Chidaneh.com placeholder image

کتابخانه سرچشمه خوانسار، طراحی مدرن در دل زمین!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی صحبت از طراحی های هم جوار می شود آن هم همجواری در کنار یک اثر برجسته و تاریخی چالش های طراحی دو چندان می شود! حفظ ارتباط معنایی و فرمی از یک سو و از سوی دیگر تلاش برای حفظ جایگاه اثر برجسته و تاریخی. تلاش گروه معماری زاو به سرپرستی محمدرضا قدوسی نیز در همین راستا بوده است تا اثری معمارانه خلق کنند که طرح زیست محیطی – فرهنگی کتابخانه تداوم حرکت آب چشمه‌ها را هم در نظر قرار داده است تا به تقویت مفهوم سر‌چشمه خوانسار مبادرت ورزد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم .

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی معماری و طراحی داخلی کتابخانه سرچشمه

  • موقعیت: خوانسار، ایران
  • معمار: محمدرضا قدوسی
  • دفتر معماری: استدیو معماری زاو
  • کارفرما: آقای فاضلی
  •  سال: ۱۳۹۲

معماری کتابخانه با توجه معماری سلجوقی نمای بقعه شهر خوانسار به عنوان بستر طرح به‌وجود آمده است، از معماری سلجوقی نمود ظاهری‌اش در معماری جدید ظهور یافت، به‌طوری که کتابخانه چند منظوره از لحاظ فرم، ارتباط معناداری با ساختمان بقعه دارد، اما در دل زمین پناه گرفته است تا هم تداوم جغرافیایی پارک ملی سر‌چشمه خدشه نپذیرد، هم تمام بقعه تحت تاثیر فیزیکی آن نباشد.

کتابخانه سرچشمه کوتاه است و در برابر بقعه سر خم کرده است، شفاف است تا در طول روز منظره را کور نکند و شب چون چراغی اطراف بقعه را روشن باشد.

کتابخانه برای ورود هم تراز خود را پایین‌تر از بقعه گذارده است تا بر احترام به بقعه تاکید کند، در همین حال ورودی از حیاطی باز که آب‌نمایی هم در آن قرار دارد منظره می‌گیرد و ارتباط خود را با پارک سرچشمه افزایش می‌دهد.

طرح زیست محیطی – فرهنگی کتاب‌خانه تداوم حرکت آب چشمه‌ها را هم در نظر قرار داده است تا به تقویت مفهوم سر‌چشمه خوانسار مبادرت ورزد، به‌طوری که مرز خود با رفت و آمد عموم را با آب چشمه مشخص می‌کند و تعریف حیاط خود را با آب‌نمایی سنگی که از سرچشمه پر می‌شود زینت می‌بخشد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

از دیگر پروژه های گروه معماری زاو:
طراحی ویلای شیشه ای فاطمه معتمدآریا در جاجرود!
خانه آجری قالی‌بافان، اقامتگاهی به سبک ایرانی!
اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار
بازسازی گالری آبی، پارکینگ کوچک برای نمایش آثار بزرگ
خانه میوه‌های باربد، رویای کودکی در گرگان
سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

منبع: گروه معماری زاو | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه