Chidaneh.com placeholder image

بیش از 30 مدل پارتیشن دکوراتیو برای تفکیک فضاهای داخلی

به قلم: نادیا مهردادیان

خانه‌ها و فضاهای کوچک برای پیکربندی و ساماندهی می‌توانند راه‌هایی بیابند که در عین زیبایی هزینه زیادی نداشته و کاربری خوبی نیز داشته باشند. پارتیشن‌های جداکننده دکوراتیو، یکی از بهترین گزینه‌ها برای فضاهایی است که امکان تغییر در معماری و طراحی داخلی آنها وجود ندارد و در عین حال ما به تعداد بیشتری فضای کاربردی خصوصی نیاز داریم. همانطور که در مطلب پارتیشن‌ها و جداکننده‌ها نیز گفته شده است، معمولا پارتیشن دکوراتیو بیشتر برای فضاهای داخلی با پلان باز مناسب است. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا شما را با انواع پارتیشن‌های دکوراتیو زیبا و ویژگی‌های هر یک از آنها، آشنا کنیم.

پارتیشن دکوراتیو رنگی
پارتیشن دکوراتیو زیبا

مهسا مجیدی
پارتیشن چوبی دکوری در ساختمان اداری بهستان بهداشت
مهسا مجیدی

قالیشویی ادیب

کاربرد پارتیشن های جداکننده دکوراتیو

زیبایی، نوآوری و عملکردگرایی سه اصل مهم در طراحی پارتیشن های جداکننده دکوراتیو بوده و اصلی‌ترین کاربرد پارتیشن‌ های دکوراتیو، تقسیم کردن فضای یک اتاق به قسمت‌های مورد نیاز و یا خلق فضایی صمیمی و دنج است. به عبارتی استفاده از پارتیشن های جداکننده دکوراتیو، یک راهکار عملی برای تقسیم‌بندی و تعریف فضاها و ایجاد فضاهای اختصاصی و قابل انعطاف است و در واحدهای اداری، مسکونی، کتابخانه‌ها، هتل‌ها، باغ‌ها، محیط‌های مرطوب و استخر‌ها، سالن‌های زیبایی و مطب‌ها قابل استفاده است. 

به طور کلی کاربردی و جادار بودن یک ویژگی خاص برای پارتیشن‌های‌ دکوراتیو در هر مکانی محسوب می‌شود. انواع پارتیشن‌های دکوراتیو از نظر کاربرد به کتابخانه، کمد و قفسه، گلدان گل یا دیوار سبز، آکواریوم‌های بزرگ و کوچک و پارتیشن دکوراتیو تلویزیون تقسیم می‌شوند.

مطلب مرتبط: سرویس بهداشتی داخل پذیرایی، با این پارتیشن ها پنهانش کنید!

گره و مبلمان آل یاسین
طراحی پارتیشن چوبی
goldگره و مبلمان آل یاسین

پارتیشن جدا کننده دکوراتیو
پارتیشن جدا کننده دکوراتیو فضای ورودی

ایجاد حریم خصوصی با استفاده از پارتیشن جدا کننده دکوراتیو

امروزه طراحی فضاهای داخلی بیشتر بصورت باز و یکپارچه صورت می‌گیرد و به این ترتیب بیشتر فضاهای اصلی در ارتباط با هم هستند و حریم‌های خصوصی کمتری برای افراد وجود دارد. این در صورتی است که با توجه به الگوها و ویژگی‌های فرهنگی افراد، عدم دید و داشتن یک فضای خصوصی یا جدا کردن اتاق نشیمن از اتاق غذاخوری می‌تواند احساس راحتی بیشتری را فراهم کند. 

در همین راستا استفاده از پارتیشن دکوراتیو زیبا و کاربردی، می‌تواند علاوه بر بالا بردن ارزش عملکردی فضای زندگی، آسایش محیطی افراد را نیز افزایش دهد. پس نگران نباشید، شما می‌توانید برای ایجاد حریم خصوصی با توجه به سبک دکوراسیون، انواع پارتیشن دکوراتیو مدرن، پارتیشن دکوراتیو لاکچری و پارتیشن دکوراتیو لوکس را برای فضای موردنظرتان انتخاب کنید.

دکوراسیون یاشیل
پارتیشن های جدا کننده دکوراتیو
دکوراسیون یاشیل

پارتیشن دکوراتیو لاکچری

پارتیشن دکوراتیو چه نقشی در دکوراسیون دارد؟

پارتیشن‌ جداکننده دکوراتیو می‌تواند به عنوان یک عنصر تزیینی خاص در فضا کاربرد داشته و با اضافه کردن رنگ، بافت و فرم به فضا، آن را از یکنواختی بیرون آورده و تنوع بصری ایجاد کند. همچنین پارتیشن دکوراتیو در فضاهای بزرگ نیز می‌تواند نقش نقطه کانونی را داشته باشند. 

گره و مبلمان آل یاسین
پارتیشن چوبی آل یاسین
goldگره و مبلمان آل یاسین

پارتیشن دکوراتیو مکرومه
طرح های پارتیشن دکوراتیو

طرح‌های پارتیشن دکوراتیو

پارتیشن‌های دکوراتیو در انواع مختلفی در بازار موجود هستند و طرح‌های پارتیشن دکوراتیو معمولا از چند دسته‌ی زیر خارج نبوده و هر کدام در جای خود و در انواع پارتیشن‌های دکوراتیو کاربرد دارند: 

  1. طرح‌های سنتی و گره‌ها و استفاده از شیشه‌های رنگی که بیشتر در پارتیشن دکوراتیو چوبی دیده می‌شود.
  2. نقاشی‌هایی با طرح‌های مختلف در پارتیشن دکوراتیو پارچه‌ای بیشتر کاربرد دارد.
  3. طرح‌های برگرفته از طبیعت (گل و گیاهان، درختان و پرندگان) که بیشتر در پارتیشن دکوراتیو فلزی و پارتیشن دکوراتیو پارچه‌ای بیشتر دیده می‌شود.
  4. طرح‌هایی براساس اشکال هندسی متفاوت که در پارتیشن دکوراتیو چوبی، پارتیشن دکوراتیو فلزی، پارتیشن دکوراتیو پی وی سی و پارتیشن دکوراتیو گچی به کار برده می‌شود.

مهران عباسی و همکاران | گروه ساختمانی وُشه
پارتیشن بندی خانه با کتابخانه
مهران عباسی و همکاران | گروه ساختمانی وُشه

انواع پارتیشن دکوراتیو
پارتیشن دکوراتیو حرفه  ای

انواع پارتیشن دکوراتیو

انواع پارتیشن دکوراتیو منزل و فضاهای مختلف اداری و تجاری، بر اساس متریال مورد استفاده و مکانیزم عملکردی و کاربرد، قابل تقسیم‌بندی و بررسی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که هر کدام از این دسته‌بندی‌ها به عنوان پارتیشن دکوراتیو مدرن، پارتیشن دکوراتیو لاکچری و پارتیشن دکوراتیو لوکس، بسته نوع سبک دکوراسیون فضای مورد نظرتان قابل استفاده هستند. مطلب انواع پارتیشن خانگی نیز مکمل همین مبجث است و خواندن آن به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

صنایع شیشه و آینه الماس جام
پارتیشن شیشه ای
صنایع شیشه و آینه الماس جام

انواع پارتیشن‌های دکوراتیو

1) انواع پارتیشن دکوراتیو با متریال‌های مختلف

انواع پارتیشن دکوراتیو با استفاده از متریال‌های مختلف قابل ساخت و اجرا است که شما می‌توانید بر اساس کاربرد و سبک دکوراسیون موردنظر از میان پارتیشن دکوراتیو چوبی، پارتیشن دکوراتیو ام دی اف، پارتیشن دکوراتیو فلزی، پارتیشن شیشه ای دکوراتیو، پارتیشن دکوراتیو پی وی سی، پارتیشن دکوراتیو گچی، پارتیشن های دکوراتیو پارچه‌ای یا پرده‌ای، پارتیشن‌های دکوراتیو گیاهی و پارتیشن دکوراتیو مشبک بهترین انتخاب را داشته باشید.

صنایع چوبی خورشید
پاراوان چوبی
صنایع چوبی خورشید

پارتیشن‌های دکوراتیو چوبی
پارتیشن دکوراتیو چوبی

پارتیشن دکوراتیو چوبی

پارتیشن دکوراتیو چوبی، از چوب‌هایی در رنگ، طرح و جنس‌های مختلف ساخته می‌شود و انواع طرح های پارتیشن دکوراتیو با استفاده از چوب‌های گوتاگون باعث می‌شود که شما بتوانید بهترین انتخاب را برای پارتیشن دکوراتیو منزل، اداری و تجاری داشته باشید. پارتیشن دکوراتیو چوبی می‌تواند ظاهری کلاسیک یا مدرن به فضا بدهند و شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با سایر المان‌های موجود در محیط داشته باشد. 

لازم به ذکر است که پارتیشن دکوراتیو ام دی اف نیز در همین دسته قرار می‌گیرد و نسبت به پارتیشن دکوراتیو چوبی قیمت مناسب‌تری دارد. این نوع پارتیشن به عنوان پارتیشن دکوراتیو منزل و پارتیشن دکوراتیو پذیرایی کارآیی دارد و برای آشنایی بیشتر با انواع آن می‌توانید سری به مطلب پارتیشن چوبی بزنید.

پارتیشن دکوراتیو فلزی
پارتیشن‌ دکوراتیو لوکس

پارتیشن دکوراتیو فلزی

در ساخت پارتیشن دکوراتیو فلزی از انواع مختلف فلز مانند آهن، برنج، فولاد و آلومنیوم استفاده می‌شود. پارتیشن دکوراتیو برنزی نیز در همین دسته قرار می‌گیرد که جزو پارتیشن دکوراتیو لاکچری و پارتیشن دکوراتیو لوکس محسوب می‌شود و به عنوان پارتیشن دکوراتیو منزل و پارتیشن دکوراتیو پذیرایی مناسب است. از ویژگی‌های اصلی پارتیشن دکوراتیو فلزی این است که استحکام و مقاومت بالایی دارد و به راحتی دفرمه و خم نمی‌شود. 

توجه داشته باشید که طرح های پارتیشن دکوراتیو به روی پارتیشن دکوراتیو فلزی قابل اجرا است و می‌توان آن را به رنگ‌های مختلفی سفارش داد. اما در میان پارتیشن دکوراتیو رنگی رایج‌ترین‌ها پارتیشن دکوراتیو طوسی، پارتیشن دکوراتیو ذغالی یا مشکی و پارتیشن دکوراتیو طلایی است.

طرح پردازپایا
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری به سبک مینیمال
طرح پردازپایا

پارتیشن شیشه ای دکوراتیو
پارتیشن دکوراتیو شیشه ای

پارتیشن شیشه ای دکوراتیو

پارتیشن شیشه ای دکوراتیو یکی دیگر از انواع پارتیشن دکوراتیو است که برای محیط‌های اداری به صورت تک جداره و دو جداره و یا شفاف و نیمه‌شفاف قابل سفارش و اجرا است. در این نوع پارتیشن جداکننده‌ی دکوراتیو، ضخامت باید به ضخامت شیشه توجه ویژه‍ای داشته باشید چون شیشه‌ی نازک آسیب‌پذیرتر خواهند بود. از مزیت‌های پارتیشن دکوراتیو شیشه‌ای نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و مطلب پارتیشن شیشه‌ای نیز به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

  1. این دسته جزو پارتیشن دکوراتیو لوکس محسوب شده و باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا می‌شود.
  2. پارتیشن دکوراتیو شیشه‌ای باعث پخش بهتر نور در هر محیطی شده و فضا را مدرن نشان می‌دهد.
  3. در پارتیشن شیشه ای دکوراتیو می‌توان نقش و نگارهای مختلفی ایجاد کرد و آنها را با شیشه‌های رنگی و به صورت ترکیبی با چوب و فلز ساخت.

دکوراسیون خشت طلایى
طراحی پارتیشن در منزل
دکوراسیون خشت طلایى

پارتیشن دکوراتیو پی وی سی
پارتیشن دکوراتیو pvc

پارتیشن دکوراتیو پی وی سی

پارتیشن دکوراتیو پی وی سی به دلیل خاصیت ضدآب، برای فضاهای باز و محیط‌های مرطوب مانند استخر و سرویس بهداشتی مناسب است. این نوع پارتیشن دکوراتیو در رنگ‌های مختلف و همچنین به صورت پارتیشن دکوراتیو طرح چوب قابل سفارش است و به عنوان پارتیشن دکوراتیو منزل و هم کاربرد دارد.

استودیو مدرن
پارتیشن دکوری منزل
استودیو مدرن

پارتیشن دکوراتیو گچی

پارتیشن دکوراتیو گچی

پارتیشن دکوراتیو گچی برای مکان‌های مناسب است که جداسازی فضا تنها با یک تیغه‌ی گچی و ثابت کافی باشد. این نوع پارتیشن جداکننده دکوراتیو از جنس و رنگ دیوار و هماهنگ با دیوارها، ولی با ضخامت کمتر است. توجه داشته باشید که انواع طرح‌های پارتیشن دکوراتیو بصورت ساده، توخالی و مشبک با توجه به سبک فضا و سلیقه‌ی شما، به عنوان پارتیشن دکوراتیو پذیرایی، پارتیشن دکوراتیو منزل و محیط‌های اداری و تجاری مختلف، قابل اجرا است. 

پارتیشن‌های دکوراتیو پرده‌ای
پارتیشن‌ دکوراتیو پارچه‌ای

پارتیشن‌های دکوراتیو پارچه‌ای یا پرده‌ای

پارتیشن‌های دکوراتیو پارچه‌ای یا پرده‌ای را می‌توان از پارچه‌های متفاوت، در رنگ‌های مختلف و با طرح‌های متنوع سفارش داد. طرح های پارتیشن دکوراتیو با توجه به نوع فضا انتخاب خواهد شد و معمولا در سالن‌های زیبایی بیشترین کاربرد را دارند. برای آشنایی بیشتر با این ونوع پارتیشن دکوراتیو بهتر است مطلب پارتیشن‌های پارچه‌ای را بخوانید، اما ویژگی‌های کلی پارتیشن‌های دکوراتیو پارچه‌ای یا پرده‌ای عبارتند از: 

  • نصب بسیار راحت
  • قیمت ارزان
  • قابلیت شستشو
پارتیشن‌های دکوراتیو گیاهی
پارتیشن‌ دکوراتیو گیاهی

پارتیشن‌های دکوراتیو گیاهی

پارتیشن‌های دکوراتیو گیاهی دارای اسکلت فلزی یا چوبی هستند. گیاهان مخصوص روی این نوع پارتیشن‌ها طوری قرار می‌گیرد که کل مساحت پنل و اسکلت را می‌پوشاند و یک دیوار گیاهی ایجاد می‌کند. از پارتیشن‌های دکوراتیو گیاهی می‌توان در باغ‌ها، خانه‌ها و پنت‎هاوس‌ها استفاده کرد و در واقع می‌توان آنها را به عنوان پارتیشن‌های فضای باز در نظر گرفت که علاوه بر زیبائی، هوا را تمیز نگاه داشته و از آلودگی صوتی محیط می‌کاهند. 

شرکت معماری دکوکو
پارتیشن خانگی
شرکت معماری دکوکو

پارتیشن دکوراتیو مشبک
پارتیشن جداکننده دکوراتیو مشبک

پارتیشن دکوراتیو مشبک

نکته مهم در نحوه طراحی پارتیشن‌های دکوراتیو داخلی، ایجاد شفافیت و اجازه عبور نور در فضاهای مختلف است به گونه‌ای که از ارزش، کارایی و شفافیت یک فضا در برابر فضای دیگر کم نشود. پارتیشن دکوراتیو مشبک دید را تا حد زیادی محدود کرده اما باعث از بین رفتن کامل ارتباط بصری نمی‌شود. این نوع پارتیشن می‌تواند براساس الگوهای مختلفی طراحی شود که میزان فضای خالی و مشبک بر ارتباط بصری دو فضای تفکیک شده تاثیر مستقیم داشته و در عین حال فضا را تاریک نکند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این نوع پارتیشن مطلب پنل مشبک دکوراتیو را بخوانید.

دکوری پنل
پنل دکوراتیو
دکوری پنل

پارتیشن دکوراتیو منزل

2) انواع پارتیشن دکوراتیو بر اساس مکانیزم عملکردی

انواع پارتیشن دکوراتیو به دو صورت ثابت و متحرک موجود و قابل سفارش است. پارتیشن دکوراتیو ثابت به سقف و کف متصل بوده و حرکتی ندارد. اما پارتیشن‌ دکوراتیو متحرک را می‌توان در هر زمان که نیاز بود، جمع و یا باز کرد و در انواع پارتیشن دکوراتیو چرخشی یا نواری، معلق یا کرکره‌ای، کشویی یا ریلی و آکاردئونی یا تاشو دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های هر یک از پارتیشن‌های دکوراتیو را بر اساس مکانیزم عملکردی برای شما بازگو خواهیم کرد.

سازه تزئین
پارتیشن اداری
سازه تزئین

پارتیشن‌های دکوراتیو منزل
پارتیشن دکوراتیو ثابت

پارتیشن دکوراتیو ثابت

پارتیشن دکوراتیو ثابت، ساده‌ترین و پرطرفدارترین نوع پارتیشن جداکننده‌ دکوراتیو است که در فضاهای مختلف علاوه بر نقش تقسیم‌کننده، می‌تواند به یک شاخصه‌ی هنری و عنصر دکوراسیونی زیبا تبدیل ‌شود. این نوع پارتیشن‌ها رنگ‌، جنس و طرح های مختلفی ساخته می‌شوند و به عنوان پارتیشن دکوراتیو منزل و فضاهای مختلف اداری و تجاری کارآیی دارند.

دکوراسیون یاشیل
پارتیشن های جدا کننده دکوراتیو
دکوراسیون یاشیل

پارتیشن دکوراتیو پذیرایی
پارتیشن دکوراتیو متحرک

پارتیشن دکوراتیو متحرک

این نوع پارتیشن دکوراتیو حرفه ای در نقش یک عنصر دکوراسیونی منحصر به فرد، موجب می‌شود فضای منزل یا محل کار شما جذابیت بیشتری داشته باشد. پارتیشن دکوراتیو متحرک نسبت به پارتیشن دکوراتیو ثابت هزینه‌ی بالاتری دارد و در انواع مختلفی که در زیر آورده شده موجود است. در مطلب پارتیشن اداری متحرک نیز بیشتر به این مبحث پرداخته شده است.

  • پارتیشن دکوراتیو چرخشی یا نواری
  • پارتیشن دکوراتیو معلق یا کرکره‌ای
  • پارتیشن‌های دکوراتیو کشویی یا ریلی
  • پارتیشن‌های دکوراتیو آکاردئونی یا تاشو

صنایع شیشه و آینه الماس جام
پارتیشن شیشه ای
صنایع شیشه و آینه الماس جام

پارتیشن دکوراتیو مدرن
پارتیشن‌های دکوراتیو

کلام آخر

گاهی اوقات در آپارتمان‌های کوچک امروزی عملا امکان جداسازی محیط و داشتن فضایی مجزا با استفاده از در و دیوار وجود ندارد و یا فضا بقدری بزرگ است که باید قسمت‌های مختلف آنرا به طریقی از یکدیگر جدا کرد. در این مواقع بهترین گزینه برای تفکیک فضای داخلی، استفاده از پارتیشن‌های دکورانیو است که باید بسته به نوع و سبک فضا انتخاب شود. 

"برای انتخاب، سفارش و یا اجرای انواع پارتیشن دکوراتیو می‌توانید از اهالی فن معماری و دکوراسیون چیدانه کمک بگیرید، تا فضای داخلی کاربردی‌تر و جذاب‌تری داشته باشید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه