Chidaneh.com placeholder image

رستوران ایتالیایی گرانو در تهران، نگاهی نو به طراحی داخلی رستوران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: امروژه یکی از چالش های طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد یک فضای پیوسته از درون به بیرون است، که اکثر معماران برجسته خودشان را با آن درگیر می کنند و در نهایت خالق اثری می شوند که کمتر کسی می تواند از آن لذت نبرد، هومن بالا زاده از گروه معماری هوبا دیزاین یکی از همان معماران برجسته است که به خوبی این چالش را پشت سر گذاشته و توانسته رتبه اول در ششمین دوره مسابقه طراحی داخلی در بخش ساختمان های عمومی را از آن خود کند. با چیدانه همراه باشید تا باهم به این رستوران منحصر به فرد سری بزنیم.

هومن بالازاده
نمای بیرونی رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه رستوران ایتالیایی گرانو 

  • نام پروژه: رستوران ایتالیایی گرانو
  • موقعیت: تهران
  • دفتر معماری: گروه معماری هوبا دیزاین 
  • معمار: هومن بالازاده
  • همکاران طراحی: بهرام افسری، الهام سیفی آزاد، بهنام برزگر
  • مساحت:  75 متر مربع
  • نوع ساختمان: طراحی داخلی، رستوران
  • تاریخ: 1391
  • مدیر پروژه: بهنام برزگر
  • رندرینگ: مونا رضوی
  • عکاس: پرهام تقی اف
  • جوایز: رتبه اول در ششمین دوره مسابقه طراحی داخلی در بخش ساختمان های عمومی ، برگزار شده توسط مجله معماری وساختمان در سال 1392

هومن بالازاده
طراحی رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

این پروژه در یک خیابان یک طرفه در یک دسترسی اصلی شهری واقع گردیده.در واقع  پروژه نوعی بازسازی مغازه ای بود به یک رستوران که در واقع بتواند تعریف جدیدی از فضای رستورا ن در معماری داخلی آن ایجاد نماید. این پروژه بازسازی و تبدیل فضای فروشگاهی لوازم برقی به یک رستوران بود. در بازسازی این فروشگاه ما یکسری از اجزای ثابت مانند دیوارها، سقف کاذب و ویترین فروشگاه را حذف کردیم و با توجه به نیاز عملکردی کار، سعی در تعریفی نو از المان های داخلی و بیرونی رستوران نمودیم.

هومن بالازاده
رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

  یکی از هدف های طراحی در این پروژه ایجاد یک فضای پیوسته از بیرون به درون پروژه بود که جریان پیوسته کالبدی طرح بتواند تمامی عناصر داخلی و بیرونی طرح ( مانند تابلو ورودی، دیوار، نورپردازی، سقف، تابلوهای داخل فضا ، مبلمان و… ) را تعریف نماید.هدف دیگری که در طراحی دنبال می شد ایجاد پرسپکتیوهای متنوع در زوایای مختلف داخل و بیرون پروژه نسبت به حجم، نور و رنگ در درون پروژه بر اساس موقعیت قرارگیری ناظر بود.بر اساس اهداف مطرح شده در طرح ، تکنیک طراحی از دو صفحه متداخل در هم به وجود آمد.

مطلب بیشتر:کافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی

هومن بالازاده
نمای داخلی رستوران گرانو
هومن بالازاده

صفحه های پروژه بر  اساس وضع موجود ساختمان و همچنین بر اساس نیاز طراحی پروژه شکل گرفته اند. در شکل گیری هندسی پروژه، با توجه به اینکه شرایط وضع موجود رستوران که از دو بخش با ارتفاعات متفاوت تشکیل شده بود، سعی در یکپارچه نمودن این دو فضا با یکدیگر شد. هندسه طرح به گونه ای طراحی گردیده شده که در بیرون ساختمان با توجه به حرکت ماشین ها که در یک جهت می باشد افراد را از نظر بصری به فضای داخل رستوران هدایت نماید و بعد از اینکه افراد وارد فضایی با ارتفاع بلند شدند، وارد بخش دیگر رستوران که کانتر سفارشات و آشپزخانه قرار دارد هدایت می شوند.

هومن بالازاده
دکوراسیون مدرن رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

با توجه به اهداف مطرح شده در طرح ما می خواستیم به روشی دست پیدا کنیم که بتواند برای تمامی المان های مورد نیازهای یک رستوران یک ایده ی یک پارچه وجود داشته باشد و از ترکیب بندی المان های مختلف بپرهیزیم. ما در ابتدا المان های مختلف مانند مبلمان، تابلوها، نورپردازی، سقف، دیوار، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی و تابلوهای ورودی را به عنوان المان های طراحی در نظر گرفتیم و سپس روشی را به وجودآوردیم که تمامی این المان ها با یک ساختار متنوع به وجود بیایند.

مطلب بیشتر:کافه ای خاص در مرکز خرید ولنجک 

هومن بالازاده
صندلی های نیمکتی رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

ایده ای که در تبدیل سطوح به نوارهای در هم تنیده دنبال می شد رسیدن به کیفیتی بود که بتواند عناصر مختلف را به یکدیگر تبدیل نماید و در عین حال بتواند به صورت یک پارچه در فضا ، کلیت واحدی را خلق نماید. در این رستوران ما به جای آنکه تابلویی روی دیوار نصب نماییم یا چراغی از دیوار آویزان نماییم و یا مبلمان ها را مجزا در فضا بچینیم، تمامی عناصر را با یکدیگر ادغام نمودیم تا بتوانیم به فضایی یک پارچه دست بیابیم. نوارهای به وجود آمده یکی در میان تعریف کننده هریک از نیاز های طراحی می باشند به طوری که ما فضا را از تقسیم یک در میان دو صفحه به وجود آوردیم

هومن بالازاده
رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

صفحه ی  A که تعریف کننده رنگ و مبلمان ها می باشد بر روی این نوار ها تصاویری آبستره از رنگ های گرم که بر گرفته شده از رنگ های طبیعت پاییز است چاپ گردیده. این رنگ ها با توجه به هندسه سه بعدی طرح در زمینه سفید محو گردیده است. رنگ های به وجود آمده در بین نوارها باعث گردید که پرسپکتیو های درک شده از هر زاویه دارای تنوع و حس مختص به خود باشد که این عامل به محل نشستن افراد هویتی مستقل نیز می بخشد.

مطلب بیشتر:طعم خوش قهوه در کافی شاپی با تم کتابخانه!

هومن بالازاده
رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

صفحه B که تعریف کننده نور پردازی فضا می باشد. در نورپردازی فضای این رستوران ما از نورهای کم مصرف SMD استفاده نمودیم که به صورت مخفی در پشت نوارها نصب گردید. این نورها با توجه به هندسه سطوح  A و B  به نسبت یکدیگر و همچنین رنگ های نصب شده مابین نورها باعث ایجاد پرسپکتیو متفاوتی از رنگ و نور در فضا گردید که در حالت نشسته و در حالت حرکت در درون فضا قابل ادراک خواهند بود.

هومن بالازاده
رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

در متریال های این پروژه ما از سازه فلزی برای شکل دهی هر نوار استفاده کردیم و بر روی آنها پنل های گچی پیچ شده است پوشش نمایی کف و نوارها از رنگ اپوکسی بوده قابلیت نظافت و همچنین ماندگاری بالایی را بر روی کف و دیوارها داشته باشد.

مطلب بیشتر:رستوران و گالری مکعب سفید در تهران

هومن بالازاده
رستوران ایتالیایی گرانو
هومن بالازاده

در ساخت این پروژه با توجه به امکانات و هزینه محدود کارفرما در طراحیمان الگوی ساخت را به گروه مجری معرفی کردیم. ما قطعات را به صورت نقشه یک به یک روی یک بنر چاپ نمودیم تا سازنده یک الگوی دقیق از قطعات را داشته باشد و این تکنیک باعث گردید که روش و هزینه ساخت را به نسبت آنکه ما از نیروهای گران استفاده کنیم، مقرون به صرفه باشد. همچنین نورهای استفاده شده در این رستوران از نورهای ساده ی نواری  SMP موجود در بازار بود که هزینه ی کمی را در بر داشت.

هومن بالازاده
طراحی داخلی رستوران
هومن بالازاده

در واقع ما با در نظر گرفتن امکانات موجود در کشور و پیمانکاران سعی در ارائه طرحی کردیم که هویت مشخصی برای این رستوران که اولین شعبه آن بوده فراهم نماییم.  طراحی انجام شده در مرحله ساخت هماهنگ با هزینه ی کارفرما گردید و این موضوع در ارائه الگوی ساخت بسیار تاثیر گذاربود.

اگر به دنبال طراحان متخصص در این حوزه می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما در برای طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

مطالب بیشتر:رستوران های منحصر به فرد در تهران
رستوران نمک در شیراز، نگاهی مدرن به غارهای نمکی
رستوران خاتون، طراحی داخلی زیبا و فست فود با کیفیت
گشتی در دکوراسیون داخلی کافه لمیز های تهران
 اسنک بار دایره 

منبع: معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
rahro در تاریخ 05 آبان 1394
تبریک گرم تقدیم شما...لذت بردم...هزاران احسنت

ثبت دیدگاه