Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی شیک و زیبا در طراحی دکوراسیون منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه ات را می سازی، مطابق میل و سلیقه ات، با وسواس خاصی مبلمان ها را انتخاب می کنی، دقت می کنی که هر فضایی مبلمانی مناسب داشته باشند، هزار بار رنگ های مختلف را کنار هم می گذاری تا به بهترین نتیجه برسی، اما همه این کار ها نیاز به یک عنصر خاص برای دیده شدن و جلوه گری دارند، چیزی مانند حضور نورها در دکوراسیون داخلی. نورها هم مانند مبلمان ها باید مطابق همان فضا طراحی شوند، نمی شود یک روش را برای هر فضایی پیاده کرد. این مطلب می خواهد به شما کمک کند تا بدانید برای نور پردازی هر کدام از فضا ها باید به چه نکاتی توجه کنید.

نورپردازی آشپزخانه

فکر نمی کنم لزومی داشته باشد از اهمیت فضایی آشپزخانه صحبت کنیم. تنها به گفتن این نکته کفایت می کنیم که به دلیل چرخش بالای افراد در آشپزخانه بهتر است از منبع های نوری زیاد و با شدت کم در آشپزخانه استفاده شود تا هم همه قسمت ها نور داشته باشند و هم یکنواختی نورپردازی ها پدید بی آید.

سرویس خواب بالسا

علاوه بر سقف اشپزخانه، کف آن هم می تواند برای نور پردازی مناسب باشد، مخصوصا زیر کابینت ها. چون نه خیره کننده هستند و هم با نکات زیبایی شناسی جور در می آیند.

نورپردای نشیمن

نورپردازی نشیمن هم مثل انتخاب مبلمان هایش دلنشین و بیشتر شبیه یک بازی هیجان انگیز است. در نشیمن می توان از منبع های نوری پراکنده در سطح اتاق مثل آباژورها، نورهای سقفی مثل لوستر ها و یا حتی نورپردازی های دیواری مانند روشنایی های دیواری استفاده کنید.

لوسترهایی از جنس بدنه سقف و یا دیوارها می تواند حسابی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن تان را  دگرگون کند و آن هیجان بصری را که به دنبالش هستید را در دکوراسیون نشین تان به وجود بیاورد.

نورپردازی اتاق غذاخوری

بسته به نوع چیدمان مبلمان و میز غذاخوری تان می توانید نور پردازی این فضا را هم مشخص کنید. مثلا برای میزهای مستطیل شکل منبع های نوری خطی و برای میز های گرد منبع های نوری گرد تهیه کنید. بلندی و کوتاهی این منبع های نوری هم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

در فضاهایی مانند اتاق غذاخوری که اسایش و آرامش از بارزترین نکته های طراحی دکوراسیونی آن هستند، نورپردازی ها باید به صورتی انجام شود که امکان کم و زیاد کردن شدت آن وجود داشته باشد تا بتوان آن را از کمترین حالت تا بیشترین حالت آن تنظیم کرد.

نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب به دلیل خصوصی بودنش می تواند نورپردازی ای غیر متعارف داشته باشد. مثلا فقط یک قسمت اتاق مثل بالای تخت دارای یک رشته منبع نوری باشد. و برای دیگر قسمت ها هم از آباژور ها استفاده شود.

اگر می خواهید از دو منبه نوری در نورپردازی اتاق استفاده کنید. بهتر است یکی از آن ها به نسبت دیگری دارای شدت بیشتری باشد تا در تنظیم نور اتاق دچار مشکل نشوید.

نورپردازی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی دارای یک عنصر جادویی به نام آینه هستند که می تان با قرار دادن یک منبع نوری با شدت کم روبروی آن می توان فضایی پر نور و روشن داشت.

اگر از ایده نورپردازی روبروی آینه خوشتان نیامد، پشت آن ها را امتحان کنید و نورپردازی سرویس های بهداشتی تان را از نوع مخفی انتخاب کنید.

نور پردازی حمام

در حمام ها هم لزومی ندارد از نورپردازی های معمول استفاده کنید. پشت تمام تجهیزات مثل کمدهای حمام، زیر وان ها و یا حتی پشت دیوارهای کاذب آن را می توان نورپردازی کرد. 

نورپردازی کتابخانه

نورپردازی کتابخانه ها را نمی توان سرسری گرفت. نورپردازی این فضا مهم است. بالای هر یک از قفسه ها را یک منبع نوری با شدت مناسب، نه خیلی کم و نه خیلی خیره کننده قرار دهید و بالای مبلمان ها هم یک لوستر دیگر قرار دهید. اگر از یک تک صندلی استفاده می کنید نورپردازی نقطه ای بهترین نوع هستند.

اگر قسمت قفسه ها و نشیمن کتابخانه تان جدا است. می توانید از دو منبع نوری با شدت کم و زیاد استفاده کنید. منابع نوری با شدت کم برای جلوی قفسه ها و منابع نوری با شدت بیشتر برای قسمت نشیمن آن.

نورپردازی اتاق کار

در اتاق های کار هم با توجه به این که شخصی که در اتاق کار می کند فضای با نور زیاد احتیاج دارد و یا کار کردن در فضایی با نور ملایم دوست دارد می تواند متفاوت و متغیر باشد، اما پیشنهادی که برای اتاق های کار داریم همان پیشنهاد دومی است که برای کتابخانه ها ارائه دادیم. استفاده از دو منبع نوری با شدت های متفاوت.

مطالب پیشنهادی چیدانه در مورد نورپردازی ها:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه