Chidaneh.com placeholder image

نگاهی مدرن و متفاوت در طراحی کارخانه پایکار بنیان پانل

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: طراحی فضای کارخانه های صنعتی با تولیدات مدرن نیازمند در نظر گرفتن عواملی همچون آشنایی با روند خط تولید، اهداف و خواسته های مدیران کارخانه و نوع محصول مورد نظر است. در عین حال موقعیت قرارگیری زمین، بازه زمانی پروژه و… باعث می شود تا روند طراحی فضاهای صنعتی تا حدودی پیچیده و تخصصی باشد.کارخانه پایکار بنیان پانل در شهرک صنعتی پرند و در 35 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. طراحی این کارخانه توسط گروه معماری آراد و معمارانش بهرام کلانتری و کوروش دباغ انجام شده است. همراه با چیدانه با ساختمان این کارخانه بیشتر آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

اطلاعات پروژه کارخانه پایکار بنیان پانل

  • مکان: تهران ،کیلومتر 35 ساوه، شهرک صنعتی پرند، قطعهH12 
  • معماران: شرکت طراحی آراد | بهرام کلانتری، کوروش دباغ
  • کارفرما: شرکت پایکار بنیان
  • همکاران طراحی: مجید پژوهی، بهزاد برزگر نصرآباد، نیلوفر نیکسار، انوشیروان خرازی، منا حدادی پور اصفهان
  • تاریخ: 1385-1386
  • نوع: صنعتی
  • مساحت زمین: 10،500 مترمربع
  • زیربنا: 5250 متر مربع

  • جایزه: رتبه اول جایزه معمار سال 1386
  • تیم طراحی فنی: انوشیروان خرازی، مهدی هولاکویی، مونا حدادی
  • مدیر پروژه: اسکندر حاجی زاده
  • اجرا: بهرنگ بنی آدم، پیام گل فشان
  • مشاور سازه: بهرنگ بنی آدم مشاور
  • تاسیسات مکانیکی: ملکون سرکزیانس مشاور
  • تاسیسات الکتریکی: وحید مرتضی قاسمی

هدف کارفرما تغییر سیستم ساخت و ساز سنتی به سیستم ساختمان های صنعتی بود که می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز جامعه ایران باشد و نیز خواستار آن بود که این هدف از لحاظ کیفیت معماری در سیستم ساختمان های صنعتی، بدون هیچ شباهتی با کارخانه های سنتی، قابل رؤیت باشد.

زیربنای کل این پروژه 10500 مترمربع می باشد که شامل : خطوط تولید ، دفاتر طراحی فنی ، بخش های مدیریتی و نمایشگاه ها است و 1000 مترمربع از کل زیربنا به فضای سبز اختصاص داده شده.

مطلب پیشنهادی: ترکیب فضای مسکونی و اداری در مجتمع چند منظوره روزنه

از آنجاییکه ماهیت پروژه صنعتی است، عواملی همچون رابطه ی نزدیک و مستقیم فضایی بخش های مختلف عملکردی پروژه از قبیل خطوط تولید، دفاتر طراحی فنی و بخش های مدیریتی و از طرفی مقیاس بزرگ طرح، وسعت دهانه ها و نوع پوشش آنها، عوامل تاثیرگذار بر این پروژه بوده اند. این نوع ساختمان ها همیشه دارای ویژگی هایی مانند دهانه های بزرگ، ساختار مدولار و فضای همگن هستند. رویکرد و کانسپت معماری در این طرح این بود که: همه چیز در یک لحظه اتفاق می افتد.

بنابراین این عوامل ناخواسته، طرح را به سمت تکرار عناصر هندسی و فرم های واحد یکنواخت سوق می داد و در اینجاست که طراحان سعی نمودند در یک ساختار واحد و بدون اضافه کردن زوائد شکلی و خارج از ایده طرح، برای هرکدام از بخش ها به طور مجزا، استقلال و ماهیت فضایی فراهم آورند و علاوه بر پاسخگویی به مسائل عملکردی کارخانه، به فرم ایده آل و هنرمندانه ای دست یابند. در این پروژه تأکید به اعمال یک هندسه فضایی ساده و بدون زوائد بود تا بتواند پاسخگوی تمام نیازهای پیش بینی شده برای هر بخش به طور مجزا باشد و همچنین به فرم همگن و ایده آل و درخور طرح دست یابد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران

نکاتی در مورد طراحی کارخانه پایکار بنیان پانل

طراحی ساختمان در مرداد ماه سال 1385 آغاز شد. عملکرد اصلی این کارخانه طراحی و تولید صنعتی و انبوه همه اجزای ساختمان، اعم از دیوارها و سقف های پیش ساخته است که به نوعی کارکرد سازه ای نیز خواهند داشت. خواست کارفرمای پروژه این بود که معماری خود مجموعه نیز طرح و ساختاری متفاوت و شاخص داشته باشد، چراکه تولیدات کارخانه ارتباط مستقیم با ساخت و ساز صنعتی در کشور دارد.

کمبود زمان برای ساخت و راه اندازی کارخانه، عاملی موثر در طراحی باعث شد طرح به سمت یک پروژه طرح و ساخت سریع سوق داده شود. مسئله مهمی که در بررسی های اولیه طرح مطرح شد ماهیت فضایی پروژه های صنعتی بود که به دلیل عملکرد خاص، مقیاس بزرگ، وسعت دهانه ها و نوع پوشش آنها، عموما به سمت تکرار هندسی و یکنواختی پیش می روند و طراح بایستی از این تکرار هندسی و همگنی به عنوان ابزاری مثبت برای ارتقای کیفیت فضایی پروژه استفاده کند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهخودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد

هندسه ای که با این ایده مورد استفاده قرار گرفت این قابلیت را به طرح می داد که با حفظ ریتم مدولار و صنعتی پروژه و نیز تکرار آن، علاوه بر جوابگویی به مسائل عملکردی کارخانه در فرم خارجی بنا و فضای داخلی آن نیز به تاثیرات فراعملکردی کیفی دست پیدا کنیم.

از دیگر مواردی که می بایست در طراحی پروژه رعایت می شدرابطه نزدیک و مستقیم فضایی بخشهای مختلف عملکردی پروژه از قبیل خطوط تولید،دفاتر طراحی فنی و نیز بخشهای مدیریتی آن بود. بنابراین می بایست کل پروژه در یک ساختار واحد طراحی می شد و سعی بر آن بود که بدون اضافه کردن زوائد شکلی و خارج از ایدیه غالب طرح، استقلال و ماهیت فضایی هر کدام از این بخش ها به طور مجزا حفظ شود.

مطلب پیشنهادی: بازسازی فضای داخلی شرکت رویا، مکانی برای فروش بیشتر

برای بالا بردن کیفیت ساخت و نیز مطابقت با برنامه زمان بندی طرح (برنامه زمانی 10 ماهه) همه اطلاعات فنی پروژه در مراحل مختلف ساخت به صورت نقشه ها و فایل های فنی سه بعدی با قابلیت پردازش و استفاده در کارگاه تهیه شد که در بهبود کیفیت ساخت پروژه در زمان کوتاه تاثیر داشت و تجربه سازنده ای برای مشاور در پروژه های طرح و ساخت به حساب می آید. باید اشاره شود که مهم ترین عامل در ارتقای ارزش های کمی و کیفی کار، تعامل و همخوانی مستمر هر سه عامل درگیر در این پروژه (کارفرما، مشاور و پیمانکار) در طول دوره طراحی و ساخت آن بود.

مطالب بیشتر: طراحی داخلی اداری برای جذب مشتری بیشتر
دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی
استودیو ۴*۱۲، طراحی آتلیه معماری در فضایی کوچک
مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه