Chidaneh.com placeholder image

11 راه حل برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل

به قلم: مژگان احمدی

زندگی امروزی مملو از سر و صدای ناخواسته است که در داخل و یا خارج ساختمان تولید شده و موجب آزار شنونده می شوند. امروزه در خیلی از خانه ها، به منظور بزرگتر نشان دادن محیط خانه، دیوارهای داخلی را حذف می کنیم . همزمان با این کار، آشپزخانه ها را از وسایل پر سر و صدا پر می کنیم یا در اتاق نشیمن، یک سینمای خانگی می گذاریم. صدا یکی از محصولات فرعی زندگی پرمشغله امروزی شده است. در چنین شرایطی جای تعجب ندارد اگر انسان به دنبال اندکی آرامش باشد. رفع مشکل آلودگی صوتی در منزل راه حل هایی دارد که در این مطلب از چیدانه قصد داریم به آن بپردازیم.

بطور کلی نباید فراموش کرد که هرچقدر هم هزینه کنیم، نمی توانیم به یک ایزولاسیون صد در صد دست پیدا کنیم، بخصوص اگر اتاق مورد نظر از قبل برای تامین این منظور ساخته نشده باشد. نکات زیر می تواند شما را برای رسیدن به یک ایزولاسیون خوب راهنمایی کند.

قالیشویی ادیب
 بستن منافذ ورود و خروج هوا

آلودگی صوتی در خانه: راهنمای عایق کاری صوتی

در ادامه به پیشنهاد و بررسی بعضی از روشهای ساده عایقکاری صوتی برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل می‌پردازیم:

1- بستن منافذ ورود و خروج هوا

هر منفذی که هوا بتواند از آن عبور کند، صدا را هم می تواند انتقال دهد. کلیه منافذ موجود در سقف ها و دیوار ها نظیر اطراف جعبه تقسیم های برق، کانال ها و داکت ها، سیم ها و هرجایی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می  کند با بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری نمایید.

برندهای معتبر در این حوزه

مطلب پیشنهادی: 9 روش عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

عایق بندی پنجره ها و استفاده از شیشه های دو جداره

2– عایق بندی پنجره ها و استفاده از شیشه های دو جداره

پنجره های ساختمان در عایق بودن صوتی آنها بسیار تاثیر دارد. اگر پنجره ها دوجداره باشند، صداها بسیار کمتر از خیابان به داخل خانه نفوذ می کنند، اما اگر حتی پنجره های دوجداره به صورت استاندارد نصب نشده باشند، ممکن است خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهند. حتما از عایق بودن درست پنجره های خانه خود مطمئن شوید. برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل درزگیری پنجره ها بسیار مهم است.

جلوگیری از ایجاد کانال های عبور صدا در دیوارها

3- جلوگیری از ایجاد “کانال های عبور صدا" در دیوارها

اگر می خواهید از شر آلودگی صوتی در منزل تا حدودی خلاص شوید، هنگام ساخت بناهای جدید، کلیدهای برق و دریچه های هوا را در داخل دیوارها پشت به پشت هم قرار ندهید. این کار عث می شود تا مسیری برای انتقال صوت در دیوارها به وجود بیاید.

عایق صوتی ساختمان

4- از مصالح سخت استفاده نکنید

مهم ترین ویژگی یک عایق صوتی مناسب، زیاد بودن وزن ویژه، نرمی طبیعی، ظرفیت بالای کاهش سروصدا و غیر قابل نفوذ بودن است. مصالح سخت, صوت را به آسانی از یک مکان به مکان دیگر انتقال می دهند. بنابراین بهتر است از این نوع مصالح کمتر استفاده کنید تا آلودگی صوتی در منزل کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی: چوب مایع، مصالحی نو در صنعت ساختمان و دکوراسیون

فوم منبسط شونده

5- استفاده از یک لایه انعطاف پذیر نظیر فوم منبسط شونده

استفاده از لایه انعطاف پذیرنظیر فوم منبسط شونده به شما در جدا نمودن لوله ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می کنند کمک خواهد کرد. 

مطلب پیشنهادی: انواع عایق صوتی؛ هزینه رهایی از سر و صدا چقدر است؟

عایق صوتی دیوار سرویس بهداشتی

6- عایق بندی صوتی در دیوارهای سرویس بهداشتی ها

جهت جلوگیری از انتقال صدا بین اتاق های مجاور، به منظور جلوگیری از انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به هنگام تخلیه فلاش تانک سرویس بهداشتی، لوله های پلاستیکی تخلیه آب را عایق بندی کنید. در صورت امکان، در اینگونه موارد از لوله های چدنی استفاده نمایید و یا اینکه در دیوارها از عایق صوتی دیوار استفاده نمایید. ای روش ها آلودگی صوتی در خانه را کاهش می دهد.

7- استفاده از وسایل خانگی آرام تر

همان طور که پیش از این نیز گفتیم یکی از منبع های صوتی در فضای داخلی خانه، وسایل برقی پر سر و صدا هستند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید به این نکته توجه ویژه ای بکنید و از وسایل کم صدا استفاده کنید. حتی اگر گرانتر از موارد مشابه پرصداتر باشند.
اتصال مستقیم دستگاه های صوتی، مانند بلندگو به دیوار، سقف یا زمین کار نادرستی است. این دستگاهها باید همراه با پایه استفاده شوند و یا با طنابهایی به سقف متصل گردند .درصورتی که اجبارا باید آنها را در کف قرار دهید، از سه یا چهار لایه پارچه کلفت و پرز دار به عنوان عایق در زیر آنها استفاده کنید.

عایق صوتی

8- جدا نمودن تجهیزات صدا دار از محل های استراحت

همه ما در هنگام حضور در خانه نیاز به آرامش داریم به خصوص در مواقعی در اتاق خواب مشغول استراحت هستیم. بنابراین مهم است که این فضاها از دیگر بخش های پر سر و صدای خانه خانه مثل آشپزخانه و رخت شوی خانه دور باشند. استفاده از اتاق های مجزای مجهز به عایق های صوتی می تواند ایده خوبی در طراحی منزل باشد. بکارگیری درهای مجهز به عایق بین کلیه فضاها، به مقدار قابل ملاحظه ای باعث کاهش آلودگی صوتی در خانه می شود.

عایق صوتی با دیوار سبز

9- استفاده از فضای سبز اطراف ساختمان

استفاده از فضای سبز اطراف ساختمان یکی از راه هایی است که می تواند آلودگی های صوتی خانه ها را کاهش دهد. طراحی محوطه سازی مجتمع ها و ساختمان ها باید به گونه ای باشد که از فضای سبز به عنوان مانعی در برابر صدا استفاده شود. مدل های مختلف دیوار سبز گزینه مناسبی برای این منظور هستند.

مطالب پیشنهادی:

عایق صوتی روکار دیوار مشترک

10- استفاده از پوشش های جاذب صدا در کف ها، دیوارها و سقف ها  

عایق های صوتی مانند موکت می توانند از عبور صدا جلوگیری نمایند. جهت کاهش میزان انعکاس صدا، سعی کنید کف اتاق با فرش، موکت یا هر نوع پوشش پرزدار دیگر پوشش داده شود. این کار ضمن کاهش میزان انعکاس صدا، با گرفتن انرژی صوت، یک نوع عایق صوتی است که مانع از انتقال آن به طبقات پایین تر نیز می شود. حتی الامکان از بکارگیری کف پوش های سخت، مانند سرامیک، بتن و چوب خودداری نمایید. البته امروزه برای پوشش هایی مثل پارکت لمینیت، با یکسری پوشش های پایه ای در زیرساخت کف را عایق کاری میکنند.

مطلب پیشنهادی: عایق صوتی روکار دیوار مشترک؛ آسوده بخوابید!

 مصالح آکوستیکی و عایق های صوتی

11- استفاده از مصالح آکوستیکی و عایق های صوتی

مصالح آکوستیکی، مصالحی هستند که به منظور مقابله و تعدیل سر و صدای مزاحم در ساختمان به کار می روند. برای رسیدن به شرایط انعکاس نزدیک به صفر در دیوارها، آنها را با بلوک های مخصوص آکوستیک (عایق های صوتی آکوستیک) می پوشانند. اینگونه پوشش ها سبب می شوند، که کیفیت صدا در تمام نقاط محیط تقریبا یکسان و نزدیک به صدای اصلی باشد. اگر چنین طرحی برای اتاق خود دارید و تمایل به صرف هزینه زیاد ندارید، می توانید از کارتن های تخم مرغ استفاده کنید . پاسخ فرکانسی و رفتار آنها تقریبآ شبیه به بلوک های آکوستیک است.

عایق های صوتی

در پایان:

بهترین راه برای برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل استفاده از عایق هایی در دیوارها، سقف و کف است که در مرحله ساخت بنا از آن استفاده می شود. امروزه انواع عایق های صوتی در بازار مصالح ساختمانی دیده می شود که می توان از آنها درون دیوارها و در کف واحدها استفاده کرد. اگر در جستجوی فعالان در این حوزه هستید به متخصصین عایق کاری ساختمان در اهالی فن چیدانه سری بزنید و با شرکت های فعال در این حوزه آشنا شوید. پس از دیدن محصولات و نمونه کارهای آنها می توانید اطلاعات تماس آنها را داشته باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

مطالب بیشتر:

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه