Chidaneh.com placeholder image

سبک روستیک را به دکوراسیون منزل خود بیاورید!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک روستیکسبک روستیک شاهدی بر این مدعا است که همه چیز دوباره تکرار می شود. نیاکان ما شاید هرگز تصور نمی کردند آنچه را که آنها برای ساخت و ساز خانه و محل زندگی شان و رفع نیاز هایشان استفاده می کنند، روزی تبدیل به مد روز و یکی از سبک های طراحی داخلی شود. سبک روستیک با ریشه های بی تکلفش، اشکال و بافت های ارگانیکش و گرما و صمیمیت طبیعی اش به همان اندازه که در خارج از شهرهای بزرگ پرطرفدار است، در داخل آن ها نیز نفوذ کرده و جایگاه ویژه ای دارد. فضاهای داخلی روستیک حسی از ارتباط با گذشته دارند که به سختی می توان در برابر آن تاب آورد. آنها فضاهایی صادقانه و بی تکلف، طبیعی و یادآور گذشته ی ساده ی ما هستند. در جهانی که همه چیز مجازی است، سبک روستیک آشکارا و شجاعانه واقعی است. اگر مشتاقید درباره ی سبک روستیک بیشتر بدانید با چیدانه همراه باشید تا 8 ویژگی برجسته ی این سبک را با هم مرور کنیم…

تابلو فرش ریحان

تیرهایی با برش های ناهموار در طراحی داخلی روستیک

وقتی به واژه ی “روستیک" می اندیشیم، اولین عنصری که به ذهن بسیاری از ما می آید، این نوع تیرها هستند. تیرهایی با برش های ناهموار نه تنها یک فضا را از نظر معماری تعریف می کنند، بلکه آن را فورا در حوزه ی روستیک جای می دهند، مخصوصا اگر تیرها ناهموار و بدون پرداخت باشند. از تیرها برای قاب کردن سقف ها، شکل دادن درگاه ها، احاطه کردن شومینه ها و پنجره ها یا حتی خط انداختن در دیوار ها استفاده کنید. شما هم چنین می توانید از کنده های گرد درختان نیز استفاده کنید و به منزل تان جذابیت ببخشید.

تیرهای ناهموار در مقابل دیوارهای سفید صیقلی و هموار، یک کنتراست جالب ایجاد می کنند یا استفاده از آن ها در کنار یک سطح بافت دار اما هموار، ایده ی جذابی است.

اشکال و فرم های ارگانیک در سبک روستیک

قطعاتی که تولید انبوه می شوند و بیش از حد متناسب اند، از حس روستیک یک فضا می کاهند. به جای آن ها از مبلمان و اشیایی با مقاطع خشن و ناهموار مانند سبدها، ظرف نان و سینکی که در این تصویر نشان داده شده استفاده کنید. اگر با کلبه دربندسر خانواده شقاقی آشنا باشید، می بینید که آن ها به خوبی عناصر روستیک را در دکوراسیون خانه ی خود جای داده اند.

خوب است که سطوح براق و صیقلی هم داشته باشید تا فضا را متعادل سازند. کابینت ها و شلف های ساده این فضا را جذاب کرده اند اما در عین حال عناصر روستیک را نیز در خود جای داده اند.

مصالح هواخورده و قدیمی در سبک روستیک

سبک روستیک بدون زنگار معنایی ندارد. اتاق های شما نباید حس تازگی و نو بودن را القا کنند، در عوض سطوح باید اندکی سالخورده باشند یا اینکه حداقل این حالت را به خوبی تقلید کنند. چوب ترمیم شده، مانند چیزی که در این سرویس بهداشتی می بینید؛ فلزهای چکش خورده، تحت فشار و کدر شده؛ و شیشه ی موج دار مشخصا به صورت لایه لایه با یکدیگر ترکیب شده اند.

درست برعکس این قضیه، اندکی درخشش در دل این همه بافت، می تواند جذاب باشد. سینک شیشه ای نشان داده شده در این تصویر، بدون کاستن از زیبایی چوب دیوار ها و پایه ی روشویی، یک درخشش چشم گیر به فضا داده است.

رنگ های گرم خاکی در فضاهای داخلی روستیک

پالت رنگی روستیک از تناژ های براق و رنگ های تند عاری است و در عوض شامل رنگ های متنوع و لطیف از دنیای طبیعی است. منظور از رنگ های طبیعی، رنگ پوست درختان، سنگ و خاک است. ارغوانی و سبز لیمویی ممکن است جزئی از پالت رنگی طبیعت باشند، اما این به آن معنا نیست که گزینه های خوبی برای یک خانه ی روستیک هستند.

نگران نباشید که انتخاب شما فقط به رنگ قهوه ای محدود شود. شما می توانید رنگ های روشن تری نیز در این سبک استفاده کنید. این رنگ ها به خوبی با فضای روستیک شما هماهنگ می شوند و در عین حال آشنا و سنتی به نظر می رسند. مثلا آبی جین، قرمز کوکاکولا، زرد طلایی و فیروزه ای کم رنگ می توانند جزء این دسته باشند.

اشیای تغییر کاربری داده شده در سبک روستیک

سبک روستیک تا حد زیادی درباره ی استفاده از چیزهایی است که دارید – درست مانند گذشته، سطل های قدیمی به عنوان سینک، سبدهای سیمی به عنوان تجهیزات روشنایی، جعبه های چوبی به عنوان راه پله.

فضاهای داخلی روستیک در بعضی چیزها با سبک صنعتی مشترک اند. جرأت به خرج دهید و با نورپردازی نامتعارف، آثار هنری و لوازم دکوری بر بعضی نقاط تأکید کنید. ضمنا می توانید از هنرهای بومی که خودکفا و دارای جذابیت وطنی هستند، در فضای روستیک خود بهره ببرید.

پارچه های بافتنی در فضاهای داخلی روستیک

منسوجات ظریف مانند ابریشم و توری، جای زیادی در فضاهای روستیک ندارند. پارچه های درشت بافت پرکار، تناسب بیشتری با این فضاها دارند: کرباس، کتان، پنبه، پشم.

الگوهای مرسوم که همچنان قوی و کارآمد هستند، به خوبی می توانند با چنین دکوراسیونی ست شوند. لحاف ها یک بخش رایج در سبک روستیک هستند که می توانید آنها را با وصله دوزی های راه راه یا چهل تکه هایی در اندازه های مختلف به روز کنید.

عناصر الهام گرفته از طویله در فضای روستیک

درب های کشویی طویله، درب های هلندی و جزییات دیگر در ساختمان های بیرونی خانه های قدیمی، با سبک روستیک تناسب زیادی دارند.

وقتی از چنین درب هایی در دکوراسیون داخلی منزل تان استفاده می کنید، می توانید با رنگ کردن شان به رنگی متضاد با دیوار ها، آن ها را شاخص و برجسته نشان دهید.

ارتباط با فضاهای بیرونی در سبک روستیک

به دلیل رنگ های طبیعی استفاده شده در فضاهای روستیک، آن ها اغلب گویی ادامه ی فضاهای بیرونی هستند. بین فضاهای داخلی و خارجی تشابه ایجاد کنید – برای مثال تابی که در اینجا نشان داده شده با کنده های نامتقارنش، نشان دهنده ی حس و حال روستیک این فضا است. ایوان های سرپوشیده نیز مرز درون و بیرون را کم رنگ می کنند.

فضای سبز را فراموش نکنید. یک باغ آراسته ی تمیز با این سبک هماهنگ نیست. اجازه دهید گیاهان پرپشت و شل بمانند و به طور خودرو رشد کنند و گسترش یابند.

اگر شما هم از طرفداران سبک روستیک هستید و عناصر و نشانه هایی از آن را در دکوراسیون منزل خود دارید، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. ضمنا می توانید با مراجعه به بخش مشاوره دکوراسیون یا از طریق همکاری با تحریریه چیدانه، دکوراسیون منزل و محل کارتان را به دیگران نشان دهید!

درباره سبک روستیک بیشتر بدانید:
درخت زیبایی طبیعی در دکوراسیون منزل به سبک روستیک
آوردن گرمای سبک روستیک به یک خانه مدرن!

چگونه با شیشه های دهن گشاد شمعدان روستیک بسازیم؟

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه