Chidaneh.com placeholder image

طراحی آتلیه سبز ٩+ ، تلفیق کار و زندگی در مشهد !

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: فضاهای اداری، محیط هایی سر شار از کار و فعالیت که نیمی از زمان زندگی خود را در آن جا صرف می کنیم، معماران کمی هستند که در طراحی که فضای اداری علاوه بر کارکرد توجه خود را به آرامش کاربر معطوف می کنند، آرامشی نشات گرفته  از تلفیق کار و زندگی. آتلیه سبز ٩+ یکی از همان فضاهای اداری است که حامد کامل‌نیا طراحی آن را براساس تلفیق کار و زندگی ، توجه به شاخصه‌های معماری سبز انجام داده است و توانسته فضای اداری بی نظیری را خلق نماید با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم. 

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه ی آتلیه سبز ٩+

  • معمار: حامد کامل‌نیا
  • موقعیت: مشهد، ایران
  • تاریخ: 1393
  • مساحت: 500 مترمربع

  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: شرکت جهاد تعاون خراسان، مهندسین مشاور سازآب شرق
  • تیم پروژه: سمیه جهان‌پناه، شکوفه شایسته، حسین قاسمی، حمیدرضا نیکوقدم، فرزانه فریدونی
  • عکس: هما نجاریان، شکوفه شایسته

آتلیه سبز 9+ در بالاترین طبقه یک ساختمان اداری ـ تجاری در شهر مشهد قرار گرفته است. فضای پیش از طراحی، یک طبقه اداری هم‌سطح و با کف، سقف، و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی اجراشده بوده است.

طراحی فضای داخلی آتلیه بر اساس تلفیق کار و زندگی صورت گرفته و توجه به شاخصه‌های معماری سبز در طراحی آن مورد نظر بوده است. این شاخصه‌ها نه تنها با استفاده از انرژی‌های نو، بلکه برای ایجاد احساس تعلق به محیط نیز به کار رفته‌اند. در طراحی صورت‌گرفته، سه بخش اساسی مورد توجه بوده است: آتلیه، نشیمن، تراس (حیاط)

در طراحی آتلیه، توجه به شفافیت، تلفیق آن با طبیعت و استفاده از رنگ‌های متنوع برای ایجاد محیط کار لذت‌بخش اهمیت بسیاری داشته است. طراحی مبلمان ثابت و متحرک با توجه به نیاز کاربران و فضا با رنگ‌های سفید و سبز در راستای افزایش کارآیی و انعطاف‌پذیری فضا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

نشیمن که برگرفته از الگوی خانه‌های سنتی ایران است، در قلب فضای کار و در ارتباط با آب و درخت قرار گرفته است. ایجاد این نشیمن در مرکز یک فضای اداری، فرصت تلفیق کار و زندگی را برای کاربر به وجود می‌آورد. ایده‌های معماری گذشته ایران مانند قاب در قاب، انعکاس، بازی نور و سایه، طبیعت (آب و درخت)، شفافیت، رنگ‌بندی و پویایی، با ترجمان مدرن و در کنار استفاده از انرژی‌های نو در این مکان مورد توجه بوده است. چمن و درخت فضای سبز نشیمن با توجه به ویژگی‌های گیاهان آپارتمانی و با سیستم هوشمند آبیاری در نظر گرفته شده است.

 

تراس در ارتفاع، برمبنای اصول طراحی بام‌های سبز اجرا شده است. در باغچه‌های تراس سبز، سبزیجات، گل‌های فصلی و درخت کاشته شده‌اند که علاوه بر ایجاد محیطی سبز، مورد استفاده کارکنان نیز هستند. فضاهای سبز داخل و تراس این آتلیه با استفاده از یک سیستم مکانیزه که با سلول فتوولتائیک کار می‌کند، آبیاری می‌شوند. نورپردازی تراس نیز با چراغ‌های فتوولتائیک و استفاده از انرژی خورشیدی است.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:در جست و جوی حیاط از یاد رفته در تهران!
۱۰+۱ جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی!
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی
خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
mahyargolchin در تاریخ 20 آذر 1394
زیباست
معمار در تاریخ 12 خرداد 1397
با سلام برای داشتن پلانها و اطلاعات بیشتر از کجا اقدام کنم در مورد آتلیه سبز که معرفی نمودید.برای تحقیق کامل مییخواستم اگر برای فروش دارید این اطلاعاتو ممنون میشم

ثبت دیدگاه