Chidaneh.com placeholder image

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

به قلم: لاله داورپناه

نمای خارجی: در هنگام رفت و آمدهای هر روزه همه ما در خیابان ها و کوچه های شهر، پیش می آید که ناچار باشیم بارها و بارها از یک خیابان یا کوچه ای مشخص گذر کنیم. به محل کارمان برویم و یا اطراف ساختمان محل زندگی مان برای انجام کارهای روزانه قدم بزنیم. در چنین زمان هایی آیا تا به حال به نمای ساختمان ها دقت کرده اید؟! چهره آنها در طول روز و تمام روزهای سال یکنواخت و بدون تغییر است، اینطور نیست؟! نمای ساختمان ها پوشیده از مصالح مختلف، به شکلی زشت و زیبا در کنار هم قرار گرفته اند و تا سال ها به همان نحو خواهند بود. اگر امکان ایجاد کمی تنوع در طراحی نماها به وجود می آمد، هر روز دیدن آنها کسالت بار نمی شد.
در این میان، محدود ساختمان هایی را می توان در گوشه و کنار شهر های مختلف ایران پیدا کرد که معماران آنها با توجه کردن به این نکته، ساختمان هایی با نمای متحرک و پویا را طراحی و اجرا کرده اند. ساختمان هایی که ممکن است هر بار که کنار آنها می گذرید چهره ای متفاوت از دفعه قبل داشته باشند. با چیدانه همراه شوید تا امروز شما را با تعدادی از آنها آشنا کنیم.

علیرضا تغابنی
خانه چرخان شریفی ها
علیرضا تغابنی

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه خانه چرخان شریفی ها

  • مکان: تهران، دروس
  • مساحت: ۱۶۳۰
  • معمار ارشد: علیرضا تغابنی
  • همکاران طرح: روح الله رسولی، فریده آقا محمدی، مجتبی مرادی

خانه شریفی ها که با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر، نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. طبق گفته علیرضا تغابنی ایده معمار، در طراحی برگرفته از اقلیم منطقه ای منجر به ساخت خانه ای شد که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی شکل گرفته است. شمال شهر تهران در تابستان دارای اقلیم معتدل و در زمستان دارای اقلیم سرد می باشد. معمار با در نظر گرفتن این تنوع اقلیم در فصول مختلف سال تصمیم به طراحی حجمی انعطاف پذیر گرفت. در این نوع طراحی، اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت. ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده، بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نخواهند داشت.

چیدانه قبلا شما را خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران! با  آشنا کرده است.

مشخصات پروژه خانه آپارتمان ۱۴۴

  • مکان: شیراز، بلوار بعثت، کوچه ۳۷، پلاک ۱۴۴
  • مساحت زمین: ۲۶۸ مترمربع
  • معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
  • همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی

پنجره یکی از مهم ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا و انتقال ویژگی های معماری دارد و چنانچه از ویژگی های بستر پروژه تبعیت نماید می تواند در خلق هویت معماری بومی هر منطقه مؤثر باشد. در خانه آپارتمان 144 با طراحی پنجره ها به صورت عمودی و عقب نشینی آنها از بر نما و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق ها کاسته شد. در طبقات دوم و سوم این ساختمان با ایجاد فضاهای سبزی در مرکز نمای جنوبی، نور به صورت غیر مستقیم به فضاهای پیرامونی هدایت می شود که با لوورهای متحرک چوبی میزان آن در فصول و ساعات مختلف قابل تنظیم است.

در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت ببینید.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون و نماسازی به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 

گروه طراحی شیفت
نمای بیرونی ساختمان خرسند
گروه طراحی شیفت

مشخصات پروژه مجتمع اداری خرسند

  • مکان: تهران ،خیابان ولیعصر، بین پارک ملت و پارک وی، خیابان خرسند ، پلاک ۱۶
  • گروه طراحی: استودیو طراحی ارش، گروه طراحی شیفت
  • معماران ارشد: رامبد علیخانی، پانته آ اسلامی، نشید نبیان، علیرضا شرافتی، سهیل قندیلی

در نظر گرفتن نما یا سطح خارجی معماری، به عنوان مقطعی که باید به جای یک ترکیب گرافیکی، به صورت معمارانه گسترش یابد و ایده پردازی نما به عنوان یک سطح فعال یا متحرک، در دستور کار طراحی ساختمان اداری خرسند قرار داشت. ایده پردازی طراحی این نما به عنوان یک سطح خنثی و در عین حال پویا و در تضاد با نماهای شهری یکنواخت اطرافش، که هرکدام به گونه ای در تلاش برای برجسته ساختن خود هستند، صورت گرفت است. طراحی نمای این ساختمان به صورتی است که شیارهای قطعات جداگانه نمت در هم فرو رفته و سطح شیشه پنجره ها را نمایان می سازند. این تغییر در هر طبقه به صورت جداگانه قابل کنترل است، بنابراین به کلیت نما تنوع می بخشد.

در مطلب طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران با این ساختمان بیشتر آشنا خواهید شد.

مشخصات عمومی ساختمان مسکونی دستور

  • مکان: تهران، اتوبان صدر، دستور جنوبی، کوچه سوم
  • تیم معمار: دفتر معماری تداوم پویا (TDC)
  • معماران ارشد: رضا صیادیان، سارا کلانتری
  • همکار طراح: حمیدرضا رزم آریا

هدف دستیابی به نمایی چند بعدی و گریز از شکل های متعارف در جهت احترام گذاشتن به حریم خصوصی که از مشخصه های فرهنگ ایرانی است معماران این پروژه را بر آن داشت تا با استفاده از ابزار و معماری زمان خود در پی پاسخ باشند. در این نما، حریم خصوصی چیزی است که توسط خود ساکنین قابل کنترل است. تغییر ساعات روز از طریق سطوح نیمه شفاف، سایه و تغییر موقعیت سایه‌ها مشخص می شود. پویایی و قابلیت تغییر پذیری نما در طی روز امکان تنظیم نور را فراهم آورده و از سوی دیگر حرکت را به نما اضافه می کند. نور و سایه، تابعی از زمان و بعد چهارم می باشد. نمای ساختمان دستور شامل دو پوسته یکی شفاف و شیشه ای، دیگری نیمه شفاف است که مقاطع پروفیل عرضی در پهنای نما گسترده شده است.

اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه را در مطلب پویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستور بخوانید.

مشخصات عمومی پروژه باغ جنت

  • مکان: محله ی عباس آباد، اصفهان، ایران
  • شرکت مشاوره: دفتر طراحی براکت
  • معمار ارشد: شروین حسینی
  • تیم طراحی: مهدی هلاکوئ، شادی محمدی، بهاره سعادت فرد، مارال شکرانی، پریسا حق شناس

قرارگیری ساختمان باغ جنت در مقابل پیچ کوچه و تعدد پنجره های پیرامونی، امکان دیده شدن فضاهای درونی، لزوم محفوظ کردن حریم خصوصی مد نظر کارفرما و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور لزوم استفاده از یک صفحه نیمه شفاف چوبی را در پوسته بیرونی نما ایجاب می کرد که حرکت افقی خطوط آن در تداوم استفاده از خطوط افقی آجرهای نماهای همسایگی ها باشد. استفاده از رنگ های خاکی،کرم و قهوه ای روشن در نما باعث استقرار بیشتر بنا در بافت شهری گردید. طراحی پنجره های این ساختمان به شکلی است که در صورت بسته بودن آنها، نمایی یک دست را به وجود می آورد و چهره ای کاملا متفاوت با نمای آن در هنگام باز بودن پنجره ها دارد.

مطلب خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان اطلاعات بیشتری در مورد این ساختمان به شما خواهد داد.

مطالب بیشتر:نمای ترمووود، جلوه طبیعت بر ساختمان
ساختمان مسکونی مهر، خانه ای ایرانی پر از رنگ و نور
طراحی نمای ساختمان مسکونی چهار باغ انعکاسی از فضای داخلی
آجرچینی در ساختمان های مدرن ایرانی!

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محمد رضا در تاریخ 09 آبان 1394
سلام یه پروژه دیگه هم هست که تو یزده و نما متحرک داره. لطفا اونم اضافه کنید برای اطلاعات بیشتر به سایت btomyazd.ir مراجعه شود

ثبت دیدگاه