Chidaneh.com placeholder image

ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان با مصالح مدرن و سنتی

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: محیط و منظره ی در بر گیرنده ی یک بنای معماری همواره یکی از دغدغه های اصلی معماران بوده و هست. بستری که یک بنا در آن قرار می گیرد، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر آن بنا اثر می گذارد. یک معمار ماهر به خوبی می تواند این اثر را به سود بنای خود تمام کند، به عبارت دیگر از محیط به نفع آچه دارد می سازد بهره می برد؛ حالا محیط هرچه که می خواهد باشد، از جنگل و زمین های سبز گرفته تا کویر و زمین های خالی. در معماری های بومی و اقلیمی، این موضوع را به وفور مشاهده کرده ایم. معماران امروز نیز با هوشمندی به این موضوع پرداخته اند و شیوه های معماری و مصالح مدرن را به خوبی با معماری و مصالح سنتی تلفیق کرده اند. نمونه ی آن را می توانیم در پروژه ی ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان که توسط دفتر معماری آینه طراحی شده است، ببینیم. با چیدانه همراه باشید تا درباره ی جزییات این پروژه بیشتر بدانیم…

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان

  • شرکت معماری: دفتر معماری آینه
  • مکان: نجف آباد، ایران
  • معماران: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی
  • کارفرما: محمد آیتی
  • مساحت: 1011 مترمربع
  • سال انجام پروژه: 1391
  • عکاس: فرشید نصرآبادی

از زبان معمار: بعد از اجرای کامل سقف و اسکلت و تیغه ها، ما برای طراحی ساختمان اداری کارخانه در سال 2010 دعوت شدیم؛ بنابراین با در نظر گرفتن عناصر ثابت مانند ستون، پله ها و آسانسور با محدودیت ها و مشکلات زیادی مواجه شدیم. در بازدید اولیه ی سایت، محیط کوهستانی سنگی طراحان را مجذوب خود کرد و تأثیر خاصی که رنگ و فرم کوهستان داشت – از سمت شمال شرق – آغاز خوبی برای ایجاد فرم و نمادی منحصر به فرد بود.

در ابتدا برای هماهنگی و داشتن منظره ای خوشایند از درون ساختمان، ما تعدادی بخش فولادی به سازه ی اصلی افزودیم تا فرمی بهتر به دست آید و هم چنین حس کوهستان و جریان حرکتی مناسب در فضاهای داخلی ایجاد شود.

 

چون سالن در برگیرنده ی فضای VIP در طبقه ی بالا، یک جریان حرکتی آزاد دارد بنابراین بهترین چشم انداز از منظره ی کوهستان را دارا است. ما تلاش کردیم در تهیه ی پلان، فرم پروژه را از شمال – کوهستان – به جنوب در نزدیکی شهر متمایل کنیم. بخش اصلی که سرویس های اداری را ارائه می کند، رنگی مشابه کوهستان دارد. جنوبی ترین بخش ساختمان که برای مدیریت، VIP ها و کنفرانس ها استفاده می شود با مصالح مدرن طراحی شده و دارای یک چشم اندار پاناروما از شهر است.

دیوار های واحد اداری که پیش از طراحی ما، به وسیله ی مصالح توپر ساخته شده بود، تخریب شده و در پلان جدید فضایی همگن و انعطاف پذیر برای این واحد داریم. پنجره های مستطیلی با توجه به منظره های ناخوشایند عناصر جبهه ی شرقی مانند اتاق تأسیسات الکتریکی یا پارکینگ مجاور شکل گرفته اند. با این ایده، طبیعت زیبای کوهستان به کارمندان داخلی نشان داده می شود.

با توجه به نور شرق و ساعت های کاری اصلی از آغاز صبح تا بعد ازظهر ما می توانیم سایه ی حرکت نور را بر روی قاب مستطیلی ایجاد شده بر کف مشاهده کنیم که می تواند توسط حائل ها کنترل شود و یک فضای پویا خلق نماید.

این پروژه دربردارنده ی فضاهای اداری کارخانه است و برای محیط کوهستانی و کوهنوردانی که به دنبال تجربه ی زیبایی طبیعی هستند طراحی شده است. به همین دلیل از دل کوه بر می خیزد و با آن رابطه ای نزدیک دارد.

در پایان از شما دعوت به همکاری با تحریریه چیدانه می کنیم که اگر بنایی جذاب یا دکوراسیون خلاقانه ای دارید، در تورهای چیدانه شرکت کرده و تصاویر خانه یا فضای خود را به ما و مخاطبان دیگر چیدانه به اشتراک بگذارید.

با پروژه های جذاب دیگری از گروه معماری آینه آشنا شوید:
خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان
خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان
طراحی مدرن فروشگاه بی نام، در بافت قدیم نجف آباد اصفهان

ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان

منبع: Archdaily | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه