Chidaneh.com placeholder image

هوشمندسازی ساختمان؛ از 0 تا 100 امکانات خانه های هوشمند

به قلم: سمانه زارعی

این روزها تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است؛ هر کاری که به صورت هوشمند طراحی می­ شود جای تعجبی برایمان ندارد. هوشمندسازی ساختمان یکی از اصطلاحاتی است که این روزها بسیار شنیده می­ شود. منظور از هوشمند بودن ساختمان چیست؟ امکانات خانه هوشمند کدامند؟ یک ساختمان هوشمند چه مزایایی دارد؟ در این مطلب از چیدانه به این موضوع جذاب می ­پردازیم، با ما همراه باشید.

 

اسکای اسکرپر

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی خانه مدرن
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان؛ استفاده از نرم ­افزارها و سخت ­افزارهایی برای مدیریت و کنترل یکپارچه بخش­ های مختلف ساختمان است. هوشمندسازی ساختمان با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان یا همان BMS (Building Management System) انجام می­ شود که به فعالیت­ های مختلف داخل ساختمان از جمله: باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم­­ های روشنایی، سیستم ­های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ­ها و سیستم صوتی و تصویری نظارت کرده و در مواقع نیاز، تغییراتی را به صورت خودکار اعمال می­ کند. 

مطلب پیشنهادی: خانه هوشمند control4، چه امکاناتی داره؟

 

قفل هوشمند آداک
انواع قفل و دستگیره هوشمند درب
قفل هوشمند آداک

مزایای هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی خانه چه مزایایی دارد؟ اولین سوال برای اجرای این سیستم هوشمند است. به طور کلی هوشمندسازی ساختمان سه مزیت اصلی دارد:

  • صرفه­ جویی انرژی و کاهش هزینه­ های نگهداری
  • افزایش ایمنی
  • افزایش سطح رفاه و آسایش

 

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
فروش و نصب تجهیزات هوشمندسازی ساختمان
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

با استفاده از تجهیزات مدرن خانه هوشمند، امکانات جدیدی در ساختمان ایجاد می­ شود که باعث صرفه ­جویی در انرژی و وقت افراد خواهد شد. برخی از امکانات خانه هوشمند این چند مورد هستند که در ادامه مطلب هریک از آنها را توضیح داده ­ایم:

  1. روشنایی و نورپردازی
  2. سیستم هوشمند امنیتی و حفاظتی
  3. سیستم هوشمند سرمایش، گرمایش و تهویه
  4. سیستم هوشمند صوت و تصویر
  5. سیستم آبیاری هوشمند
  6. پرده برقی
  7. سیستم آیفون تصویری
  8. سیستم استخر، سونا و جکوزی
  9. آسانسور هوشمند

 

خانه هوشمند کاسپین
پروژه هوشمندسازی مجتمع مسکونی گرگانپارس
خانه هوشمند کاسپین

نورپردازی هوشمند

نورپردازی هوشمند نمای ساختمان

1. سیستم ­های روشنایی و نورپردازی

اینکه روشنایی اتاق با توجه به زمانی که شما از یک فضا استفاده می ­کنید تنظیم شود و یا رنگ نورپردازی محوطه ساختمان قابل تغییر خودکار باشد هیجان­ انگیز به نظر می ­رسد. همچنین سیستم روشنایی هوشمند امکان نورپردازی هوشمند نمای ساختمان را هم به شما می­ دهد. کنترل روشنایی از طریق نورپردازی هوشمند خانه شامل روشن و خاموش نمودن خودکار آنها، تنظیم سطح نور، کاهش یا افزایش و همچنین تعیین و مشاهده وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش نمودن آنها از راه دور و بیرون ساختمان می ­­باشد.

 

خانه های هوشمند
قفل هوشمند
خانه های هوشمند

قفل هوشمند آداک
انواع قفل و دستگیره هوشمند درب
قفل هوشمند آداک

درب و دستگیره هوشمند در خانه هوشمند

2. سیستم هوشمند امنیتی و حفاظتی

همانطور که گفتیم یکی از مزایای هوشمندسازی ساختمان؛ افزایش امنیت در خانه هوشمند است. با استفاده از سیستم هوشمند امنیتی و حفاظتی می­توان سیستم ­­های اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته و نشتی آب و آب گرفتگی و حفاظت از برق گرفتگی را نیز به سیستم BMS متصل نموده و بوسیله آن کنترل نمود .

مطلب پیشنهادی: بهترین سیستم امنیتی منزل، همه جانبه نگاه کنید!

 

سیستم گرمایشی هوشمند

3. سیستم هوشمند سرمایش، گرمایش و تهویه

هوشمند شدن سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان به صرفه­ جویی در انرژی کمک زیادی می­ کند. سیستم ­های سرمایشی و گرمایشی می­ توانند شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی باشند تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع ­اند مانند چیلر، دیگ آبگرم، پمپ­ های سیستم، برج خنک­ کن و غیره می باشد و تجهیزات محلی نیز مانند فن کوئل ها، کولرها و هواسازها می ­باشند. از طریق سیستم BMS می­ توان تجهیزات مرکزی را در زمان های مشخص و از راه دور روشن و خاموش نمود و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال نمود و همچنین این سیستم می­ تواند دمای اتاق ها را بصورت هوشمند کنترل نموده و در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش نمودن تجهیزات اقدام نماید.

مطلب پیشنهادی: تحلیل و بررسی جامع تجهیزات خانه هوشمند control4

 

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
خانه هوشمند ۴
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند
هوشمند سازی خانه مدرن
نوین اندیشان پلان - خانه هوشمند

سیستم صوتی و تصویری هوشمند

4. سیستم صوتی و تصویری هوشمند

برخی از دیگر امکانات سیستم صوتی و تصویری هوشمند عبارتند از:

  • کنترل تجهیزات صوتی و تصویری به صورت خودکار و از راه دور
  • یکپارچه کردن سیستم صوتی و تصویری بدون نیاز به سیم کشی
  • تنظیم سناریوهای پخش موزیک و ویدئو
  • حذف نویزها و ایجاد صدا و تصویر شفاف
  • پخش صدای افراد برای تامین امنیت در زمان خالی بودن خانه
  • اجرای سیستم سینمای خانگی

مطلب پیشنهادی: جاروبرقی هوشمند، چه مزایا و معایبی دارد؟

 

سیستم آبیاری هوشمند

5. سیستم آبیاری هوشمند

آبیاری گیاهان موجود در حیاط و یا داخل ساختمان را بطور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شود . در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می­ توان ساختمان ها را تا سطح مورد نظر هوشمند نمود هزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمند سازی می ­تواند بسیار متفاوت بوده ولی امکان­ پذیر می­ باشد.

مطلب پیشنهادی: آبیاری قطره­‌ای؛ قطره قطره جمع گردد وانگهی باغ شود!

 

سیستم پرده برقی

6. سیستم پرده برقی 

شما می ­توانید پرده برقی را طوری تنظیم کنید تا در ساعات مشخصی باز و بسته شود. پرده برقی می­ تواند یک راه حل عالی برای پرده ­های کلاسیکی که باز و بسته کردن آنها سخت ­تر است باشد. پرده برقی که در زیر پرده سلطنتی قرار دارد باز و بسته می ­شود و نور را وارد خانه می ­کند بدون اینکه دیزاین خانه به هم بخورد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با پرده برقی و انواع آن برای یک دکوراسیون امروزی

 

خانه هوشمند کاسپین
انواع هوشمند‌سازی ساختمان پروژه نارمک
خانه هوشمند کاسپین

7. سیستم آیفون تصویری

در مورد ساختمان های اداری این سیستم می­­ تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و حتی تصویر آنها را ضبط نمود و در ساختمان ­های مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا سازد .

مطلب پیشنهادی: قیمت آیفون تصویری، از ارزان تا لاکچری!

 

سیستم هوشمند استخر

8. سیستم استخر، سونا و جکوزی

سیستم هوشمندسازی را می­توان برای امکاناتی مانند استخر و سونا و جکوزی هم اجرا کرد. با استفاده از این سیستم کنترل استخر و سونا امکان پذیر است. این سیستم می­ تواند بطور هوشمند این تجهیزات را روشن و خاموش نموده و دستگاه ­های تصفیه، دما را کنترل کند و در صورت لزوم دیگر کنترل­ های برنامه­ ریزی شده را نیز صورت دهد.

9. آسانسور هوشمند

آسانسور یک ساختمان هوشمند باید بتواند انتظارات افراد را برطرف کند. شما با وجود آسانسور هوشمند، می ­توانید تا زمانی که کفش­های تان را بپوشید از طریق اپلیکیشن دکمه آسانسور را بزنید تا وقتی به در آسانسور رسیدید به طبقه مدنظر رسیده باشد. و با وجود آسانسور هوشمند نیازی به لمس دکمه ­های آسانسور و انتقال آلودگی به دستتان نیست. 

مطلب پیشنهادی: کابین آسانسور شیک، برای پروژه های لاکچری لازمه!

 

خانه هوشمند لینکپ
نمونه تجهیزات هوشمند سازی
خانه هوشمند لینکپ

تجهیزات هوشمند سازی

روش ­های هوشمندسازی ساختمان

سیستم­ های مختلفی برای هوشمندسازی خانه وجود دارد که هریک مزایا و معایب خود را دارند. به طور کلی سه روش برای هوشمندسازی ساختمان وجود دارد که انواع سیستم هوشمندسازی در یکی از این سه گروه قرار می­ گیرند.

1.هوشمندسازی خانه به روش باسیم:

در این روش یک تابلوی مرکزی وجود دارد که سیم ­ها و کابل­ ها برای تجهیزات مختلف از آن انشعاب می­ گیرند  و به بخش­ های مختلف منزل کشیده می­ شوند. این روش برای ساختمان­ های در حال ساخت بهتر است چرا که در این حالت نیاز به تخریب دیوار وجود ندارد. ولی اگر خانه ساخته شده باشد، باید دیوار برای عبور سیم­ ها تخریب شود. با این روش با قطعی اینترنت، ارتباط سیستم ­ها با همدیگر قطع نمی ­شود.

2.هوشمندسازی ساختمان به روش بی ­سیم:

در این روش برای ارتباط تجهیزات با همدیگر، از شبکه اینترنت استفاده می­ شود. در این روش نیازی به سیم­ کشی وجود ندارد، و فقط نیاز به انواع کلیدهای هوشمند وجود دارد که می ­توان به راحتی آنها را نصب کرد؛ در نتیجه برای هر نوع ساختمانی قابل اجراست. در این روش با قطع شدن اینترنت، ارتباط بین تجهیزات هوشمند قطع می شود.

3.سیستم هوشمندسازی ترکیبی:

برخی از شرکت­های فعال در زمینه هوشمندسازی، سیستم ترکیبی (باسیم و بی سیم) برای ساختمان هوشمند را هم ارائه می­ دهند. این روش، مزایای هر دو روش را با همدیگر دارد و مشکلی از نظر قطعی اینترنت و قطع عملکرد تجهیزات وجود ندارد. 

 

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند در خانه شما!

تجهیزاتی که در بخش قبل به آن­ها اشاره کردیم شامل تجهیزات ساختمان هستند، ولی جالب است بدانید که امروزه انواع لوازم خانگی هوشمند در بازار وجود دارند که می ­توانند هوشمندسازی ساختمان شما را تکمیل کنند. از انواع دوش هوشمند در حمام تا فرش و یا مبل هوشمند در نشیمن و پذیرایی منزل وسایلی است که شما می ­توانید تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی: پنل دوش هوشمند، امکاناتش باورنکردنیه!

 

اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان

اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان

اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد؛ تجهیزات مختلف خانه هوشمند از طریق اپلیکیشین­ های نصب شده در موبایل قابل کنترل هستند. اپلیکیشین هوشمندسازی ساختمان باید با سیستم هوشمندسازی تناسب داشته باشد. با استفاده از اپلیکشن های هوشمندسازی می ­توان سناریوهای ترکیبی برای عملکرد تجهیزات خانه هوشمند تعریف شود.

 

خانه هوشمند کاسپین
پروژه هوشمندسازی مجتمع مسکونی رهام
خانه هوشمند کاسپین

خانه های هوشمند
کلید ترموستاتیک
خانه های هوشمند

کلیدهای لمسی هوشمند

هزینه هوشمندسازی ساختمان

هزینه هوشمندسازی ساختمان یکی از پرسش ­های اصلی برای هر فردی است که تصمیم به هوشمندسازی گرفته است. با هوشمندسازی خانه، به ارزش ساختمان شما افزوده می­ شود در نتیجه این کار مانند یک سرمایه­ گذاری است. به طور کلی عوامل زیر بر روی قیمت هوشمندسازی ساختمان تاثیرگذار است:

  • روش هوشمند سازی: بی سیم، باسیم و یا ترکیبی
  • قدمت ساختمان
  • متراژ ساختمان
  • میزان هوشمندسازی و تجهیزات: معمولی، سفارشی و یا لوکس
  • برند و اعتبار شرکت هوشمندساز ساختمان

 

خانه هوشمند کاسپین
پروژه هوشمندسازی مجتمع مسکونی گرگانپارس
خانه هوشمند کاسپین

کلام آخر:

با هوشمندسازی ساختمان علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش، در وقت شما صرفه جویی زیادی می ­شود. شما می ­توانید همه تجهیزات ساختمان را هوشمند کنید. برای این کار می­ توانید از شرکت­ های معتبر در زمینه ساختمان هوشمند مشورت بگیرید و کار را به آنها بسپارید.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حمید رضا جمالی در تاریخ 09 اسفند 1394
سلام .عالی بود. ممنون میشم اگه سی دی آموزش برق هوشمند برام ارسال کنید
علی 22 در تاریخ 12 دی 1396
سلام سوالی داشتم اگر کسی اطلاعاتی دارد ممنون میشم راهنمایی کنید اگر بخواهیم ۲ لامپ را که در یک نقطه قراردارد و یک سیستم برق تک پل انتقال داده شده را بدون سیم کشی و تبدیل به کلید دو پل با وسیله ای، قطعه الکترونیکس یا .... با یک کلید روشن خاموش کنیم یعنی وقتی کلید را قطع و وصل کردیم یکی از چراغها روشن شود و وقتی دوباره خاموش روشن کردیم یک چراغ دیگر که در همان ناحیه است روشن شود و بار آخر که روشن خاموش کردیم هردو چراغ با هم روشن شود؟ آیا وسیله ای هست در مسیر برق این دولامپ ۲۲۰ ولت قرار دهیم که این کار را انجام دهد. تشکر از دوستان

ثبت دیدگاه