Chidaneh.com placeholder image

برج بین المللی تهران، بلندترین برج مسکونی ایران!

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: برج… واژه ای که در دوران معاصر نام آن را زیاد می شنویم. وقتی زمین برای جا دادن جمعیت تنگ می آید، بشر مجبور است ساخته های خود را در جهت عمودی گسترش دهد، گرچه از گسترش افقی آن ها نیز عقب نمی ماند. تهران نیز که انفجار جمعیت در آن بیداد می کند از این مقوله باز نمانده و نشانه های معماری بلندمرتبه را در برج هایی که اخیرا در این شهر ساخته شده، کم و بیش می بینیم. چیدانه پیش از این چند برج برجسته ی تهران را با نام برج های تهران، بلندی های ماندگار به شما معرفی کرده است. امروز می خواهیم به صورت مفصل تری به یکی از آن ها یعنی برج بین المللی تهران بپردازیم. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

پروژه ی برج بین الملل تهران با هدف استفاده از تراکم عمودی و جلوگیری از گسترش افقی در یک منطقه ی مسکونی خاص که پیشتر به برج های مسکونی اختصاص داشته است، طراحی و به مرحله ی اجرا گذاشته شد. این سیاست با توجه به گسترش بی رویه ی افقی شهر تهران به عنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاذ شده است. برج بین الملل تهران در سه بال مجزا احداث شده است. بال A به سمت شمال، بال B به سمت شرق و بال C به سمت غرب کشیده شده که در هر بال دیدها نیز متفاوت است.

این برج با ارتفاع 162 متر، بلندترین برج مسکونی تهران است. این بنا بیش از 220000 مترمربع زیربنا را در سه بال و در 56 طبقه در خود جای داده است. برج بین‌المللی تهران که مشتمل بر ۵۷۲ واحد است، دارای ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه خوابه، ۱۶ آپارتمان چهارخوابه، ۱۱ آپارتمان پنت هاوس تریپلکس و ۱۷ واحد تجاری در همکف است و در میان بزرگراه‌های حکیم غرب، شیخ بهایی و کردستان شهر تهران واقع شده است. موقعیت برج در محل تلاقی بزرگراه های اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنان به نقاط مختلف تهران فراهم کرده است. آیا ۳ برج در تهران برای زندگی امروز را می شناسید؟ چیدانه قبلا آن ها را به شما معرفی کرده است.

برج تهران توسط شرکت بین‌المللی توسعه ی ساختمان (سهامی عام) ساخته شده است. این شرکت هولدینگی ساختمانی متشکل از شرکت‌های مطرح در حوزه‌های طراحی، معماری، مشاوره، پیمانکاری ساختمان، مهندسی، نظارت، توسعه ی ساختمان و هتل است که با استفاده از توان تخصصی و حرفه‌ای شرکت‌های برتر داخل و شرکت فرانسوی Setec Batiment این بنا را احداث نموده ‌است.

برای تأمین حداکثر نما و نور، انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر زیبایی شناسی و هم از نظر پایداری سازه ای مناسب باشد، معمار را به سمت انتخاب سطح مقطع ستاره ی سه پر رهنمون کرد.

ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی چون فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و هم چنین سرعت در اجرا، استفاده از مدول های تیپ (هم شکل) و پیش ساخته در طراحی نما را منتج شد. از نظر ایجاد جذابیت بصری در پایه ی برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در سطح زمین قابل دید است، با ایجاد یک رواق دایره ای شکل که ارتباط دهنده ی بخش های مختلف ورودی، محوطه و تأسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوع بخشی لازم در معماری فراهم شده است.

آپارتمان ها به صورت متنوع در سطوح زیربنای گوناگون برای نیازهای مختلف طراحی شده اند، این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تأسیسات مشابه هستند. مهم ترین نکته ی در نظر گرفته شده در معماری، تأمین نور و دید مناسب برای همه ی فضاهای یک آپارتمان است و از این نظر همه ی آپارتمان ها در بال های سه گانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردار اند. البته برای تأمین شرایط خاص از نظر زیربنا در طبقات 53 و 54 آپارتمان های ویژه با سطوح زیربنای بالاتری نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.
اگر دوست دارید با برج های تهران بیشتر آشنا شوید، شاید رویایی ترین برج ها در خیابان الهیه تهران نیز برای شما جذاب باشند.

در طراحی برج 15 آسانسور با سرعت 3 متر بر ثانیه برای ساکنان و 3 آسانسور باربری برای تخلیه و بارگیری بار منظور شده است. بدین ترتیب در هر بال 5 آسانسور برای ساکنان و یک آسانسور باری وجود دارد.

شالوده ی برج به صورت پی گسترده به پهنای 31 متر و ضخامت 3 و 4.6 متر بر اساس محاسبات سازه ای طراحی و اجرا شده است و شالوده ی بخش پارکینگ ها نیز شامل پی های نواری و منفرد است.

سازه ی برج متشکل از دیوارهای بتنی مسلح اصلی و فرعی است و سقف های آن نیز به صورت دال بتنی طراحی و ساخته شده است. سه دیوار بتنی اصلی در امتداد سه بال و با زاویه ی 120 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند و دیواره های فرعی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بر دیواره های اصلی عمود باشند.

اثر باد بر روی ساختمان و بر روی اجزای الحاقی شامل پنجره ها و نماها به صورت ویژه و با روش های آزمایشگاهی مطالعه و بررسی شده است. در طراحی و اجرای نمای برج با در نظر گرفتن مسائلی همچون فشار باد، تابش خورشید و سرعت اجرا از نمای پیش ساخته ی GFRC استفاده شده است.

با برج های ایران و جهان بیشتر آشنا شوید:
برج جام بانک ملت، ساختمانی رقصان در تهران
برج های دوقلوی پتروناس، آسمان خراشی دیدنی در مالزی!

۳ برج قدیمی تهران که یادآور خاطرات گذشته اند!
برج دبی (برج خلیفه) بلندترین آسمان خراش دنیا

برج میلاد، نمادی از هنر و معماری ایرانی!

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه