Chidaneh.com placeholder image

پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

مبلمان: اگر تا به حال حضور در خانه ای قدیمی را تجربه کرده اید و یا تصاویر فضای داخلی این خانه ها را دیده اید خوب می دانید که ایرانیان در گذشته بر روی زمین می نشستند و برای راحتی فضای نشیمن خود از پشتی های زیبا و گاه پر نقش و نگار استفاده می کردند. خانه هایی که حس صمیمیت و شادی در آن ها موج می زد از مبلمانی به سبک امروزی خالی بودند و تنها همین پشتی ها، بالش ها و تشک ها، فضایی راحت را برای نشستن فراهم می کردند.

اسکای اسکرپر

جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی را می توانید به فضای خانه خود بیاورید. اما ما در این مطلب قصد داریم که فضاهای مدرنی را نیز به شما نشان بدهیم که با همین پشتی ها به زیبایی چیده و تزئین شده اند، با چیدانه همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی

مهندس محمدرضا نیکبخت نیز در طراحی فضای نشیمن ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در مازندران از پشتی ها برای به وجود آوردن فضای نشستن استفاده کرده است. فضایی دلنشین کنار پنجره ای که رو به طبیعت زیبا و سرسبز مازندران باز می شود.

دکوراسیون داخلی کافه مهتاب، فضایی دنج و دلنشین دارد که در گوشه ای از آن پشتی ها به سبک ایرانی کنار دیوار جای گرفته اند. در این گوشه از فضای پر از رنگ و نقش کافه مهتاب می توانید چای بنوشید و با دوستانتان دیداری تازه کنید.

دوست دارید گوشه ای از خانه تان را مانند نیاکانمان بچینید؟ شما هم می توانید در خانه کوچک تان فضایی زیبا با بالش های پشتی داشته باشید. تنها کافی است چند نکته را رعایت کنید. برای پشتی ها و بالش ها از روکش های قرمز تیره موسوم به «لاکی» استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که قالی‌ کاشان و کاشمر با این دکوراسیون هماهنگ هستند. یک آب نما به یاد حوض خانه‌های قدیمی، چیدن پشتی های بزرگ با رنگ‌های گرم و قل‌قل سماور، از هر چه فکر کنید دلپذیرتر است.

اگر شما هم از بازی های نشستنی و دور همی با دوستانتان لذت می برید و این بازی ها بهترین سرگرمی برای شما هستند، فضاهای دنجی مانند تصویر بالا را در خانه خود مهیا کنید و از آن لذت ببرید. گوشه های پر از رنگ و بافت های گرم که به کمک پشتی های زیبا راحتی را به شما هدیه می دهند.

صحن بستان ذوقْ‌بخش و صحبت یاران خوش‌است         
وقت گل خوش باد!! کز وی وقت میخواران خوش‌است
از صبا هر دم مشام جان ما خوش می‌شود         
آری آری طیب انفاس هواداران خوش‌است
“حافظ"

این فضاهای گرم و نرم، جان می دهند برای یک چای دورهمی در بعد از ظهر یک روز تعطیل! به پشتی های نرم و راحت تکیه بدهید و از همنشینی با عزیزانتان لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: کوسن ، کوچک اما تاثیر گذار در دکوراسیون منزل

اگر در شهر های شمالی زندگی می کنید این ایده بهترین گزینه است که بتوانید از فضای زیر شیروانی خانه خود استفاده کنید. در گوشه های اتاق زیر شیروانی که سقف سرگیر می شود پای دیوار پشتی ها را بچینید و رو به پنجره از ارتفاع ساختمان به طبیعت زیبا خیره شوید. شاید بتوانید کمی با خود خلوت کنید و کتاب مورد علاقه تان را مطالعه کنید.

از خانه به باغ راه داریم
همسایه سرو و یاسمینیم
هر روز به باغ اندرآییم
گل‌های شکفته صد ببینیم
“مولوی"

مطلب پیشنهادی: دنیای سحرآمیز عشق و شعر و معماری

این پشتی ها را به خانه های مدرن نیز می توانید ببرید. نیازی نیست که حتما روکش آنها رنگ و نقوش پارچه های قدیم را داشته باشد. ترکیب رنگی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و دست به کار شوید.

فضاهای رنگی شاد می تواند در روحیه شما تاثیرگذار باشد. با انتخاب مناسب، شادمانی را به خانه تان بیاورید. دکوراسیون رنگین کمانی نا خودآگاه در شما احساسی خوب را به وجود خواهد آورد. برای کوسن ها و پشتی های گوشه اتاق تان رنگ های متنوعی را به کار بگیرید و از تکیه دادن به آنها لذت ببرید.

برخیز و مخور غم جهان گذران           
بنشین و دمی به شادمانی گذران
در طبع جهان اگر وفایی بودی            
نوبت بتو خود نیامدی از دگران
“خیام"

همین ایده را نیز می توانید برای دورهمی هایتان در فضای باز به کار بگیرید. با نورپردازی شاعرانه در آرامش شب بر پشتی های نرم تکیه بدهید و خاطراه ای زیبا برای خود و همراهانتان بسازید.

مطالب بیشتر: سفر به سرزمین رنگارنگ ترمه ها در خانه ترمه ایران
مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی در اینستاگرام
صنایع دستی ایران را به مهمان خارجی تان هدیه دهید
۱۰+۱ جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی!

به ما بگویید: آیا شما هم از پشتی ها در خانه خود استفاده کرده‌اید؟ لطفا عکس آن را در بخش مشاوره دکوراسیون با ما به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید سوالات خود درباره، معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل و ویلای خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.  

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
جلال تبریز در تاریخ 31 مرداد 1394
با سلام واقعا دستتان در نکنه
فاطمه.ق در تاریخ 30 شهریور 1394
عالی بود یه ترکیب خیلی شیک و البته گران از مبل و پشتی چیزی هست که بهش میگن مبل فرش تو کرمان خیلی رواج داره فوق العاده تاکید می کنم فوق العاده زیباست میلهای سفرشی منبت چوبی که در جای نشیمن و پشتی به جای استفاده از پارچه ترک یا مخمل از قالی ماشینی ریزبافت اسفاده سده راحت 20 سال موندگاری داره و بسیار ارزشمنده
امین در تاریخ 24 تیر 1396
برای حفظ فرهنگ وهنر ایران سپاس
افسانه معمارزاده کیانی در تاریخ 29 شهریور 1396
عرض سلام و ادب من پشتی قدیمی قالی کرمون دارم میخوام بازسازی بشه و مجدد پشتی پر بشه چون دیگه تغییر شکل داده . ممنون میشم بفرمایید در تهران کجا این کار را انجام می دهند . با سپاس معمارزاده
zahrahosseini در تاریخ 03 مهر 1396
درخواست کالا و خدمات خود را در لینک زیر ثبت کنید. https://www.chidaneh.com/node/add/request و یا با شماره های زیر در ارتباط باشید: شماره تماس: 02123051319 شماره تلگرام: 09017370973

ثبت دیدگاه