Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان مسکونی BW7 در تهران، ترکیبی ساده از مکعب ها

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: گاهی برای خلق یک زیبایی لازم نیست دست به کارهای عجیب و غریب زد. در دنیای پر از هیاهوی معماری که پر است از شکل و فرم های متنوع و گوناگون، این موضوع بارها ثابت شده است. چند مکعب ساده گاه می توانند چنان در کنار هم بنشینند که تصورش هم نمی کنید منجر به خلق یک معماری منحصر به فرد شوند. بله درست حدس زدید، منظور من پروژه ی مسکونی BW7 کاری از گروه طراحی آراد (بهرام کلانتری، کوروش دباغ) است که برنده ی رتبه ی سوم مشترک جایزه ی معمار در گروه مسکونی – آپارتمانی شده است. با چیدانه همراه باشید تا درباره ی جزییات این پروژه ی فوق العاده بیشتر بدانیم…

چوب و هنر

مشخصات پروژه مسکونی BW7

  • شرکت طراحی: آراد
  • مکان: ایران، تهران، نیاوران
  • معماران: بهرام کلانتری، کوروش دباغ
  • تیم طراحی: پدیده تیموریان، نیلوفر نیک سار، بهزاد برزگر، مجید پژوهی، فرشته اسدزاده، صبا سلطانی، مهرداد کارآموز، یاشار قاسم خانی، شبنم ابطحی، تینا سمیعی
  • مساحت: 924 مترمربع
  • سال پروژه: 2015
  • عکاس پروژه: علی دقیق

 

  • تیم فنی: مهدی هلاکویی، مونا حدادی
  • مشاور سازه: بهرنگ بنی آدم
  • مشاور تأسیات مکانیکی: علی فتوحی
  • مشاور تأسیسات الکتریکی: محمد جواد البرزی
  • پیمانکار اصلی: آراد، بهرنگ بنی آدم
  • تیم اجرایی: برنا بنی آدم، محمد پور رجب

از زبان معمار: این ساختمان شامل 8 واحد آپارتمان مسکونی به مساحت 310 مترمربع است که در دو بخش مختلف قرار گرفته اند. یک طبقه که در واقع طبقه ی ششم است حد فاصل این دو بخش می باشد که پنج طبقه در زیر آن و سه طبقه در بالای آن قرار دارد. بخش پایینی از سنگ تراورتن سفید تراش خورده ساخته شده و شامل آپارتمان هایی برای فروش یا اجاره است. بخش بالایی نیز از ترمووود خاکستری تیره برای سکونت خانواده ی کارفرما طراحی شده است.

پروژه ی دیگری از همین گروه طراحی و معماران: نگاهی مدرن و متفاوت در طراحی کارخانه پایکار بنیان پانل

طبقه ی ششم برای مهمان ها طراحی شده که شامل فضای برگزاری جشن، اتاق مهمان و یک تراس 50 مترمربعی رو به جنوب است که بر تفاوت بین بخش بالا و پایین تأکید می کند.

طبقه ی همکف، لابی ورودی است که با یک سالن چندمنظوره و یک تئاتر خانگی با امکانات کامل در کنار آن برای مراسم خانوادگی ترکیب شده است.

پارکینگ اتومبیل ها در زیرزمین 1- با 18 جای پارک واقع شده و یک اتاق تأسیسات برق برای ژنراتور دیزلی اضطراری و دستگاه های برقی نیز به چهار انبار موجود در این طبقه افزوده شد. استخر، جکوزی، باشگاه ورزشی، اتاق اصلی تأسیسات مکانیکی و تعدادی انبار نیز در زیرزمین 2- جا گرفتند.

در بالا نیز یک بام سبز با امکانات کامل برای اوقات فراغت و مهمانی ها طراحی شده است.

ایده های طراحی پروژه مسکونی BW7

از آن جا که شکل بیرونی این ساختمان از تغییرات درونی آن ناشی می شود، کاربران آپارتمان های آن قادر به شناسایی موقعیت خود در طبقات شان هستند.

در قدم اول، ایده ی حجمی ساختمان تفکیک میان تغییرات درونی آن بود، بنابراین بدنه ی پروژه به سه حجم مکعبی تقسیم شد. 1- نواحی حرکتی که در بخش شرقی قرار گرفته است (مکعب خاکستری). 2- آپارتمان های مسکونی برای کاربران نهایی مشخص در طبقات بالا (مکعب تیره). 3- آپارتمان هایی برای فروش یا اجاره در طبقات پایین (مکعب سفید). این سه حجم ساده با یک ناحیه ی حرکتی شفاف در کنار دستگاه راه پله، در طبقه ی ششم و در طبقه ی همکف به یکدیگر متصل شده اند.

در گام بعدی برای ایجاد یک کیفیت برجسته تر و خلق یک هویت جدید برای طبقات زیر زمینی، یک شکاف سه متری در این طبقات در سمت غرب و جنوب طراحی شد که با برخورداری از نور خورشید و یک دیوار سبز (به طول 40 متر و ارتفاع 12 متر) نشاط و شادابی را به طبقات زیر زمین آورد. این بخش زیرزمینی، پایه یا جایگاه مخصوصی برای طراحی بخش های بالاتر شد.

در نهایت ایده ی اصلی طراحی در این پروژه، واضح ساختن الزامات پروژه و تصمیم های استراتژیک در مقیاس بزرگ بوده است تا ویژگی های معماری را به کار گرفته و آن ها را به شکل یک حجم هدفمند در آورد. در این فرآیند ما تلاش کردیم هرگونه تزیینات اضافی غیر ضروری را حذف کنیم تا به خلوص معماری که بر پایه ی ایده ی بزرگ اصلی استوار است دست یابیم.

چنانچه در پی شرکت های معماری و طراحی داخلی معتبر برای انجام پروژه های طراحی و ساختمانی خود هستید، اهالی فن چیدانه را از دست ندهید.

با دیگر پروژه های برجسته ی ایرانی آشنا شوید:
سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت
ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر
خانه فروردین، آپارتمانی زیبا در همسایگی نقش جهان اصفهان
ویلای مانلی ، جلوه ای از ماه در سرزمین مازندران

منبع: archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
صداقتی در تاریخ 19 مهر 1394
همه مطالب بسیار عالی وسایت در سطح بالایی قرار دارد موفق باشید
fatemeafsharian در تاریخ 21 مهر 1394
ممنون از لطف شما خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته پاینده باشید
عادل در تاریخ 22 مهر 1394
مطالب بسیار عالی و کامل بسیار مورد استفاده قرار گرفت با تشکر
fatemeafsharian در تاریخ 22 مهر 1394
ممنون از توجه و همراهی شما دوست محترم شاد باشید

ثبت دیدگاه