Chidaneh.com placeholder image

بهترین شیرآلات برای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: بسیاری از طراحان نکات ریز طراحی داخلی را نادیده می گیرند، در صورتی که توجه به این موارد هر چند جزئی زیبایی دکوراسیون را دو چندان و درعین حال ازرش طراحی و فضای داخلی را بالا می برند، یکی از این جزئیات ساده اما تاثیر گذار شیرآلات ساختمانی می باشند که غالبا از نظر ها دور می مانند، امروز در چیدانه به بررسی انواع شیر آلات مختلف در فضای داخلی می پردازیم با ما همراه باشید.

روشویی و شیرآلات آرمادی آرت و وبرت
شیرظرفشویی وبرت طرح والنتینو
روشویی و شیرآلات آرمادی آرت و وبرت
 

قالیشویی ادیب

انواع و جنس مناسب شیرآلات بهداشتی را بشناسیم!

به‌طور کلی شیرآلات بهداشتی دارای دو بخش عمده یعنی پوسته داخلی (پایه اصلی شیر) و پوشش خارجی است که در بخش داخلی تولیدکنندگان با توجه به سفارش‌هایی که دارند معمولا از آلیاژ برنج یا سرب خشک استفاده می‌کنند. این در حالی است که رعایت مسائل بهداشتی باعث شده اکثر تولیدکنندگان امروزه از خیر سرب خشک گذشته و بیشتر به استفاده از آلیاژ برنج فکر کنند، چون سرب در صورتی که آبکاری شیر بخوبی انجام نشود در مقابل آب به مرور زمان حل می‌شود و آلودگی‌های خطرناکی برای افراد ایجاد می‌کند.
در بخش خارجی یا همان پوشش خارجی شیرهای ساختمانی نیز که توجه اکثر ما را به خود جلب می‌کند، معمولا کارخانه‌ها از فلزاتی همچون برنج، برنز، مس یا استیل استفاده می‌کنند که معمول‌ترین نوع آبکاری استیل است و دیگر فلزات برای سفارش‌های خاص و منحصربه‌فرد استفاده می‌شوند. اما بهترین نوع آبکاری در بازار به PVD معروف است.

شیرآلات ساختمانی شودر
شیرآلات طرح ایمپرو طلایی شیرآلات بهداشتی شودر
شیرآلات ساختمانی شودر
 

شیرآلات اهرمی برای کدام فضا مناسب است؟

شاید با شنیدن یا خواندن نام شیرآلات بهداشتی، ابتدای مطلب همان فلکه‌های معروف و نوستالژیک قرمز و آبی رنگ دوران کودکی را به خاطر آورده باشیم، اما مدت‌هاست حتی در دورافتاده‌ترین مناطق کشورمان از این نوع شیر کمتر خبری به گوش می‌رسد و بیشتر مدل‌ها به شیرهای اهرمی اختصاص داده شده است، چون اگر از بحث بهداشت بالای این‌گونه شیرها بگذریم آنها با کارتریج‌های قابل اطمینانشان توانسته‌اند جای مناسبی میان تقاضای مصرف‌کنندگان برای خود دست و پا کنند. این در حالی است که به گفته فروشندگان مراکز عمده شیر‌آلات، شیرهای تک اهرمی با قابلیت جدا شدن سرشیر (شیلنگی) برای سینک آشپزخانه و شیرهای تک اهرمی ایستاده برای روشویی سرویس های بهداشتی استفاده می‌شوند و دیواری‌های اهرمی محبوب سرویس بهداشتی هستند.

شیرآلات ساختمانی نوبل
شاورSW130001 شیرآلات ساختمانی نوبل
شیرآلات ساختمانی نوبل
 

شیرآلات ایستاده مناسب برای آشپزخانه ها

فناوری تولید شیرآلات بهداشتی اگرچه اساسی مشابه گذشته دارد، اما با توجه به طرح‌ها و تقاضای بازار، امروزه متفاوت از گذشته شده‌اند. به‌عنوان مثال در تقسیم‌بندی انواع شیرآلات دیواری و ایستاده هم‌اکنون در کمتر آشپزخانه‌ ها شیرهای دیواری را خواهیم دید مگر این‌که به سفارش مشتری این نوع شیر استفاده شده باشد، آن هم برای همخوانی با دیگر تزئینات ساختمان. بنابراین عرف بازار هم‌اکنون این‌گونه است که شیرهای ایستاده دارای کاربردی دو منظوره در بخش‌های مختلف ساختمان هستند به‌طوری که هم در آشپزخانه کاربرد دارند و هم در روشویی سرویس بهداشتی، اما مدل‌های دیواری معمولا برای سرویس بهداشتی استفاده خواهند شد و خبری از آنها در تزئینات معمول آشپزخانه‌های مدرن امروزی نیست.
کارشناسان می‌گویند در مدل‌های دیواری با توجه به این‌که محل خروج آب با ارتفاعی زیاد نسبت به سینک ظرفشویی نصب خواهد شد، معمولا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند مگر در مواردی خاص. پس به طور کلی نوع ایستاده معمولاً در روشویی و سینک ظرف‌شویی استفاده می‌شود و نوع دیواری در حمام و توالت مورد استفاده است.

شیرآلات چشمی برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب

 در برخی شیرهای الکترونیکی با استفاده از وبلاتور که هوا را داخل آب کرده و آب را بصورت حباب بیرون می‌ریزد، صرفه جویی بیشتری در مصرف آب می‌شود. البته با نصب سرشیرهای مختلف و ترکیب هوا و آب در انواع دیگر شیرآلات نیز می‌توان مصرف آب را کاهش داد. اساس کار شیرآلات الکترونیکی بر مبنای ارسال و دریافت نور مادون قرمز می‌باشد یعنی کاملاً الکترونیکی بوده و بدون تماس دست و تنها با قرار دادن دست مصرف کننده در میدان دید سنسورهای مادون قرمز شروع به کار می‌کنند. همچنین قابلیت استفاده همزمان از برق و باتری را دارند و در صورت قطع برق از باتری استفاده می‌کنند. در صورتی که یک جسم ثابت در مقابل سنسور قرار گیرد بعد از یک مدت زمان مشخص مثلاً ۴۵ ثانیه جریان آب قطع می‌شود. همچنین جهت صرفه‌جویی در مصرف آب سردوش‌هایی نیز در بازار موجود است که با ترکیب آب و هوا و کنترل جریان خروجی آب و حالت‌های مختلف پاشش می‌تواند تا ۵۰% مصرف آب را کم کنند. این مدل از شیر آلات برای فضاهایی عمومی و روشویی ها بسیار مناسب است.

شیرآلات پدالی مناسب برای فضاهای عمومی

بهترین انتخاب برای اماکن عمومی شیرهای پدالی یا غیر لمسی به دلیل عدم نیاز به انرژی مانند برق و باتری در قیاس با شیرهای الکترونیکی است. اما آنها هم در هنگام استفاده با مشکلاتی مواجه‌اند. در مدلهای جدید شیرهای پدالی قابلیت‌هایی مانند تنظیم مقدار و دمای آب سرد و گرم و پدال جمع‌شونده جهت سهولت نظافت در نظر گرفته شده و بر مزیت‌های آن افزوده شده است. این شیرها در مکانهایی مانند مدارس، بیمارستان ها، کلیه مراکز پزشکی، هتل‌ها، مساجد، رستوران‌ها و … قابل استفاده‌اند. از دیگر مزایای انواع پدالی و چشمی عدم تماس دست با شیر است که مانع انتقال بیماری های واگیردار عفونی و پوستی می‌شود و به خاطر سرعت قطع آب در میزان مصرف آب و حتی انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. از این رو برای اماکن عمومی بهترین انتخاب هستند.

شیرآلات پیسوار مناسب برای سیفون ها

  شیرهای پیسوار “Piece ware " شیرهای ساده‌ای هستند که معمولاً قبل از اتصال لوله‌های آب سرد و گرم به شیرهای مخلوط نصب می‌گردد. در واقع رابط بین لوله‌کشی و شیر مخلوط است و هدف از نصب آن این است که در صورت خرابی شیرهای مخلوط با بستن آنها بتوان جریان آب را قطع کرده و به تعمیر و یا تعویض آنها پرداخت. شیرهای پیسوار معمولاً یا از جنس برنجی با آب کاری نیکل کروم هستند و یا از جنس پلاستیک‌های فشرده‌اند و البته امروزه بیشتر از شیرهای پیسوار فیلتردار که دارای فیلتری از جنس استنلس استیل هستند استفاده می‌شود تا از ورود اجسام خارجی به داخل شیر مخلوط جلوگیری شود و از کارتریج شیر اهرمی محافظت شود. محل دیگر شیرهای پیسوار برای پر کردن سیفون توالت فرنگی یا شرقی است.

شیرآلات ساختمانی شودر
شیرآلات طرح لوکا شیرآلات ساختمانی شودر
شیرآلات ساختمانی شودر
 

شیرآلات آسان نصب شو، بهترین گزینه برای فضای شما

باتوجه به تنوع گسترده بازار فروش شیرآلات ساختمانی، بدون تردید برخی طرح‌ها دارای لوازم و تجهیزات جانبی هستند، مثل شیرآلاتی که همزمان قابلیت اتصال به سیستم تصفیه آب را دارند یا آنها که برای پرکردن قابلمه، شیری مجزا کنار سینک برایتان مهیا کرده‌اند. به هر حال هرکدام از این امکانات قرار است برای خانواده بخصوص بانوی خانه راحتی و آرامش به ارمغان بیاورد، اما اگر این قطعات و لوازم جانبی دچار نقص شده به همان میزان که قرار بوده آسایش شما را فراهم کنند، موجب ناراحتی و ایجاد دردسر برایتان خواهند شد. بنابراین بهتر است برای خرید شیرآلات به نحوه نصب آنها نیز توجه ویژه داشته باشید چون ممکن است متخصص تعمیر و نگهداری شرکت تولیدکننده آن زمانی که شما نیازمند خدمات هستید فرصت رسیدگی به مشکل را نداشته باشد.روشی برای تعمیر شیر آب، به سادگی! به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

شیرآلات ساختمانی شودر
شیرآلات طرح باروک شیرآلات ساختمانی شودر
شیرآلات ساختمانی شودر
 

شرایط نگهداری شیر آلات پس از نصب

برخی با تصور اینکه شیرهای اهرمی تعمیر نمی شوند آنها را دور می‌اندازند. اما این شیرآلات مشروط بر اینکه استاندارد باشند هرگز خراب نمی‌شوند، بلکه بعد از چند سال (برحسب استفاده) نیاز به تعویض کارتریج دارند که مانند مغزی شیرهای واشری می‌توان آن را تعویض کرد. با تمام مزایایی که در مورد شیرهای اهرمی و چشمی وجود دارد، اما قیمت شیرهای واشری که برای همه آشنا هست بسیار مقرون به صرفه هستند. همچنین شیرآلات واشری به سهولت و با تعویض واشر یا مغزی تعمیر می‌شوند اما شیرهای اهرمی برای تعمیر به تکنسین نیاز دارند. شیرهای اهرمی نسبت به شیرهای واشری دیرتر خراب می‌شوند. برای تمیز کردن شیرآلات به هیج وجه نباید از اسیدهای مختلف استفاده نمود بلکه می‌توان از سرکه رقیق شده با آب استفاده کرد.

پس اگر می خواهید آشپزخانه و یا حمام و سرویس بهداشتی کاملی در دکوراسیون منزل تان داشته باشید، از شیرآلات آن غافل نشوید. بخش شیرآلات که یکی از مجموعه های حرفه ای اهالی فن چیدانه هستند در این راه در کنار شما خواهند بود.

مطالب بیشتر:کدام شیرآلات برای دکوراسیون آشپزخانه مناسب است؟
همه چیز در مورد انواع شیرآلات آشپزخانه!
راهنمای خرید شیرآلات و تجهیزات سرویس بهداشتی
شیرآلات حمام را هوشمندانه و مقرون به صرفه انتخاب کنید!
۱۰ شیرآلات بهداشتی لوکس برای سرویس بهداشتی و حمام

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه