Chidaneh.com placeholder image

گیاهان زینتی فضای باز، زندگی بخش گلدان های پاییزی!

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: به جرأت می توانم بگویم انسانی وجود ندارد که نسبت به گل و گیاه بی علاقه باشد و اقرار به تأثیر سبز آن ها در زندگی مان نکند. چقدر خوب است که در هر خانه حداقل یک نفر شیفته ی این موجودات زنده ی زندگی بخش باشد و طراوت و تازگی آن ها را در خانه جاری سازد. اکنون که در میانه های پاییز به سر می بریم، می خواهیم در کنار شما گل و گیاهان سبز و خوش رنگ را در گلدان های پاییزی دکوراسیون منزل مان بچینیم و عصرانه ی پاییزی مان را با تماشای یک تصویر زنده ی زندگی بخش نوش جان کنیم. چیدانه مثل همیشه در کنج گرم و نرم خانه ی شما همراه شماست…

قالیشویی ادیب

چقدر با گیاهان پاییزی آشنا هستید؟ یا به نظر شما یک گیاه باید چه ویژگی ای داشته باشد تا در دکوراسیون پاییزی منزل تان جای گیرد؟ احتمالا به دنبال گیاهانی با رنگ های گرم و مقاوم در برابر شب های سرد پاییزی خواهید بود، اما بدانید گستره ی خیلی وسیع تری برای انتخاب در اختیار شما است که امروز چیدانه 7 گزینه ی جذاب را به شما معرفی می کند. با ما همراه باشید…

ریشه زاج امریکایی (Coral Bells)
نام علمی: heuchera

گیاه ریشه زاج امریکایی یا زنگ مرجانی (گیاه جلویی در تصویر) از تیره ی سرخ بر ها است و در طیف وسیعی از رنگ ها وجود دارد. این گیاه گونه ای همیشه سبز، واشی و چند ساله است که شامل بیش از 50 گونه است که همگی بومی آمریکای شمالی هستند. آن ها می توانند درجه حرارت های زیر نقطه ی انجماد را به خوبی تحمل کنند.

  • آب موردنیاز: رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
  • نور موردنیاز: آفتاب کامل تا نیم سایه
  • ابعاد: 30 تا 60 سانتی متر بلندی و 30 تا 45 سانتی متر پهنا

چند گونه از ریشه زاج امریکایی به طور ویژه برای طراحی های پاییزی مناسب اند، مانند نمونه ای که در تصویر می بینید که دارای برگ های نارنجی و کهربایی است. این گیاه در کنار چمن های تسمه ای (strappy grasses) ترکیب زیبایی خلق می کند و با گیاهانی مانند آبشار طلایی (Solidage) یا سرخس مارچوبه (asparagus fern) بافت های جذابی تشکیل می دهند. شما می توانید همین حالا برای شادابی دکوراسیون منزل با گل آرایی های زیبا و ساده دست به کار شوید.

کلم زینتی یا کلم برگ (Ornamental Cabbage or Kale)
نام علمی: Brassica oleracea

کلم زینتی از دیگر گزینه های پاییزی است. کلم زینتی گیاهی یک ساله است که وقتی در اواخر تابستان کاشته می شود، به خوبی در پاییز حتی در یخبندان دوام می آورد. این گیاه با وجودی که گل می دهد، اما به خاطر برگ های زیبایش (و البته قابل خوردنش!) تحسین می شود. کلم زینتی در طیف های رنگی آبی های یخی تا سبزهای خاکستری با برجستگی های بنفش و سفید، گیاهی پشته ای است که باید آن را در جلو یا مرکز چیدمان گیاهان تان قرار دهید. اگر دوست دارید جای گلدان گل را خودتان بسازید، چیدانه قبلا در این مورد به شما آموزش داده است.

  • آب مورد نیاز: رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل
  • ابعاد: 30 تا 45 سانتی متر بلندی و پهنا

جگن ژاپنی (Japanese Sedge)
نام علمی: Carex hachijoensis ‘Evergold’

جگن ژاپنی چمن های کوتاه ژاپنی پشته ای با برگ های همیشه سبز هستند که با نوارهای طلایی در مرکزشان برجسته شده اند. در اینجا، این گیاه به آرامی در دو سمت لبه ی گلدان مثل آبشار آویخته شده و چیدمان گیاهان این گلدان را خوش ترکیب تر کرده است. پس می توانید با این گیاه زیبا یک باغچه آویز برای دکوراسیون منزل تان بسازید!

  • آب مورد نیاز: خاک با رطوبت متوسط تا خیس
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا سایه ی جزئی
  • ابعاد: 30 تا 45 سانتی متر بلندی و پهنا

خردل چینی (Chinese Mustard)
نام علمی: Brassica juncea

خردل چینی که در این تصویر در مرکز دیده می شود، برگ های پهن دندانه داری دارد که رنگ هایشان از سبز روشن تا حنایی تیره را شامل می شود. این گیاه در کنار چمن های باریک پر مانند و بنفشه ی فرنگی ترکیب زیبا و جذابی خلق می کند. آیا با ساخت گلدان بتنی برای گیاهان خانگی در دکوراسیون منزل آشنا هستید؟

  • آب مورد نیاز: رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل
  • ابعاد: 30 تا 45 سانتی متر بلندی و پهنا

ارزن مرواریدی زینتی (Ornamental Pearl Millet)
نام علمی: Pennisetum glaucum

ارزن مرواریدی زینتی در گل آرایی های پاییزی بسیار تماشایی است. با وجودی که گیاهی یک ساله است، اما حتی زمانی که خشک می شود همچنان چشم گیر و قابل توجه باقی می ماند. گونه ی شاهزاده جید (Jade Princess) با برگ های سبز لیمویی اش، کنتراست خوبی با گیاهان ریز بافت و گیاهان پهن برگ ایجاد می کند و توده های دانه ی استوانه ای بنفش-قهوه ای اش برای پرندگان جذاب است.
راستی اگر طرفدار گل های بهاری در طراحی دکوراسیون داخلی منزل هستید، از همین حالا به فکر دکوراسیون بهاری تان نیز باشید.

  • آب مورد نیاز: خشک تا رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا نیم سایه
  • ابعاد: 90 تا 120 سانتی متر بلندی و 45 تا 60 سانتی متر پهنا

لیزوماکیا (Creeping Jenny)
نام علمی: Lysimachia nummularia ‘Aurea’

لیزوماکیا رنگ سبز روشنش را در طی چندین یخبندان حفظ می کند. این گیاه، یک گیاه پوششی فوق العاده برای گلدان ها است که از لبه های آن ها به پایین می ریزد و گل و برگ های رنگی را برجسته می سازد.

  • آب مورد نیاز: رطوبت متوسط تا خیس، خاک با زهکشی مناسب
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا سایه ی جزئی
  • ابعاد: 7.5 سانتی متر بلندی و 30 تا 45 سانتی متر پهنا

پامپاس ارغوانی (Purple Fountain Grass)
نام علمی: Pennisetum setaceum ‘Rubrum’

گیاه پامپاس ارغوانی یا ریش پری ارغوانی دارای شاخ و برگ های استثنایی به رنگ بنفش تیره با سنبله های پر مانند است. شکل کلی آن یادآور فواره است که دلیلی برای نام رایج این گیاه است. با وجودی که در نواحی سردتر گیاهی یک ساله می باشد، در طول پاییز هم چنان جذاب و تماشایی به نظر می رسد.

  • آب مورد نیاز: رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
  • نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا نیم سایه
  • ابعاد: 90 تا 150 سانتی متر بلندی و 60 تا 120 سانتی متر پهنا

با آراستن گلدان هایتان با این گیاهان زیبا و یک یا دو کدو تنبل، در پاییز یک منظره ی تماشایی را در دکوراسیون منزل یا فضای سبز تان خلق کنید.

حالا شما به ما بگویید با فرا رسیدن فصل سرما چه گل و گیاهانی را برای دکوراسیون منزل یا فضای باز تان انتخاب می کنید؟ نظر های خود را در دیدگاه های پایین همین مطلب یا بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.
ضمنا اگر دکوراسیونی خلاقانه به سلیقه ی خود چیده اید، از شما دعوت می کنیم دکوراسیون منزل و محل کارتان را به دیگران نشان دهید!

درباره ی گیاهان آپارتمانی بیشتر بدانید:
گیاهان آپارتمانی ، طراوت بخش یک دکوراسیون زیبا
گیاهان آپارتمانی بهار را به خانه می آورند!
گیاهان آپارتمانی از نمایشگاه گل و گیاه
نکاتی مهم برای نگهداری گل ها در آپارتمان
ساخت باغ های مینیاتوری در خانه

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه