Chidaneh.com placeholder image

گیاهان پیازی، برای عید آماده‌ش کن!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از انواع گل و گیاهان که در تقسیم بندی گلها از آنها یاد می­ شود گیاهان پیازی یا گل­های پیازدار هستند. این نوع گیاهان گل­های زینتی بسیار زیبایی دارند و در هر فصل مورد توجه افراد قرار می­ گیرند. در این مطلب می خواهیم راجع به گیاهان پیازی صحبت کنیم. برای اینکه در بهار گل­های زیبایی داشته باشید باید از امروز به فکر کاشتن پیاز گل­ها باشید. این مطلب هیجان انگیز را از دست ندهید.

گیاهان پیازی

قالیشویی ادیب

گیاهان پیازی چه گیاهانی هستند؟

گیاهان پیازی گیاهانی هستند که در ریشه خود ساختار غده­ای دارند و به واسطه­ی این ساختار می­توانند تا چند سال زنده بمانند و گل بدهند. پیاز این گیاهان ذخیره­ ای از مواد غذایی است که سالم بودن آن برای گلدهی گیاه لازم است. انواع گیاهانی مانند لاله، سوسن، سنبل، زعفران و.. از گیاهان پیازی هستند.

گل های پیازدار

گیاهان پیازی را چه زمانی بکاریم؟

گیاهان پیازی انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع پیازشان باید یک فصل قبل از گلدهی آنها را شروع به کاشتن کرد. به طور کلی گیاهان پیازی با توجه به نوع پیاز و فصل گلدهی­ شان به چهار دسته تقسیم می ­شوند:

گیاهانی با پیاز بهاره: این نوع پیازها باید در اواخر پاییز و اوایل زمستان کاشته شود تا در بهار به گل بنشیند. اگر می­خواهید سال جدیدتان با گل­های زیبای پیازی مانند لاله و سنبل و.. شروع شود باید همین روزها شروع به کاشتن این نوع پیازها کنید. نرگس، لاله و سنبل جزو گیاهان پیازی بهاره هستند.

گیاهانی با پیاز تابستانه: این گیاهان در بهار کاشته می­ شوند و در تابستان گل می ­دهند. گیاهانی مانند گلایل، سوسن، مریم، اختر، کوکب و گل شیپوری از این گیاهان هستند.

گیاهانی با پیاز پاییزه: گیاهان پیازی پاییزه اوایل تابستان کاشته شده و در پاییز گل می­دهند. همچنین میتوانید در پاییز که باغچه­ ی خانه بدون برگ و خالی از گیاه شده است با این گیاهان پیازی سرزنده و سبز نگه دارید. آلاله و زعفران جزو این گیاهانند.

گیاهانی با پیاز زمستانه: گلدهی این گیاهان در زمستان اتفاق می افتد، در نتیجه کاشت آنها باید از اواخر تابستان و اوایل پاییز انجام شود. زعفران زینتی از گیاهان پیازی زمستانه است.

گل لاله

گل لاله از گیاهان پیازدار بهاره

گیاهان پیازدار، چندتاشو می‌شناسی؟

هر یک از گیاهان پیازدار گونه­ های زیادی دارند و برای نگهداری و کاشت هریک از آنها باید شرایط نگهداری خاصی محیا شود. در ادامه با مشخصات کلی چند گیاه پیازی معروف آشنا می­ شوید.

لاله (Tulipa):

از گل­ های پیازدار معروف و پرطرفدار است. گل لاله گونه های زیادی دارد که برخی از آنها در ایران وجود دارند. گل­ های لاله در همه ­ی رنگ­ها به جز آبی واقعی وجود دارند. برخی از ویژگی­ های گل لاله:

  • گلدهی گل لاله در بهار است. با پیش رس کردن و ایجاد شرایط مناسب می­تواند زودتر به گلدهی برسد.
  • به سرما مقاوم است.
  • باید در محلی کاملا آفتابی کاشته شود، وجود سایه تولید برگ آن را افزایش و گلدهی را کاهش می ­دهد.
  • نیاز به آبیاری کمی دارد، آب زیاد ریشه آن را می­ پوساند.

گل سنبل

گل سنبل، از گیاهان پیازدار بهاره

سنبل (Hyacinthus):

گل پیازداری که سمبلی از نوروز و سفره هفت سین است. گل سنبل انواع مختلفی مانند سنبل هلندی، پاریسی و رومی دارد. سنبل هلندی مهمترین گونه سنبل است که بسیار مورد استفاده قرار می­ گیرد. برخی از ویژگی ­های گل پیازدار سنبل:

  • گل ها به رنگ­های صورتی، سفید، آبی، ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می­ شوند.
  • این گیاه را در پاییز در هوای آزاد بکارید در بهار به گل می­رود.
  • به گرمای تابستان مقاوم است.
  • در طول مدت رشد باید آب کافی بخورد ولی زمانی که به گل نشست آبیاری کم شود.

گل نرگس

گل نرگس؛ از گیاهان پیازدار

نرگس (Narcissus):

یکی دیگر از گل های پیازی که در فصل بهار آن را زیاد می­ بینیم. گل نرگس تنوع و گونه­ های متنوعی دارد. فصل گلدهی آن بهار است ولی می­توان مانند گیاهان پیازدار دیگر آن را طوری پرورش دهیم که زودتر به گل برسد. برخی از ویژگی­ های گل نرگس عبارتند از:

  • به سرما مقاوم است.
  • خاک کمی اسیدی را دوست دارد.
  • خاک گل نرگس باید مرطوب باشد ولی آب بیش از اندازه گلدهی آن را سخت می­کند در نتیجه کمی خشکی برای گلدهی آن لازم است.

گل سوسن

گل سوسن

سوسن (Lilium):

یکی از پرتنوع ­ترین گیاهان پیازدار است که در رنگ­های قرمز، زرد، برنزی و سفید وجود دارد. این گیاه فاقد عطر و یا دارای عطر کم است.به طور کلی گل سوسن در تابستان گل می­دهد ولی گونه­ های مختلف کمی با هم تفاوت دارند.

  • به جز رنگ آبی دارای رنگ­ های متنوع دیگر است.
  • به عنوان گل بریدنی استفاده دارد.
  • به نور کافی احتیاج دارد. نور کم و سایه زیاد رشد طولی آن را زیاد می­کند و گلدهی را کاهش می­دهد.

گل اختر

اختر (Canna):

یکی از گل های پیازدار که بیشتر آن را در فضای سبز و پارکها دیده­ ایم. گلهایی به رنگ قرمز، زرد، سفید، صورتی و نارنجی و کرم دارند. ساقه آن تا حدود 50 سانتی­متر رشد می­کند و طول خوشه گل آن به 30 سانتیمتر هم می­رسد. برخی از ویژگی ­های گل اختر:

  • در تابستان گل می­دهد.
  • به نور و آب زیاد احتیاج دارد.
  • گیاه گرمسیری است و سرمای زیاد را تحمل نمیکند.

گیاهان پیاز دار

شرایط نگهداری گل‌­های پیازدار

گیاهان پیازی در باغچه و گلدان قابل کاشت و نگهداری هستند. گلهای پیازداری که قرار است در گلدان کاشته شوند باید مراحل پیش رس کردن پیاز را بگذرانند. یعنی مدت زمانی را در استراحت و بدون رشد قرار بگیرند و سرمای قبل از شروع فصل رشد هم برای گلدهی آنها لازم است.

آب: پس از کاشت پیازها آبیاری را به طور کامل انجام دهید. وقتی عمر گل گیاه پیازدار تمام شد و بخش علفی آن شروع به خشک شدن کرد آبیاری را کم و پس از آن متوقف کنید.

خاک : خاک سبک با موادغذایی بالا برای گیاهان پیازی مناسب است. خاک با رس بالا و سفت برای رشد مناسب گیاهان پیازی لازم است. برای برخی از گیاهان، می­ توان یک قسمت رس به خاک اضافه کرد. عمق کاشت پیاز باید حدود دو تا سه برابر اندازه پیاز باشد.

نور: پیاز گیاهان پیازی در زمان استراحت نباید در معرض نور باشد. ولی پس از کاشت آنها و شروع دوره رشدشان کم کم نور را برایشان فراهم کنید به خصوص زمانی که جوانه­ ها شروع به سبز شدن می­کنند گلدان را پشت پنجره با نور کافی قرار دهید. و در باغچه هم هنگام کاشت به میزان نور توجه کنید.

دما: وقتی گیاه پیازی را در باغچه کاشته­ اید پس از یکبار گلدهی و رشد گیاه شروع به خشک شدن می­ کند روی پیازها را با ماسه و برگ­های پوسیده بپوشانید تا در مقابل سرما حفظ شوند.

گیاهان پیازی در باغچه

گیاهان پیازی در باغچه

گل‌های پیازدار، باغچه‌تان همیشه سبز!

اگر می­ خواهید باغچه ­ای همیشه پرگل و سرحال داشته باشید، می­ توانید ترکیبی از گیاهان پیازی را با همدیگر در باغچه بکارید. گیاهان پیازدار با توجه به گل­ های زیبایی که دارند جذابیت باغچه شما را چند برابر می­کنند. فراموش نکنید که گیاهان پیاز دار را در بخشی از باغچه بکارید که حداقل روزانه 5 تا 6 ساعت نور خورشید بر آنها بتابد.

این مطلب را بخوانید: گل های پاییزی برای باغچه، چی بکاریم؟

گیاهان پیازدار

کلام آخر

از همین امروز خودتان را برای نوروز آماده کنید. چند گیاه پیازدار بهاره انتخاب کنید و پیازهای سالمی از آنها را تهیه کنید. کاشت این پیازها بهار پرگلی را برایتان به هدیه می­ آورد. برای اینکه با گونه ­های مختلف این گیاهان پیازدار آشنا شوید و برای تهیه ی پیازهای سالم به مراکز تهیه گل و گیاه معتبر سر بزنید و از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اهالی فن چیدانه در کنار شما هستند.

مطالب پیشنهادی: گیاهان زمستانی باغچه، تو فصل سرد هم باغچه زنده ست!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
شیدا در تاریخ 20 مرداد 1402
ممنون از سایت خوبتون https://baharestanfarm.ir/--/

ثبت دیدگاه