب و.. استفاده می ­شود. اگر به لوکس بودن دکوراسیون داخلی علاقه­مندید مخمل ­پاشی روی دیوار می­ تواند یک انتخاب خاص و مناسب باشد. با توجه به خاصیت عایق صدا و دما بودن سطوح مخمل، مخمل ­پاشی در دکوراسیون داخلی کاربردهای زیادی دارد، مانند:

  • سطح دیوار سالن های آمفی تئاتر، سینما و سالن های همایش
  • روی سطوح درها
  • دیوارهای تالار پذیرایی
  • دیوار و یا سقف لابی هتل­ ها
  • دیوارهای اتاق کار
  • کناف و ابزارهای گچبری
  • رنگ­آمیزی سطح کمد و کشوها
  • رنگ مخملی در مبلمان
  • دیوار رستوران

 

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش ­های شیک و لوکس امروزی، بهترین انتخاب برای هال و پذیرایی شما!

 

مخمل پاشی روی دیوار

رنگ مخملی برای دیوار، کجا به کار نبریم؟

با توجه به اینکه با مخمل­ پاشی روی دیوار سطح برجسته و مخملی ایجاد می­ شود این سطوح برای فضاهایی که نیاز به شستشو دارد مناسب نیست. شما نمی ­توانید در دیوارهای آشپزخانه از این تکنیک استفاده کنید. همچنین در فضاهایی که حیوانات خانگی وجود دارند مخمل­ پاشی انتخاب اشتباهی است. یکی از فضاهای نامناسب برای مخمل­ پاشی روی دیوار استفاده از آن در کارگاه­ های رنگ­ آمیزی و نجاری است چرا که این سطوح با برخورد اجسام تیز خراشیده می ­شوند.

 

اجرای مخمل پاشی روی دیوار

اجرای مخمل پاشی روی دیوار

بهتر است برای اجرای رنگ مخملی کار را به متخصص و کاردان بسپارید تا دیوار مخملی شیک و تمیز داشته باشید. اجرای مخمل ­پاشی روی دیوار به این صورت است که در ابتدا باید سطح دیوار کاملا تمیز و عاری از آلودگی، گرد و خاک و چربی باشد. پس از آن مرحله­ ی چسب زدن می ­رسد که یکی از مهم ­ترین مراحل اجراست. انتخاب یک چسب مناسب و پوشاندن صحیح دیوار با آن لازمه ­ی ایجاد یک دیوار مخملی است. پس از چسب زدن، با استفاده از دستگاه مخمل ­پاش، الیاف و یا همان پودر مخمل را بر روی سطح دیوار می­ پاشند. قدرت و کیفیت دستگاه مخمل ­پاش در اجرای با کیفیت مخمل­ پاشی روی دیوار بسیار اهمیت دارد. بهتر است برای اجرای مخمل­ پاشی روی دیوار از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی: دیوارپوش پارچه­ای، انتخابی خاص برای لوکس بودن خانه!

 

مخمل پاشی روی دیوار

مخمل ­پاشی روی دیوار، اول ایمنی بعد کار!

هرگونه اجرای پروژه مستلزم رعایت نکات ایمنی و انجام صحیح کار است. برای اجرای مخمل­ پاشی روی دیوار هم باید موارد ایمنی را رعایت کرد. این نکته­ ها را مدنظر قرار دهید:

  • استفاده از ماسک برای افرادی که این کار را اجرا می­ کنند به دلیل استفاده از چسب و الیاف مخمل ضروری است. تا مجاری تنفسی را دچار مشکل نکند.
  • هنگام باز کردن کیسه پودرهای مخملی به آرامی و بدون عجله این کار را انجام دهید تا درات آن حتی­ الامکان در فضا پخش نشود و وارد مجاری تنفسی نشود.
  • به دلیل برقی بودن دستگاه مخمل­پاشی، هنگام شروع کار باید یک سیم ارت برای تخلیه بار الکتریکی به آن وصل باشد. این کار باعث آسیب نرسیدن به دستگاه، پاشش بهتر دستگاه و همچنین کاهش خطر برق گرفتگی خواهد شد.

 

مخمل پاشی روی دیوار

مخمل کاری دیوار، نگهداری هم لازمه؟

اگر از مخمل­ پاشی روی دیوار برای دکوراسیون خود استفاده کرده ­اید باید طرز نگهداری آن آشنا باشید. هرچه اجرای مخمل­ پاشی درست­ تر انجام شده باشد مدت زمان بیشتری دوام خواهد داشت. روی دیوار با رنگ مخمل نباید از میخ و یا هر شئ تیزی که سطح را سوراخ کرد استفاده کنید چرا که سوراخ شدن یک قسمت از آن به بقیه قسمت ­ها گسترش پیدا می­ کند. پاک کردن رنگ بر روی سطح مخملی کار راحتی نیست در نتیجه در دیواری که از مخمل استفاده کرده­ اید رنگ آمیزی انجام ندهید.

 

کلام آخر:

در این مطلب با مخمل­ پاشی روی دیوار آشنا شدیم. دیوار با پوشش مخملی انتخاب مناسبی برای بخش­ هایی از یک خانه­ ی لوکس است. همچنین برای تالارها و هتل­ ها می­ تواند بسیار مناسب باشد. هرچند ممکن است برای سطوح کوچک خودتان این کار را انجام بدهید ولی بهتر است برای اجرای این تکنیک در دیوار از افراد متخصص کمک بگیرید تا کار به خوبی انجام شود.

برای داشتن دیوارهایی با طرح ­های خاص با اهالی فن چیدانه در بخش دیوارپوش در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه