Chidaneh.com placeholder image

خانه فروردین، آپارتمانی زیبا در همسایگی نقش جهان اصفهان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: وقتی تصمیم می گیرید خانه ای مدرن در نزدیکی بافت تاریخی شهرتان داشته باشید. باید بدانید که برای ساخت و ساز چنین ساختمان هایی از طرف شهرداری محدودیت برای شما وجود خواهد داشت. شهرداری شهر هایی با قدمت تاریخی مانند اصفهان برای احترام به بافت قدیمی معماری شهر قوانینی را تهیه و تنظیم می کند تا در عین نو شدن ساخت و سازها وحدت و هماهنگی محیط حفظ شود. خانه فروردین نام یک آپارتمان مسکونی در اصفهان است که با چنین شرایطی توسط بهروز شهبازی معمار دفتر طراحی پیرامون طراحی و اجرا شده است. همراه با چیدانه روند طراحی خانه فروردین را دنبال کنید.

چوب و هنر

اطلاعات عمومی پروژه خانه فروردین

  • محل سکونت: استانداری سنت، اصفهان، ایران
  • شرکت معماری: دفتر طراحی پیرامون
  • معمار ارشد: بهروز شهبازی
  • همکاران طراحی: آرمان نصر اصفهانی، آناهیتا شادکام
  • مساحت سایت: 270 متر مربع
  • زیر بنا: 640 متر مربع

  • کارفرما: معزی نیا برادران
  • نوع: مسکونی
  • مهندس ناظر: بهروز شهبازی
  • شرکت سازه: زیبا سازان
  • عکاس: حسین فراهانی
  • بودجه: 7500000000 ریال
  • افتخارات: فینالیست جایزه معمار 92 در بخش ساختمان های مسکونی

  

خانه فرودین که در نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد با توجه به محدودیت ساخت و ساز شهرداری اجازه نداشت که بیش از 9 متر ارتفاع داشته باشد و فراتر از خط آسمان ساختمان های محله پیشروی کند. بنابراین برای جبران کمبود فضای ساختمان شهرداری اجازه خواهد داد تا زیر بنای ساختمان بیشتر از  حد استاندارد تا 80 درصد از مساحت زمین پروژه را به خود اختصاص دهد.

مطلب پیشنهادی: ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان

  

یکی از چالش های اصلی در این پروژه رسیدن به سرانه فضای سبز بود، در نتیجه، میزان پوشش گیاهی لازم در طبقه های مختلف و همچنین بر روی بام پخش شد. این تصمیم منجر به باز تعریف فضای بام شد. در این پروژه بام سبز ساختمان به عنوان یک فضای باز قابل سکونت به نرم کردن خط افق (خط آسمان) کمک کرده است.

به دلیل فاصله کم خانه فروردین از همسایه جنوبی، دید جنوبی ساختمان دچار محدودیت هایی می شد. بنابراین، برای حل این مشکل، جهت گیری از دید ناظر درون ساختمان احتیاج داشت تا کمی از جنوب منحرف شده و سمت شرق و یا غرب چرخانده شود.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

البته تنها دلیل طراح برای این چرخش در دید این نبوده و با این انتخاب توانسته که دید و توجه ناظر درون ساختمان را به پوشش های گیاهی موجود در شرق و غرب ساختمان جلب کند.

با توجه به چالش هایی که گفته شد، انواع پوشش گیاهی مورد استفاده در هر سمت ساختمان براساس سازگاری با معیارهای تعریف شده برای آن انتخاب شد.

مطلب پیشنهادی: خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی

به عنوان مثال در سمت غرب، گیاهانی انتخاب شد که به نور مستقیم خورشید مقاومت بیشتری نشان داده و به آن احتیاج دارند. علاوه بر این، به ایجاد یک تصویر و نمای بهتر و زیباتر در این سمت از ساختمان نیاز بود. با توجه به عبور و مرور که در طول روز در کنار این جبهه از ساختمان خانه فروردین اتفاق می افتاد بعضی از گیاهان مورد استفاده در سمت غرب، گیاهان رونده بودند.

در جبهه جنوبی از بوته هایی با ارتفاع مناسب برای نمای ساختمان استفاده شد، تا بتواند تصویری زیبا را از فضای بیرونی برای ساکنان خانه به وجود بیاورد.

در شرق در فضای خالی کنار راه پله، که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کند، پیچک هایی کاشته شد تا با رشد عمودی به افزایش کیفیت بصری در فضای راه پله کمک کند.

 

طراحی نمای ساختمان با ایجاد فرورفتگی ها و شکست هایی در حجم مکعب شکل اصلی به وجود آمده است. ترکیب رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان را می توان در دیگر بخش های داخلی نیز در درجات مختلف رنگی و با مواد و مصالح دیگر مشاهده کرد. آجر و چوب به کار رفته در نما حسی صمیمانه و آشنا را به کاربر ایرانی خود منتقل می کند.

  

ورودی اصلی خانه فروردین با فرورفتگی مناسب و دعوت کننده تعریف شده و به خوبی به نمای کلی ساختمان هماهنگی دارد.

راه پله ساختمان در فضایی نیمه باز با پنجره های سقفی طراحی شده است. نورگیری کافی فضا و وجود فلاور باکس ها (پوشش گیاهی) فضایی دلپذیر را فراهم کرده تا ساکنان در هنگام عبور و مرور در فضای عمومی نیز حس طراوت و تازگی را تجربه کنند.

مطلب پیشنهادی: خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان

  

گلدان ها در طبقه همکف و گیاهان رونده آویزان شده از لبه پنجره ها در کنار کف پوش های قهوه ای رنگ و نرده های سیاه رنگ پله ها ترکیبی زیبا را به وجود آورده است.

توجه به وجود پوشش گیاهی را می توان در طراحی حیاط این آپارتمان نیز به خوبی مشاهده کرد. کف پوش های قوه ای سنگی به فضای محوطه و حیاط هم آمده و هماهنگی با فضای داخلی را به وجود آورده است.

در طراحی فضاهای داخلی کف پوش ها با طرح چوب خودنمایی می کنند و قاب پنجره ها به رنگ سیاه درون دیواره های سفید رنگ جای گرفته اند. مساحت زیاد سالن پذیرایی به خوبی در تصویر بالا قابل مشاهده است.

بخش های مختلف داخلی با بهره گیری از بازشوهای بزرگ توانسته اند تا در طول روز نور طبیعی کافی تامین کنند.

مطلب پیشنهادی: مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان

در طراحی اتاق ها کمد های دیواری و دسترسی به فضای نیمه باز تراس ها فراهم شده است. کف این بخش از واحد ها متفاوت از دیگر قسمت های خانه با سرامیک پوشش داده شده است. در حالی که همچنان تکیه بر ترکیب رنگ معمول در بخش های مختلف ساختمان و حتی نمای آن دارد.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

نمونه آپارتمان های مسکونی زیبا را در مطالب چیدانه ببینید:
طراحی نمای خانه بید آباد هماهنگ با بافت تاریخی در اصفهان
ساختمان مسکونی مهر، خانه ای ایرانی پر از رنگ و نور
پویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستور
آپارتمان شماره یک شیراز با تراس های بزرگ و دلباز

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حامد سلطانی در تاریخ 15 شهریور 1394
اقا چرا عکساتون ذخیره نمیشن
lalehdavarpanah در تاریخ 15 شهریور 1394
دوست عزیز ضمن تشکر از همراهی و توجه شما، برای این که به عکس های سایت دسترسی داشته باشید، ابتدا باید عضو سایت شوید و به عنوان یک کاربر شناخته شوید، بعد از این که عضو شدید و در حال گشتن در چیدانه به عکسی بر می خورید که می خواهید آن را ذخیره کنید با کلیک بر روی آیکن قلب که در زیر مطالب یا خود عکس قرار داده شده کلیک کنید و آن را به علاقه مندی های خود اضافه کنید، در این صورت همیشه می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. قسمت علاقه مندی ها در حساب کاربری شما قرار می گیرد و همیشه برای شما قابل دسترسی است.
میلاد در تاریخ 16 شهریور 1394
اگر عکاسش خودتون نیستین چرا لوگوتونو پاش میذارید؟
lalehdavarpanah در تاریخ 16 شهریور 1394
دوست عزیز در کار رسانه ای هر عکسی که مورد استفاده قرار بگیرد می تواند همراه با لوگوی آن رسانه باشد. این روندی معمول و حرفه ای در تمام دنیاست که با بررسی دیگر سایت های اینترنتی بین المللی نیز قابل مشاهده است. در ضمن باید یادآوری کنم که چیدانه هیچ گونه ادعایی در خصوص مالکیت معنوی عکس ها ندارد و شما می توانید در مشخصات عمومی پروژه که در متن درج شده نام عکاس را ببینید. در صورتی که مالکین معنوی عکس ها با این وبسایت همکاری کنند و در بخش اهالی فن پروفایلی تخصصی داشته باشند چیدانه خوشحال خواهد شد که در کنار لوگوی خود نام آنها را روی عکس ها درج کند. با دیدن دیگر مطالب چیدانه می توانید ببینید که این روش در دستور کار ما قرار دارد.

ثبت دیدگاه