Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه دکتر دربهشتی با معماری اصیل ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته:اصولا در بازسازی یک پروژه درک بصری و حسی طراح از آن پروژه و به سرانجام رساندن پروژه با کیفیت مطلوب و جذابیت های بصری خاص نکته ی حائز اهمیتی است که تنها معماران برجسته همچون ساناز قائم مقامی ،مجتبی محمدظاهری به خوبی از عهده ی آن برمی آیند، همسو با گروه معماری مدام که پیش تر با پروژه ی در جست و جوی حیاط از یاد رفته آن ها در چیدانه آشنا شدیم امروز می خواهیم به پروژه ی بازسازی خانه دکتر در بهشتی آن ها سری بزنیم با ما همراه باشید. 

گروه معماران مدام
نمایی از اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه بازسازی خانه دکتر در بهشتی

  • معماران:ساناز قائم مقامی ،مجتبی محمدظاهری
  • دفتر معماری: گروه معماران مدام
  • موقعیت:محله اختیاریه ،تقاطع خیابان شهید دوقوز و صفی  
  • کارفرما: جناب آقای دکتر در بهشتی
  • تیم طراحی سازه تقویتی:معماران مدام
  • مجری پروژه: فرهاد خویی، ساناز قائم مقامی، مجتبی محمد ظاهری (گروه معماران مدام)
  • زمان اجرا: تابستان و پاییز 92

گروه معماران مدام
اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

این بنا دارای کاربری مسکونی است و در زمینی به مساحت 320 متر مربع در طبقه همکف طراحی و بازسازی شده است. در طول سی سال گذشته ساختمان کاربری های گوناگونی داشته است مثل پارکینگ، مهد کودک، کلاس زبان، مسکن و … در زمان شروع بازسازی از لحاظ معماری، سازه و تاسیسات مشکلات اساسی داشت و سکونت در چنین فضایی ممکن نبود.

گروه معماران مدام
دکوراسیون اتاق خواب اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

بنا به خواست کارفرما این فضا، باید به یک مسکن با سه اتاق خواب تبدیل می شد. این بنای سه طبقه خانه پدری کارفرماست و فضای طبقه همکف برای او پر از خاطره است.رویکرد طراحی در این پروژه نوستالژیست و در جلسات اولیه با کارفرما در جریان خاطره خوانی های او ایده های طراحی شکل می گرفت.

گروه معماران مدام
طراحی فضای سبز حیاط
گروه معماران مدام

محیط پیرامونی این بنا، کوچه پس کوچه های محله اختیاریه تهران است که حالا دیگر جز نوستالژی مبهمی از آن باقی نمانده است. ذهن کوچه های اختیاریه امروز پر است از فولاد و سیمان و شلوغی.تلاش معماری در این اثر ساختن و پرداختن فضاهایی آشنا با حس نوستالژیک کاربران آینده این بنا بود.

گروه معماران مدام
ورودی ساختمان اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

برای ورود به بنا از میان فضای سبز حیاط و از کنار حوض کاشی میگذریم و به سایه رواق و فضای ورودی می رسیم.ترکیب فضای نشیمن و آشپزخانه و قرارگیری حوض کاشی در کنار آن با بازشو نزدیک به سطح آب باعث ایجاد جریان هوای خنک در داخل خانه میشود.

گروه معماران مدام
دکوراسیون آشپزخانه اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

قرارگیری سالن پذیرایی و یکی از اتاق ها در جنوب بنا و همسایگی حیاط و وجود رواق چوبی در ضلع جنوبی حاصل رویکرد اقلیمی در طراحی این بنا بوده است.اتاق های خواب ،حمام و پله در شرق بنا قرارگرفته اند و فضاهای خصوصی تر خانه را تشکیل می دهند.

گروه معماران مدام
اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

برای نورپردازی و همچنین ایجاد کوران بخشی از کف نورگیر طبقه اول تخریب شد و یک پاسیو کوچک در بخش شمالی بنا شکل گرفت. سیستم سازه ای ترکیبی قدیمی دیوار باربر و ستون با ایجاد قاب های فلزی عمود بر هم تقویت شد که این قاب های فلزی در نما و داخل بنا بصورت نمایان اجرا شده اند.

گروه معماران مدام
طراحی پرگولا در اقامت گاه دوغوز
گروه معماران مدام

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:بازسازی گالری آبی، پارکینگ کوچک برای نمایش آثار بزرگ
کافه کرگدن، کافه ای شیک در یک پارکینگ قدیمی در تهران
بازسازی خانه مسکونی ماسوله، زندگی روستایی با امکانات مدرن
بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد
بازسازی خانه ای در مصر و معماری کویری ایران
بازسازی رستوران چاشت ایرانشهر تنها با ۶ میلیون تومان!

نویسنده: گروه مهندسین مدام | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه