Chidaneh.com placeholder image

کوچه باغ، تجلی طراوت و زندگی در معماری ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای ایرانی: در معماری ایرانی فضاهای منحصر به فردی پیدا می شوند که به نوعی نماد و هویت معماری ایرانی هستند، مانند حوض هایی که قلب معماری سنتی ایران هستند. چیدانه قبلا هم در مطلب ۱۰+۱ جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی، تعدادی از این نمادها را به شما معرفی کرده است اما در این مطلب می خواهیم به سراغ یکی دیگر از جذابیت های معماری ایرانی برویم می خواهیم به سراغ کوچه باغ ها که در آنها زندگی و احساس جاری است، برویم. پس با این مطلب جذاب چیدانه همراه باشید.

کوچه باغ ها تجلی احساس در فضا

تابلو فرش ریحان

کوچه باغ ها، تجلی طراوت در معماری ایرانی  

کوچه باغ، مسیر رفت و آمدی است که دو سوی آن را دیوارهای کوتاه قامت خشتی و کاهگلی فرا گرفته است و در سوی دیگر دیوار باغ هایی سرسبز، که خود نمادی از معماری غنی ایرانی هستند، قرار دارد و شاخه های درختان بلند باغ دیوارهای کاه گلی و خشتی را مزین کرده است. 

درب چوبی در کوچه باغ ها

کوچه باغ ها گاهی بسیار تنگ و پر پیچ و خم و گاهی بسیار عریض و مستقیم هستند. گاه در امتداد دیوار های خشتی، روی زمین خاکی جویی پر از آب روان جاری است و گاهی در میان این دیوارها درب های چوبی و سنگی زیبا نمایان می شوند که معمولا راه ورود به باغ ها هستند.

کوچه باغ های عرض و زیبا

ثبت ملی کوچه باغ ها

کوچه باغ ها را می توان در همه جای ایران سرسبز پیدا کرد، چرا که ایرانیان از دیر باز علاقه مند به باغداری بوده و آن را به عنوان حرفه و پیشه خود بر می گزیدند. حتی نمونه های بسیار زیبایی هم از طراحی باغ های ایرانی موجود است که می توانید در مطلب شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز با آن ها بیشترآشنا شوید. 

کوچه باغی کم عرض و زیبا

اما زیباترین کوچه باغ ها را می توان در اصفهان و شهرستان تیران و کرون دید. این کوچه باغ ها دارای ویژگی های منحصر به فردی مثل عرض کم کوچه ها، پیچ و خم های زیاد، درب های سنگی و دیوارهای کاهگلی با قدمت زیاد هستند. که ثبت ملی این کوچه باغ ها توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در حال پیگیری است.

کوچه باغی با درختان سر به فلک کشیده 

تاثیر کوچه باغ ها بر ادبیات فارسی 

یادت هست؟ 
گفتی نشانی میهن من همین گندمِ سبز 
همین گهواره‌ی بنفش 
همین بوسه‌ی مایل به طعمِ ترانه است؟ 
ها ری‌را …! 
من به خانه برمی‌گردم، 
هنوز هم یک دیدار ساده می‌تواند 
سرآغازِ‌ پرسه‌ای غریب در کوچه باغ باران باشد   
سید علی صالحی

هوای لطیف، صدای گوش نواز پرندگان، ملودی جریان آب و فضای دل انگیز و روح نواز کوچه باغ ها حس شعر و شاعری را در هر کسی به غلیان می اندازد و شاید همین مساله باعث شده تا واژه کوچه باغ را در شعرهای زیبا شاعران خوش ذوق ایرانی ب عنوان منبع الهام ببینیم.

مطالب پیشنهادی: باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم
بوستان باغ ایرانی جایی برای رهایی از شلوغی های شهر
 گشت و گذار در باغ صد و هفتاد ساله نگارستان
۶ باغ موزه در تهران برای گشت و گذار در تعطیلات!

به ما بگویید: آیا شما نیز تا به حال در این کوچه باغ ها قدم زده اید؟ نظرشما در خصوص آن چیست؟ نظرات خود را با ما دربخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، اهالی فن چیدانه، کارشناسان و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
علیرضا حاجی اشرفی در تاریخ 02 اردیبهشت 1397
با دورد و روز بارانی تان خوش. عکس های واقعا" حالب و عالیه. سئوالی دارم که خانه ای که در احمد آباد دماوند بازسازی شده. منزل آقای جناب هست ؟؟؟؟ و اگر بله آیا با شرکت معمار و یا مدیرتت منزل امکان تماس وجود دارد؟؟ با تشکر فراوان : علیرضا حاجی اشرفی - راهنمای گردشگری و دبیر انجمن توانمندیها ، خدمات و توسعه گردشگری ایران. 09356323560 منتظر خبر از طرف شما هستم. تشکر ویژه دارم.

ثبت دیدگاه