Chidaneh.com placeholder image

رستوران باسکت، شاهکار معمار ایرانی در کالیفرنیای امریکا!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: خلق آثار ارزشمند معماری توسط معماران برجسته فقط محدود به یک ملت و یک فرهنگ نمی شود. معماری که بینشش رشد یافته، می تواند نیاز هر فرهنگ و ملتی را برآورده کند. فرقی نمی کند این معمار در ایران باشد یا هر کشور دیگری… او تا جایی که می تواند زیبا خلق می کند. یکی از این معماران ایرانی که استعداد سرشارش را در خارج از ایران به نمایش گذاشته، هوتن احمدی همدانی است که چیدانه در این مطلب می خواهد به یکی از پروژه های او در کالیفرنیای امریکا بپردازد. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

مشخصات کلی پروژه رستوران باسکت

  • معمار: شرکت طراحی هوتن و همکاران (هوتن احمدی همدانی)
  • موقعیت: نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، امریکا
  • تاریخ: 1393
  • مساحت: 450 مترمربع
  • وضعیت: ساخته شده
  • کارفرما: جان رید

باسکت در قلب یک شهر شلوغ قرار گرفته و هدف آن، دعوت افراد به یک مکان انبار غله-مانند منحصر به فرد است که می توانند مدتی از زندگی های شلوغ روزمره شان فاصله گیرند.

طراحی این پروژه با این دیدگاه آغاز شد که ویژگی ها و کیفیت های یک مزرعه ی روستایی را در مرکز یک شهر مدرن به کار گیرد. در نتیجه با استفاده از آنچه در گذشته زیبا به نظر می رسید و مواد و مصالح قدیمی، یک محیط درخشان و خاطره انگیز ایجاد شد.

سعی باسکت در این بود تا ساختمانی سبز باشد که به همین منظور بیشتر از مصالح اصلاح شده و بازیافتی استفاده شد. در ضمن این فضا می خواست از سیستم تولید غلات نیز الهام بگیرد.

چالش طراحی این پروژه، تعداد محدود متریال های پایدار بود که به جای تسلط طراحی بر انتخاب مصالح، باعث دیکته کردن گونه ی خاصی از طراحی می شد. استفاده ی محتاطانه از مصالح، نورپردازی و مبلمان برای حفظ شخصیت کانونی رستوران لازم و ضروری بود.

باسکت از مصالح بازیافت شده با تکنیک های مختصر و مفید ساخت و ساز برای نشان دادن صنعت غلات استفاده کرد؛ در این فضا با تقویت محتاطانه ی چراغ های روشنایی، درخشش و حسی از انبار غله ایجاد شد.

خلق محیط های داخلی-بیرونی به اثربخشی نمایشی رستوران کمک کردند. اکنون باسکت به منزله ی یک تونل زمان است که هر روزه به افراد بسیاری سلام می کند و به آن ها فرصت تجربه ی مناظر روستایی را در قلب یک شهر شلوغ می دهد.

با پروژه های معماران برجسته ایرانی در خارج از ایران بیشتر آشنا شوید:
خواهران حریری و یک شاهکار معماری دیگر در امریکا

مرکز موسیقی توکیو، شاهکار معمار ایرانی در ژاپن
کافه بهشت، تجلی زندگی ایرانی در آن سوی مرزها !
آپارتمانی بر فراز ابرها، طراحی داخلی خواهران حریری در نیویورک

منبع: معمار ایرانی | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه