Chidaneh.com placeholder image

زندگی ایرانی در خانه 50 ساله ناهید!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: ناهید مقدم، طراح لباس و مالک این خانه است. او و دخترش شقایق جودت (بازیگر فیلم گبه اثر محسن مخملباف) دکوراسیون داخلی خانه گرم، نرم و زیبای‌شان را طراحی کرده‌اند. آنها بیش از 30 سال است که اینجا زندگی می‌کنند. این آپارتمان در منطقه عباس‌آباد تهران توسط برادر پروفسور محمدحسن گنجی (پدر علم جغرافیا ایران) ساخته شده است. آپارتمان شامل سه واحد مجزا به صورت دوبلکس است. بیشتر خانه‌های قدیمی کوچه را خراب کرده و به جای‌شان آپارتمان‌های چندین طبقه ساخته‌اند اما ساختمان آجری قدیمی و معمارانه این خانه هنوز هم نگاه‌ها را به سمت خود می‌خواند. با وجود پیشنهاد‌های زیادی که برای تخریب این خانه قدیمی هست اما مالکان خانه حاضر به این کار نیستند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

قالیشویی ادیب

قبل از هر چیز ساکنان خانه قریحه و استعداد فوق‌العاده‌ای در ترکیب عناصر، رنگ‌ها و ایجاد کاربری جدید برای اشیا به کمک خلاقیت ذاتی خود دارند. دکوراسیون داخلی پر از بافت، طرح‌های متنوع و رنگ است. هر کدام از اشیا به خوبی جای‌شان را در فضا پیدا کرده‌اند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

ناهید عاشق صنایع دستی و هنر‌های زیبای ایرانی است و نمود این علاقه را در فرش‌های دستبافت بختیاری، پارچه‌های متقال، ظروف سفالی و سبد‌های حصیری آشپزخانه و دکوری‌های سنتی گوشه و کنار خانه‌اش به خوبی می‌توان دید.
شقایق می‌گوید ما هر چیزی را که خوش‌مان بیاید می‌خریم و اصلا فکر نمی‌کنیم که آیا این به آن می‌آید یا این را کجای خانه بگذاریم؟ ناخودآگاه سلیقه و یک خط مشی در انتخاب‌های‌مان داریم و این باعث می‌شود هر وسیله‌ای که می‌خریم به‌راحتی جایش را در فضا پیدا کند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

این تخت که با کوسن‌های رنگارنگ با بافت، طرح و رنگ‌های مختلف آراسته شده، روزی تختخواب نوزادی شقایق و صندلی راک کنار آن نیز صندلی مخصوص مادر برای شیردادن به نوزاد بوده است. آنها دیوار یک طرف تخت را کنده‌اند و آن را تبدیل به مبلمانی راحت و متفاوت برای پذیرایی خانه کرده‌اند. در بالای تخت صفحه‌های عقدنامه مادربزرگ ناهید که با آب طلا نوشته شده قاب گرفته و به دیوار زده شده‌ است.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی معماری از خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

مبل‌های زرشکی انتهای پذیرایی از خانه مادربزرگ ناهید به اینجا آمده، تعمیر شده و شاید تا به حال بیش از چهار بار روکش‌شان عوض شده است! در بالای کاناپه، لباس‌های ایرانی قدیمی و ترمه دست‌دوز را قاب گرفته و روی دیوار نصب کرده‌اند. پرده‌ها به طرز جالبی طرح‌های‌شان با هم متفاوت است. ناهید چون طرح و رنگ این پارچه‌ها را دوست داشت، خرید و سپس آنها را مدتی به عنوان روتختی استفاده کرد و بعد با آنها پرده دوخت و به پنجره پذیرایی‌اش آویخت. شقایق با خنده می‌گوید: «شاید دفعه بعد که بیایید پرده‌ها رومبلی شده باشند.»

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

گوشه‌ای دنج و راحت که ناهید از آن با عنوان شاه‌نشین یاد می‌کند، پشتی‌هایی برای گپ و گفتی دوستانه و تماشای تلویزیون قرار داده شده است. سماوری قدیمی که ناهید آن را تبدیل به آباژور کرده در گوشه نشیمن جلب‌توجه می‌کند. روی میز همیشه پر است از شیشه‌های کوچک تنقلات که نشان از ‌مهمان‌نوازی ساکنان خانه دارد.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

دیوار انتهایی فضای ناهارخوری با یک آینه بزرگ پوشانده شده که انعکاس وسایل و نور درون آینه عمق و زیبایی فضا را دوچندان کرده است. شومینه را خودشان به خانه اضافه کرده‌اند و تمامی دیوارها را نیز تا نیمه آجر کرده و روی‌شان رنگ سفید زده‌اند.
طاقچه نیز جایگاه ویژه‌ای در این خانه دارد و جایی برای قرار دادن عکس‌های قدیمی خاطره‌انگیز، شمعدان‌های لاله عباسی و چراغ‌های نفتی است. یک رولحافی ابریشم قدیمی نیز در بالای طالقچه به دیوار نصب شده است.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

وسایل و سمبل‌هایی از کشورهای مختلف نیز در گوشه و کنار خانه به چشم می‌خورد؛ صندلی‌های فرانسوی، میز و ظروف آنتیک روسی، کنسول و میز با نقوش هندی، مجسمه بودا و سمبل‌هایی از کشور‌های آسیای شرقی، پاکت نامه و تمبر‌هایی از کشور موناکو که قاب شده‌اند و. . . که بعضی از آنها از گذشته به یادگار مانده و بعضی را در سفرهای‌شان به آن کشورها خریده‌اند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

سرویس بهداشتی خانه چندان شبیه تصوری که از دستشویی داریم، نیست. شقایق یک بار که خانواده برای 10 روز سفر بودند، یک نقاش آورده و تمام کاشی‌های دستشویی را بتونه کرده و روی‌شان را رنگ زده است، گچ‌های سقف را ریخته و آجر زیرش را نمایان کرده و لبه پنجره را با ظروف مسی زیبا آراسته است.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

پارچه‌های گلدار چادری تبدیل به پرده‌هایی زیبا برای پنجره‌های آشپزخانه شده‌اند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
دکوراسیون نشیمن تلفیقی
عرفان شریف نژاد: عکاس

بیشتر وسایل خانه قدیمی هستند و از گنجینه‌های خانوادگی محسوب می‌شوند. هر وسیله‌ای در خانه داستانی دارد و زمانی طولانی را پشت سر گذاشته که در آن عشق وجود داشته است. شاید به همین دلیل است که اصالت از این خانه می‌بارد و فضا سرشار از انرژی مثبت است.

 

مطلب پیشنهادی: راز های خانه قدیمی اقبال واحدی دراختیاریه تهران

طراحی مقرون به صرفه آشپزخانه منحصر به فرد شیرین!

خانه مینیمال بهاره افشاری در خیابان ظفر تهران

منبع: مجله منزل دی ماه 94

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه