Chidaneh.com placeholder image

ساختمان اداری گلفام در جردن، ترکیب احجام در هم تنیده!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: عموما طراحی برای فضاهای اداری مستلزم در نظر داشتن موارد بسیاری است، طراحی فضاهای اداری باید به گونه ای که باشد که نیاز کاربر را در طول روز تامین نماید و کاربر در فضا احساس آرامشی را که در فضای منزلش دارد بتواند تجربه کند، این امر جدا از تاثیر روانشناختی بر راندمان کاری  افراد نیز تاثیر می گذارد، ساختمان اداری گلفام از دفتر معماری حرکت سیال یکی از همین فضاهای اداری است که رضا دانشمیر و کاترین اسپیریدونوف توانستند به خوبی آن را طراحی کنند و جایزه ی معمار سال خاور میانه در بخش پروژه ی تجاری سال 2015 را از آن خود کنند با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

نمای خارجی ساختمان اداری گلفام

مشخصات عمومی پروژه ی ساختمان اداری گلفام در تهران

نام پروژه: ساختمان اداری گلفام 
موقعیت: خیابان جردن، تهران، ایران
دفتر معماری: حرکت سیال
معماران ارشد: رضا دانشمیر، کاترین اسپیریدونوف
تیم طراحی: مهدی علی‌بخشیان، علی افسارمنش، آویده کامرانی، الهه نجفی، علیرضا اسفندیاری، احسان حسن‌پور

چوب و هنر

نمای بیرونی ساختمان گلفام

مساحت: 3.000 مترمربع
سال: 1391-1387
کاربری: اداری
جوایز: برنده ی جایزه ی معمار سال خاور میانه در بخش پروژه ی تجاری سال 2015

ورودی ساختمان اداری گلفام

این پروژه در زمینی با مساحت 637.5 مترمربع و در ضلع جنوبی کوچه‌ای در خیابان جردن تهران واقع شده است.برنامه‌ی ساخت و ساز شامل 15 دفتر اداری مجزا در یک مجتمع ساختمانی 5 طبقه است که پیلوتی، لابی، پارکینگ و انباری و دیگر فضاهای عمومی در آن گنجانده شده‌اند.

نمای داخلی ساختمان اداری گلفام

با توجه به طویل بودن زمین و نسبت سطح مجاز برای ساخت (سطح اشغال)، کانسپت اصلی معماری بر این بود که یک فضای خالی مرکزی (مشابه حیاط خلوت در معماری سنتی ایرانی) ایجاد شود تا روشنایی کافی و هوای تازه به داخل فضای مجتمع راه یابد و یک سلسله فضاهای متنوع و ناهمگون در بین واحد به وجود آید.

نمای پنجره های ساختمان اداری گلفام

به دلیل اینکه این نورگیر مرکزی موجب کاهش قابل توجهی از فضای ساختمان می شود، لذا ضروری می نمود که راه حلی تدبیر شود تا مقداری از فضای از دست رفته به پروژه بازگردانده شده و نیازهای برنامه را محقق سازد. در این راستا، یک سری احجام شناور در این فضای میانی طراحی شد به طوری که از لحاظ فرم و شکل با حجم اصلی ساختمان متفاوت بوده و با فضای دفاتر اداری سازگار شده و به عنوان محلی برای برگزاری جلسات اداری در نظر گرفته شد.در برش مقطعی، این احجام شناور به همدیگر و یا سمت دیگر نورگیر مرکزی به صورت یک طبقه در میان متصل شده و این امکان فراهم شد تا برنامه‌ی ساخت بتواند فضای اشغال شده توسط نورگیر مرکزی را مجددا در اختیار بگیرد.

احجام در هم تنیده در نمای ساختمان گلفام

این دفاتر در میان دو حجم ‌U شکل قرار گرفته‌اند که به صورت معکوس به همدیگر چسبیده‌اند. فضاهای گردشی مجتمع در فضای همپوشانی بین این دو حجم قرار گرفته‌اند. در ضلع شمالی این شکل ‌U و در راستای حجم شناور درون آن، یک واحد اداری 173 مترمربعی طراحی شده و حجم واقع در ضلع جنوبی به دو حجم L شکل تقسیم شده و هر کدام از آنها 104 و 74.5 مترمربع مساحت دارند.با اضافه شدن حجم شناور چوبی، شکل U در ضلع شمالی به صورت مارپیچی در آمده و حس حرکت درونی را به ساکنین منتقل می کند و با تغییر میزان نور در ساعات مختلف روز ترکیبی از سایه روشن در درون مجتمع شکل می گیرد.

فضای داخلی ساختمان اداری گلفام

طراحی فضاهای بیشتر در مقابل زیبایی‌ شناسی‌ بنا، فضاهایی را  به وجود آورد که به گونه‌ای هستند که در برابر نیازهای ساختمان پاسخگو باشند؛ تفاوت و تنوع در میان فضاها به وسیله بهترین نقاشان معاصر مانند دیوید سال و راپرخت ون کافمن به تصویر کشیده شده است که تا حدودی حس معنادار بودن را به فرد منتقل می کند؛ و این نوع سبک با فضاهای معماری امروزی متفاوت بوده که بسیاری از آنها بی مفهوم بوده و تنها ظاهرشان جذاب است.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر: برج جام بانک ملت، ساختمانی رقصان در تهران
ساختمان اداری و تجاری ولیعهدی، نمای چندبعدی در کرج
بانک مسکن کرمان جلوه ای مدرن از معماری کویری
ساختمان شاه کرم، طراحی نمای مدرن با الهام از معماری سنتی
ساختمان اداری کارخانه درخشان قطعه‌ساز سپاهان با مصالح مدرن و سنتی

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه