Chidaneh.com placeholder image

توجه به جزئیات در معماری مجتمع مسکونی نگاران در زعفرانیه

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: در طراحی و ساخت مجتمع های مسکونی توجه به جزئیات فضا از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است. این ساختمان ها به آن دلیل که قرار است خانه و محل زندگی آرامش بخش باشند ایجاد حس تعلق در آنها می تواند به لذت بخش تر شدن حضور در آنها بیافزاید. همانطور که ما با آوردن وسایل تزئینی کوچک به دکوراسیون داخلی منزل مان سعی می کنیم آن را زیباتر کنیم. طراحان نیز با تکنیک های معمارانه دست به این کار می زنند. در این مطلب از چیدانه با مجتمع مسکونی نگاران نمونه موفق از این ایده آشنا خواهید شد. مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان با هدایت محمدرضا نیکبخت مسئولیت طراحی این ساختمان مسکونی را بر عهده داشته است.

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه مجتمع مسکونی نگاران

  • مکان: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، میدان الف
  • دسته بندی: مسکونی
  • طراحی: مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان
  • معمار ارشد: محمدرضا نیکبخت
  • همکاران طراحی: شهرام بهزادیان٬ مجتبی فتحی
  • سال: ۱۳۸۰

این پروژه در سال 1375 در زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی تهران و در محدوده‌ی میدان الف طراحی و اجرا شده ‌است.

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانه: بازسازی آپارتمان مدرن در خیابان زعفرانیه تهران

  

ساختمان مجتمع مسکونی نگاران یک آپارتمان ۱۳ واحدی است که در شش طبقه و هر یک از واحدها از ۱۴۵ مترمربع تا ۲۰۵ مترمربع مساحت دارند.

مطلب پیشنهادی: مجتمع مسکونی سحر در کیش، معماری هماهنگ با ساحل

در نمای این بنا از مصالح متنوعی چون آجر قرمز دست‌ ساخت، سنگ، چوب و فلز استفاده شده ‌است. ترکیب ‌بندی متناسب موجب شده که علی‌رغم تعدد و تنوع مصالح، هم‌گونی و توازن قابل ‌قبولی در نمای این بنا به‌ وجود آید.

اگر به دنبال طراحی خوب برای آپارتمان مسکونی خود می گردید، می توانید در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید.

تزئینات و توجه به جزئیات را به خوبی می توان در طراحی بالکن و تراس ها و نرده های آن دید. ترکیب مصالح و همنشینی آنها نیز به خوبی در طراحی جزئیات فضا و طراحی نمای ساختمان قابل مشاهده است.

مجتمع نگاران دارای یک استخر شنای سرپوشیده در داخل، سونا و جکوزی در زیرزمین است. طراحی سقف و نورپردازی این فضا به زیباتر شدن آن کمک کرده است.

 

پشت بام نیز تراس دار و چمن کاری شده و یک پاویون کوچک جهت استفاده ساکنین در آن بنا شده است که از آنجا منظره شهر تهران به خوبی قالا رویت است.

مطلب پیشنهادی: آپارتمان شماره یک شیراز با تراس های بزرگ و دلباز

آجر یکی از مصالح سنتی ایرانی است که از دیرباز در ساخت و سازها از آن استفاده می شده و به دلیل سازگاری آن با اقلیم این کاربرد همچنان ادامه دارد. رنگ گرم آجر در نما و فضای داخلی این ساختمان توانسته حس صمیمیت لازم برای هر خانه ایرانی را به این فضا بیاورد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر

  

ساختمان از سازه فلزی ساخته شده و طبقات نیز از کامپوزیت بتن تشکیل شده‌اند. دیوارها و نما نیز آجری بوده و با سیمان سفید کار شده است.

چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با 3 پروژه دیگر از محمدرضا نیکبخت آشناکرده است:
ساختمان مسکونی بهاران، قصری زیبا در شمال تهران
ویلای پارتکلا شاهکار معماری ایرانی در روستاهای مازندران
ساختمان مسکونی نیاوران، الماسی در شمیران

مهندس نیکبخت درباره پروژه مجتمع مسکونی نگاران و آغاز کار معماری اش می گوید: " شروع کار از پروژۀ مجتمع نگاران در تهران، خیابان مقدس اردبیلی بود. خیلی وقت ها در ذهنم دنبال این می گردم که این مسیر چگونه بود، یادم می آید پروژه مخاطبی مبهم داشت، نه شخص خاصی بود، نه مجموعۀ معماری بود، نه هیئت داوران بود، نه خودم بودم، هیچ یک از اینها مخاطب طراحی نبود.

 

مخاطب طراحی لایه ای پنهان از مردم بود که تقاضایی دارند ولی هرچه می گردند پاسخی برای آن تقاضا نمی یابند، چون بیشتر بناهای ساخته شده از جنس گرانیت سرد بود. جزئیات و تزئینات به حداقل رسیده بودند و بیشتر آنها دور از لهجه و ذائقۀ بومی ما بود.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

هر گوشه ی آن چیزی را جست وجو می کرد؛ یک جا در رنگ، یک جا در مصالح، یک جا در جزئیات اجرایی، تا حدی هم مورد اقبال قرار گرفت. تصور می کنم خود موضوع مخاطب خیلی مهم است؛ به پیشخوان حجره در بازار می ماند، هر چیزی بچینی مشتری آن می آید. آن بساط نشان می دهد دنبال چه مخاطبی هستی و آن مخاطب نشان می دهد که چه چیزی می خواهی بگذاری. “

چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با معماری دیگر مجتمع های مسکونی در ایران آشنا کرده است:
مجتمع مسکونی آوا آهنگ در باغ های نیاوران
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
ترکیب فضای مسکونی و اداری در مجتمع چند منظوره روزنه
ساختمان مسکونی نیاوران، الماسی در شمیران

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حامد سلطانی در تاریخ 24 شهریور 1394
با سلام خدمت تمامیه زحمتکشان سایت خوبتون.اقا چرا تا یه ماه پیش عکساتونو میشد ذخیره کرد ولی الان نمیشه و صفحه سیاه ذخیره میشه

ثبت دیدگاه