Chidaneh.com placeholder image

طراحی حیاط منزل به سبک خانه های سنتی ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

 

بالکن پاسیو و حیاط خلوت: حیاط های خانه های قدیمی ایرانی حس و حال و صمیمیتی داشت که هر کسی را به سر ذوق می آورد. وقتی خانه مادر بزرگ دور هم جمع می شدیم بچه های کوچکتر دور حوض آبی رنگ به دنبال هم می دویند و بزرگترها روی تخت می نشستند با چای تازه دم که از سماور توی فنجان های کمر باریک می ریختند از خودشان پذیرایی می کردند و گرم صحبت می شدند.

chidaneh ad banner

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توان حیاطی ایرانی به شکل مدرن در حیاط آپارتمان ها و یا خانه های ویلایی داشت؟! با چیدانه همراه باشید تا شما را با خصوصیات حیاط خانه های ایرانی بیشتر آشنا کند و نمونه های مدرن این حیاط ها را به شما نشان دهد.

حوض در حیاط خانه های ایرانی

شاید بتوان به جرات گفت که حوض، قلب معماری سنتی ایران است. به دلایل شرایط اقلیمی ایران در میان حیاط هر خانه ای آن روزها حوض زیبای وجود داشت. حوضی که طراوت و تازگی آب را به محیط خانه هدیه می داد.

مطلب پیشنهادی: معماری ایرانی و طراحی داخلی امروزی در اقلیم گرم و خشک

حوض ها را می توان در حیاط خانه های مدرن و امروزی ایرانی نیز دید. خانه فیروزمندان در لار با حوض کوچکش زیبایی خاصی به حیاط بخشیده است. طراحی محوطه در حیاط خانه فیروزمندان در عین سادگی با ظرافت هایی معمارانه به نمایش گذاشته شده است. حوض کوچک در کنار راه پله ایی که سطح حیاط را به ایوان متصل می کند رنگ آبی زیبایی دارد و حال و هوایی خاص به آن بخشده است. حوض ایرانی در این پروژه نیز با رنگ و رویی مدرن و امروزی خودنمایی می کند. برای دیدن همه قسمت های این خانه به مطلب خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی سری بزنید.

گره چینی و پنجره ارسی در حیاط خانه ایرانی

پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی را به وجود می آورد. اما نباید فراموش کنیم که این گره چینی ها و شیشه های رنگی در آن سوی درب و پنجره ها در حیاط خانه هم دیده می شوند. درست است که در طول روز عبور نور خورشید از ارسی ها زیبایی را به فضای داخلی هدیه می دهد اما جلوه گره چینی های چوبی را در حیاط خانه نیز نباید فراموش کنیم. و به خاطر داشته باشیم که در هنگام شب که چراغ فضاهای داخلی روشن می شود تاثیر شیشه های رنگی را می توان در حیاط دید.

ایده اولیه طراحی خانه کاوه بر مبنای ایجاد فضای ارتباطی اطراف نورگیر مرکزی که به عنوان قلب ساختمان، نور و رنگ را در زندگی روزمره ساکنان جاری می کند شکل گرفت. این نورگیر مرکزی که در طبقه دوم به نوعی نقش حیاط این خانه آپارتمانی را دارد فرار گرفته است. نورگیری که طراحی آن بر پایه گره چینی و ارسی های ایرانی شکل گرفته است. برای آشنا شدن با دیگر بخش های این ساختمان به مطلب بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران مراجعه کنید.

نمای آجری برای دیوارهای خانه های ایرانی

آجر یکی از معمول ترین مصالح مصرفی در ساخت و سازهای ایران است که قدمتی طولانی دارد. دیوارهای خانه های قدیمی ایرانی آجری بودند و در حیاط های آنها بیش از هر چیزی به چشم می آمدند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران

آجر یکی از پرکاریرد ترین مصالح مصرفی در طراحی و اجرای ساختمان خانه شماره هفت است. این خانه که به کمک خصوصیات معماری ایرانی طراحی و اجرا شده ظاهری مدرن و امروزی نیز دارد. در مطلب خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان می توانید به گوشه گوشه آن سری بزنید.

اگر ساخت و ساز ساختمان خانه شما به پایان رسیده است و یا مستاجر هستید و امکان ایجاد تغییر در خانه ندارید برای شما پیشنهاد های دیگری هم داریم. شما می توانید که به روش های مقرون به صرفه و ساده نیز حال و هوای حیاط خانه های ایرانی را به حیاط خانه محل زندگی تان بیاورید.

مطلب پیشنهادی: ۸ ایده طراحی جذاب برای فضاهای کم عرض در حیاط

تخت سنتی در حیاط

تخت های سنتی در حیاط خانه های ایرانی

در فضاهای عمومی و فضاهای بیرون خانه در گذشته ایرانیان بر روی تخت هایی می نشستند و به پشتی ها تکیه می دادند. شما می توانید این تخت ها را به عنوان مبلمان به فضای بیرونی منزل تان بیاورید.

روی تخت را با فرش و گلیم ایرانی بپوشانید و به پشتی های طرح سنتی خود تکیه بدهید. سماور و قوری و نوشیدن یک چای دلچسب این فضا را تکمیل می کند.

مطلب پیشنهادی: پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی

گیاهان و گلدان های سفالی در حیاط خانه های ایرانی

توجه به گیاهان همیشه در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه داشته است.کاشت درخت در حیاط منزل و یا حتی پروش گیاهان در باغچه های کوچک و گلدان های سفالی می تواند شادمانی را به جمع خانواده و دورهمی هایتان در حیاط خانه هدیه دهد.

مطلب پیشنهادی: ۷ پیشنهاد برای زیبایی طراحی محوطه بیرونی منزل

طراحان خانه میوه های باربد با وجود فضای کم حیاط در نظر گرفتن فضایی برای باغچه را فراموش نکرده اند. خانه میوه‌های باربد، رویای کودکی در گرگان را تحقق بخشیده است زیبایی خانه ایرانی را در این مطلب ببینید.

مطالب بیشتر: مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی
جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی
کوچه باغ، تجلی طراوت و زندگی در معماری ایرانی
زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 01 شهریور 1394
عالی بود با تشکر
فرح در تاریخ 06 شهریور 1394
خیلی ممنون ازعکسای قشنگتون...عالی بود
masoudfn در تاریخ 09 بهمن 1395
چیزی که وجود داره، باید معماری های که ایجاد میشه بر اساس فرهنگ و هنر خود ما ایرانی ها باشه، باغ ها و حیاط های ایرانی بسیار زیبا هستند و ما با آنها ارتباط روحی داریم اگر سعی بشه این حس در طراحی ها حفظ بشه عالی هستش.
امید نوری در تاریخ 05 مرداد 1397
سلام من یک قطعه زمین تو روستا داارم میخوام به سبک سنتی و سبک خونه هایی که تو یزد دیدم بسازم ممنون میشم مشاوره بدید وراهنمایی کنید
fatemeafsharian در تاریخ 06 مرداد 1397
سلام و وقت بخیر دوست عزیز ⬅️ چیدانه یک فروشگاه یا شرکت طراحی دکوراسیون نیست! محصولات و پروژه هایی که شما داخل سایت مشاهده می کنید برای شرکت ها و اهالی فن چیدانه است. ما متناسب با سفارش شما، بین ۱الی ۵ مجموعه از بین اهالی فن ارسال می کنیم تا از آنها استعلام قیمت و نمونه دریافت کنید. برای ثبت درخواست از طریق لینک http://order.chidaneh.com/‎ و یا از طریق شماره تلگرام ۰۹۰۱۷۳۷۰۹۷۳ به پشتیبانی اطلاع بدهید. شماره تماس: ۰۲۱۲۳۰۵۱173

ثبت دیدگاه