Chidaneh.com placeholder image

نرده و حفاظ های خلاقانه در ساختمان های برجسته ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: یکی از پیامد هایی که در اثر عدم رعایت اصول طراحی شهری به دنبال دارد رعایت نکردن خط آسمان و در ادامه ی آن نیاز شدید به استفاده از نرده و حفاظ های مختلف در بدنه ی شهری می باشد، حفاظ های که گاها و بالاجبار مرتبط به یک واحد بوده و در  نهایت علاوه بر مغشوش کردن نمای ساختمان آسیب جدی به بدنه ی شهری نیز وارد می سازد. به هر روی این معضل وجود دارد و باید برای رفع صحیح آن اقداماتی را به کار گرفت امروز در چیدانه با روش های خلاقانه ی آن آشنا می شویم با ما همراه باشید.

اسکای اسکرپر

اسم نرده و حفاظ که به گوش ما می خورد در نگاه اول همگی به حفاظ های عمودی ساده فکر می کنیم، در صورتی که حفاظ ها گستره ی وسیعی در طرح و نقش و شکل را با خود دارند که به خوبی می توانید یک طرح و نقش زیبا را برای حفاظ خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که این نرده ها در روزهای آفتابی با سایه های خود زیبایی خاصی را برای دکوراسیون داخلی شما به ارمغان می آورند.

اگر در فضای داخلی شما دید و منظر خوبی دارد، از کورکردن آن خود داری کنید، به منظور حفظ حریم می توانید از نرده های کشویی استفاده کنید، این نرده ها به خوبی باز و بسته می شوند و به راحتی می توانید در مواقع نیاز آن را ببندید و در حالت عادی از منظره ی بی نظیر خود لذت ببرید.

اگر در حین ساخت و ساز فضای خود هستید و هنوز اقدامی برای نرده و حفاظ خود انجام نداده اید، به جای نرده های آهنی همیشگی سایر مصالح را نیز امتحان کنید، می توانید از آجر و چوب نیز برای این منظور استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این مصالح باید هماهنگ با سایر مصالح نمای ساختمانی باشند تا جذابیت بصری ایجاد کنند.

چندی پیش به یکی از نماهای ساختمان های تهران برخوردم که به حق ایده ی بسیار بی نظیر و خلاقانه ای بود، تا به حال تصور یک نرده و حفاظ و خوش نویسی شده آن هم ابیات یک شعر مورد علاقه ی خود را داشته اید؟ هیچ فکر کرده اید که این ایده ی جذاب تا حد بار فرهنگی بالا و عواقب مثبتی را با خود به همراه دارد؟ بی نظیر است بیشتر در مورد آن فکر کنید.

یکی دیگر از ایده های بی نظیر دیگر برای داشتن حفاظ های جذاب در نمای بیرونی شما تلاش برای تلفیق هر چند اندک فضای سبز و نما در ساختمان است، برای این منظور می توانید حفاظ و نرده های خود را به ساده ترین شکل ممکن با گلدان ها تلفیق کنید و ظاهری ساده اما جذاب به نرده و حفاظ خود ببخشید.

حفاظ های شیشه ای یکی دیگر از حفاظ های پر کاربرد در نمای ساختمان ها می باشد ویژگی بارز این حفاظ ها این است که نمای مقابل شما را کور نمی کند! به طور مثال شما روی یک صندلی نشسته اید و می خواهید منظره ی مقابل را نظاره کنید نرده و حفاظ عادی جز یک تصویر قفس وار چیزی را به شما نشان نمی دهند اما بلعکس حفاظ های شیشه ای نمای زیبای شما را به خوبی منعکس می کنند .

یکی دیگر از حفاظ های پر کاربرد که از گذشته های دور با توجه به فرهنگ محرمیت در اکثر ساختمان های ما جای گرفته اند درب ها و حفاظ های آکاردئونی هستند، این حفاظ ها به خوبی از حالت سنتی خود خارج شدند و می توانند به عنوان یک المان مدرن در نمای ساختمان شما بدرخشند.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

در باره ی این پروژه های خلاقانه از معماران برجسته ایرانی بیشتر بدانید: 
خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت
ویلای مدرن ظهوری ،طراحی خارق العاده برای لمس طبیعت
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه فروردین، آپارتمانی زیبا در همسایگی نقش جهان اصفهان
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک

نویسنده: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه