Chidaneh.com placeholder image

سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ویلای پورکان به عنوان طرح برتر در بخش بازسازی، رتبه اول جایزه معمار 93 را کسب کرده است. این پروژه با هدف توسعه و الهام پذیری از شکل و کالبدی جدید توسط محمدرضا قدوسی برای کارفرما، مژده قدوسی، علی علوی کامران، شکل گرفته تا پیوستگی بین بنا و باغ را به حداکثر برساند. با چیدانه همراه باشید تا به هم به گوشه کنار این ویلای متفاوت سری بزنیم و از طراحی بی نظیر آن لذت ببریم.

نمای بیرونینمای خارجی ویلا ی پورگان

چوب و هنر

بسط و توسعه ی هدفمند و هندسه جدید سقف و فضای داخلی و خارجی دارای رابطه ای ملموس و گرمی می باشد. بازشوهای موجود در نمای بیرونی باعث شده تا فضای باز به بخش عمده ای از فضای بسته نفوذ کند تا بتوان ازاقلیم مناسب در فصول معتدل بهره لازم را برد.

مطلب پیشنهادی:کدام مصالح برای سقف شیروانی مناسب تر است؟

فضای طبقه ی دومآشپزخانه

با ایجاد یکپارچگی بین فضاها و ارتباط مستقیم بین آنها این امکان به وجود آمده که توسعه و کیفیت تا طبقه بالا هم ادامه یابد. طبقه دوم به عنوان فضای استراحت، خواب، معاشرت، مطالعه و … مورد استفاده قرار می گیرد. عرصه بالا که کف آن به صورت یک سطح نمی باشد، شکل جدید و جالبی را برای کاربران به وجود آورده است.

فضای داخلیفضای داخلی ویلای پورگان

طبقه ی بالای ویلا به نسبت طبقه پایین دارای نور کمتری است و محیطی دنج و شخصی را به وجود آورده است. این فضا به دلیل وجود شیشه های رنگی که در پنجره تعبیه شده، نور را به صورت متقاطع و شکسته در فضا قرار داده تا عرصه ای متفاوت تر از بخش های دیگر به وجود آید. نور این فضا که منظره ی متوسطی دارد طیفی از سبز و قرمز است، نوری که  از شیشیه های رنگی به کار گرفته شده در این بنا بدست می آید

مطلب پیشنهادی:ارسی های دوست داشتنی را از خاطر نبریم!

نمای بیرونی ویلای پورگان

متریال به کار رفته از سیمان زبر معمولی است که با یک لایه رنگ سفید پوشانده شده است. رنگ نما از متریال نانوی چرک گریز و روطبت کریز تشکیل شده تا بر خلاف بنای سابق طول عمر بیشتری برخوردار باشد. جزئیات این متریال بر روی بام به نحوی است که نیازی با تعبیه خروجی و آبروی فلزی بر روی بام نمی باشد.

مطلب پیشنهادی:با مصالح بومی اقلیم های مختلف ایران آشنا شویم!

پنجره های ویلای پورگان

یکی از نکته های مهم در این ویلا طراحی بی نظیر پنجره ها می باشد. این پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند ارتباط مناسبی بین باغ 915 متری و بنای 145 متری به وجود بیاورند.به نحوی که بازشوهای موجود در نمای اصلی، به فضای باز این امکان را می دهد که در بخش عمده ای از فضای بسته نفوذ کندو در فصول معتدل فضای داخلی بنا به عنوان ایوان عمل کند،این ایوان در هنگام آب تنی کاربران در استخر باغ مثل چتری است که سایه ی مطلوبی در اختیار آن ها قرار می دهد.

پنجره های فضای داخلی

سه دری امروزی ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان، مقیاس بزرگی یافته است، سه دری آن قدر امروزی شده است که اگر بازگو نکنیم کسی متوجه نخواهد شد که سه دری است و وژن فارسی دارد، مثل خیلی از ما که تا حرف نزنیم ملیتمان مشخص نمی شود.

مطلب بیشتر:معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها

نمونه پلان و نما و مقطع

از  محدودیت های این پروژه که در بالا ذکر شده است عبارتند از: حفظ جانمایی وسطح اشغال بنای موجود،عدم دسترسی به گاز و آب شهری، عدم اتصال سفارش دهنده به منابع بی کران مالی،برای حل کمبود منابع انرژی،انرژی خورشیدی، آب گرم را تامین می کند، در حالی که سیستم هیت پامپ اینورتور گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع را ارائه می کند.

دیگر ویلاهای ساخته شده توسط اهالی فن چیدانه را ببینید:
طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه