Chidaneh.com placeholder image

طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف با الهام از باغ فین کاشان

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه برجسته: اصولا در طراحی های سر در برای یک فضای شاخص آنچه که اهمیت دارد، ایده ی اصلی و مفهومی با توجه به نوع کاربری فضای داخلی می باشد که در قالب یک المان در فضا می درخشد، سر در ورودی دانشگاه صنعتی شریف نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و در قالب یک مسابقه طرح های پیشنهادی برای آن ارائه شد، امروز در چیدانه به بررسی یکی از این طرح ها به معماری رحمان شکوهی، امیر پورمحمد، مهدی قدیری که توانسته اند رتبه ی دوم مسابقه را از آن خود کنند می پردازیم با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه ی سردر ورودی دانشگاه صنعتی شریف

  • معمار: رحمان شکوهی، امیر پورمحمد، مهدی قدیری
  • موقعیت: تهران، ایران
  • تاریخ: 1392
  • وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه دوم
  • کارفرما: دانشگاه صنعتی شریف

حضور هندسه در شکل‌گیری معماری ایرانی جزء لاینفک آن محسوب می‌شود؛ خطوط هندسی در راستای محورهای x و y امتداد می‌یابند و نقوش دوبعدی شکل می‌گیرند، از اجتماع این نقوش، ترکیبات زیبایی پدید می‌آید که در عین پیچیدگی، دارای ارتباط کل و جزء است و بدین‌ترتیب، خوانایی را با ذات خود همراه می‌کند. با اضافه شدن پارامتر z و تغییر آن، این اشکال دوبعدی فضا را نتیجه می‌دهند، فضایی برگرفته از هندسه که با حضور انسان در آن، “معماری" خلق می‌شود.

در طرح حاضر، از مربع و تکرار و در عین حال، چرخش 45 درجه آن، با توجه به محورهای بصری و دسترسی استفاده شده است تا امکان ایجاد گستردگی دید ناظر به محوطه دانشگاه و در نهایت، انتخاب مسیر مورد نظر تامین شود. با توجه به دو دسترسی سواره در طرفین، چهار دسترسی پیاده در حاشیه و دسترسی نمادین در آکس مرکزی، 5 مربع انتخاب شده است.

دسترسی نمادین در نقطه عطف بنای سردر واقع شده است و در امتداد آن، محور آب و المان تمثیلی دانش وجود دارد. این مجموعه و پس‌زمینه دانشگاه، از پس فخرو مدین الهام‌گرفته از باغ فین کاشان، نمایان است. در دو منتهی‌الیه بنا و عمود بر محور ورودی، دو اتاقک نگهبانی تعبیه شده است که نظارت و کنترل عبور و مرور پیاده و سواره را بر عهده دارند. اتاقک‌های نگهبانی توسط شیشه اسپایدری، برای تامین دید و کنترل بهتر پوشیده شده است.

در طرح حاضر، از بتن نمایان به عنوان سازه اصلی و آجر به عنوان پوشش نهایی (در هماهنگی با مصالح بناهای موجود در دانشگاه) استفاده شده است. کاشی فیروزه‌ای در نقاط عطف، به عنوان تزیینات به کار رفته است، همچنین از آن برای تزیینات مهاربندی قاب‌های بتنی که یادآور کاربندی در سقف بناهای سنتی ایران است، نیز استفاده شده است.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر: مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی
معماری متفاوت ساختمان موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان
معماری ساختمان کتابخانه ملی ایران
مرکز موسیقی توکیو، شاهکار معمار ایرانی در ژاپن
دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی
خانه هنرمندان ، پاتوق اهل هنر
شهر کتاب الف، رنگی ترین شهر کتاب تهران
شهر کتاب فرشته ، فضای لوکس فرهنگی

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه