Chidaneh.com placeholder image

8 نکته ایمنی ساختمان برای پیش گیری از حوادث در منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: هر ساله افراد زیادی بر اثر حوادث آتش سوزی جان خود را از دست می دهند یا مجروح می شوند. بسیاری از این حوادث دردناک در خانه ها و در فصل زمستان رخ می دهد. در حالی که راه های زیادی برای پیش گیری از این گونه اتفاقات ناخوشایند وجود دارد که فقط نیازمند توجه و برنامه ریزی های دقیق است. این مسئله به قدری حائز اهمیت است که هفتم مهر به نام روز آتش نشانی و ایمنی نام گرفته است. امروز چیدانه به همین بهانه می خواهد نکات ساده و کوچکی را به شما یادآوری کند که به راحتی از اتفاقات ناخوشایند و بزرگ پیش گیری می کنند. با ما همراه باشید…

قالیشویی ادیب

3 دلیل رایج آتش سوزی ها عبارت است از:

  • اتفاقات یا حواس پرتی های هنگام آشپزی در آشپزخانه
  • اتفاقات مربوط به وسایل گرمایشی مانند شومینه ها و بخاری ها
  • نقص های الکتریکی و برقی

هر خانه حداقل باید یک زنگ هشدار دود فعال داشته باشد.
از یک فروشگاه ابزارفروشی یک زنگ هشدار دود بخرید. این یک روش کاملا ارزان برای محافظت از خانواده ی شما است. در هر طبقه ی منزل تان یک زنگ هشدار نصب کنید. آن را ماهی یک بار امتحان کنید، گرد و خاکش را بزدایید و حداقل سالی یک بار باطری آن را تعویض کنید. این زنگ ها خودشان نیز باید هر 10 سال یک بار یا به توصیه ی تولیدکننده تعویض شوند.

مطلب پیشنهادی: جاروی مرکزی جایگزینی راحت و بی صدا برای جاروبرقی

از آتش سوزی های ناشی از برق پیش گیری کنید.
هرگز مدارها یا سیم های رابط را زیادی شلوغ نکنید. سیم ها را زیر فرش، بالای میخ یا در نواحی پر تردد قرار ندهید. لوازم برقی که صدای غیرعادی دارند، جرقه می زنند یا بوی غیرمعمولی از خود ساطع می کنند سریع خاموش کنید و از برق بکشید. با مراجعه به افراد متخصص آنها را تعمیر یا جایگزین کنید.

با هوشیاری از لوازم برقی استفاده کنید.
هنگام استفاده از لوازم برقی، از ملاحظات امنیتی تولید کننده پیروی کنید. گرمای بیش از حد، بوهای غیرعادی و جرقه ها همگی علائم هشداری هستند که باید لوازم برقی را خاموش و تعمیر یا جایگزین کرد. برای پوشاندن پریزهای بدون استفاده، درپوش های ایمنی به کار ببرید، مخصوصا اگر کودک در خانه دارید.

بخاری ها و وسایل گرمایشی

  • بخاری های قابل حمل به فضا نیاز دارند. هر شیء احتراق پذیر را حداقل یک متر از آن ها دور نگه دارید.
  • آتش را در شومینه روشن کنید. از صفحاتی در مقابل آتش استفاده کنید و دودکش را سالی یک بار تمیز کنید. تجمع کریوزوت می تواند آتش را در دودکش گیر بیندازد و به سادگی پخش کند.
  • بخاری های نفتی فقط در صورت تأیید متخصصان باید استفاده شوند. هرگز از سوخت های بنزینی یا مخصوص بخاری های فضاهای بیرونی استفاده نکنید. عملیات سوخت گیری را بیرون از خانه و فقط بعد از خنک شدن بخاری انجام دهید.

​مطلب پیشنهادی: تغییر چهره انواع شومینه برای استقبال از فصل سرما

آب پاش های آتش نشانی مقرون به صرفه تهیه کنید.
زمانی که آب پاش های آتش نشانی در کنار زنگ های هشدار دود استفاده می شوند، شانس نجات شما از آتش سوزی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. آب پاش ها مقرون به صرفه هستند – ارزش مالی خانه ی شما را افزایش و نرخ بیمه را کاهش می دهند.

یک برنامه ی فرار داشته باشید.
برای هریک از اتاق های منزل تان یک برنامه ی فرار داشته باشید. به همه اخطار دهید هنگام فرار از آتش سوزی نزدیک به کف بمانند (به دلیل هوای خنک تر و تمیزتر)  و هرگز درب های داغ را باز نکنید. در صورت امکان پس از خارج شدن از هر فضا، درب را پشت سر خود ببندید. مکانی انتخاب کنید که همه بعد از فرار از خانه بتوانند در آنجا یکدیگر را ببینند. خارج شوید و با واحدهای امدادرسانی تماس بگیرید.

مراقب بچه ها باشید.
کودکان زیر پنج سال به طور طبیعی درباره ی آتش کنجکاو هستند. بسیاری از آن ها با کبریت و فندک بازی می کنند. با آموزش به کودکان خود درباره ی اینکه آتش وسیله است نه اسباب بازی، هیجان آتش بازی را از آن ها بگیرید.

مراقب افراد سالمند باشید.
هرساله افراد پیر و سالمند زیادی در آتش جان خود را از دست می دهند. بسیاری از این مرگ و میر ها قابل پیش گیری هستند. سالمندان به دلیل تنها زندگی کردن و نداشتن سرعت عمل بیش از دیگران آسیب پذیر هستند.

در آخر چند نکته ی کوتاه ولی بسیار مهم را به شما گوشزد می کنیم:

  1. شماره های ضروری مانند آتش نشانی (125) و اورژانس (115) را همیشه در دسترس بگذارید.
  2. زباله های کاغذی و قابل اشتعال را به طور مرتب از خانه خارج کنید.
  3. به طور مرتب فیوزها، سیم کشی ها و پریزهای برق خود را چک کنید.
  4. لوازم برقی را بعد از استفاده از برق بکشید.
  5. علامت های «کشیدن سیگار ممنوع» را جدی بگیرید.
  6. ته سیگار روشن تان را در نواحی قابل اشتعال مانند درون زباله های کاغذی نیندازید.
  7. شمع های روشن در دکوراسیون را فراموش نکنید.

​مطالب بیشتر:
کدام فلاش تانک مناسب سرویس بهداشتی شماست؟
ده راه برای پنهان کردن اسپیلت های بدترکیب
برای نصب توالت فرنگی در خانه، خودتان دست به کار شوید
ترمیم درزهای کاشی در کمتر از نیم ساعت!
تعویض لامپ های هالوژن به سادگی!

منبع: forsythfirerescue | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه