Chidaneh.com placeholder image

طراحی مدرن فروشگاه بی نام، در بافت قدیم نجف آباد اصفهان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: تجربه طراحی فروشگاهی که کاربری آن مشخص نباشد تجربه خاصی بود. زمین آقای حمیدی کارفرمای پروژه با توجه به فرم کشیده اش نگاه خاصی می‌طلبید و این موضوع که «کارفرما نمی‌دانست در این فضا می‌خواهد چه چیزی را چگونه بفروشد» کار را مشکل تر می‌کرد، اما این تمام ماجرا نبود… همراه با چیدانه با مشکلات و روند طراحی پروژه فروشگاه بی نام اثر علی دهقانی، علی سلطانی و عاطفه کرباسی بیشتر بهتر آشنا شوید.

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه فروشگاه بی نام

  • شرکت طراحی: دفتر معماری آینه
  • معماران: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی
  • مکان: نجف آباد، ایران
  • مساحت: ۷۹۴ متر مربع
  • سال: ۱۳۹۰
  • عکس: فرشید نصرآبادی

فروشگاه بی نام اثر مشترک علی دهقانی، علی سلطانی وعاطفه کرباسی است که در نجف آباد اصفهان در محله ای با بافت قدیمی اجرا شده است. ساختمان مورد طراحی می بایست فضای داخلی خاص و به دور از فضاسازی متداول داشته باشد، به علاوه کارفرما هیچ ایده ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار است به فروش برساند؛ نداشت!

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران

همانطور که معمار این پروژه، علی دهقانی شرح می دهد: بافت آشفته و سردرگم پیرامون پروژه، محدودیت ارتفاعی و نیز محدودیت‌های اقتصادی از دیگر مواردی بود که باید در نظر می گرفتیم. ما زمین پروژه را از وسط روی محور شمالی جنوبی بریدیم و به چهار نیم طبقه مجزا تقسیم کردیم.

  

به‌ علت محدودیت‌های ارتفاعی تصمیم گرفتیم بیشتر بنا را در زمین فرو ببریم. لایه‌های مختلف طبقاتی می‌بایست با سیالیت و روانی، هم به صورت کالبدی و هم بصری مردم را ترغیب به حضور در خود می کرد. در عین حال ارتباط سیال بین طبقات به علت محدودیت های اقتصادی می‌بایست.

مطلب پیشنهادی: بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد

با پله ‌بود که پله‌هایی روان و کم شیب به این منظور در نظر گرفته شد. ترغیب به حرکت و حضور در طبقات مختلف و تا انتهای فروشگاه یکی از اهداف مهم بود.

در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید. این شرکت ها می توانند شما را در طراحی ویلا و ساختمان های مسکونی تان همراهی کنند.

این هدف با ایجاد دید عمیق و گسترده از ورودی مجموعه به سمت همه طبقات، حضور خطوط رنگین در زمینه ساده و تک رنگ فروشگاه و امتداد دادن مسیر از قاب رنگین ورودی در شمال تا انتهای دیوار رنگین نورگیر در جنوب، که ریزش نور از بالا تا طبقات زیرین را ایجاد کرده بود، تأمین شد.

کارفرمای ما حتی مردد بود که فروشگاه یکی باشد یا چند تا. ما با برش پروژه این امکان را به وجود آوردیم که همه فضا بتواند به چهار بخش مختلف فروش تقسیم شود و حتی با ایجاد پارتیشن‌هایی کنار مسیر عبور، امکان تعطیلی هر یک از این چهار لایه، در عین کار کردن بقیه لایه ها، وجود داشته باشد. کارفرما معتقد بود نقطه قوت پروژه این است که هنگامی که مشتری برای خرید وارد مجموعه میشود حداقل قادر است از دو طبقه دیگر نیز بازدید به عمل آورد ولیکن علیرغم ارتباط عمیق بصری، هر سطح از دیگری نیز کاملا مجزا است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: دکوراسیون داخلی فروشگاه عینک چشم آذین

از مهمترین عواملی که به ایده اولیه ما در نما شکل داده قرارگیری در بافتی است که به جز خانه تاریخی مقابل پروژه ما، بقیه بناهای ساخته شده در آن از نوع بسازبفروشی و بدون زبان مشخصی است که روز به روز نمای معبر شهری را زشت تر می‌کند. مهمتر آنکه خانه روبرو متعلق به کارفرمای همین پروژه است. ضمن صحبت‌های ما با او قرار بر این شده که خانه حفظ شود و بعد از مرمت و احیا رو در روی حجم مدرن، با فروشگاه گفتگو کند.

نمای شفاف فروشگاه و انعکاس بدنه خانه بر روی آن، همچنین تصویری از خانه که از داخل فروشگاه، از درون قابی مدرن و رنگین، دیده می‌شود بخشی از این گفتگوست که می‌تواند در این معبرِ ملال آور آشفته، فضایی پر نشاط به شهر هدیه کند. اکنون آقای حمیدی فروشگاهی دارد که با توجه به نوع طراحی آن، هر روز می‌تواند تصمیم‌هایی متفاوت و متنوع درباره آن بگیرد.

شما می توانید سوالات خود درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

دیگر فروشگاه ها و مراکز خرید مدرن در ایران را با مطالب چیدانه بشناسید:
بازسازی مدرن دفتر یک بازرگان در بازار بزرگ تهران
معماری بازار همجوار با کلیسای مریم مقدس در اصفهان
طراحی خلاقانه حجم در معماری ساختمان اداری تجاری ترمه
کافه قنادی رکس، یادآور خاطرات شیرین در تبریز

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه