Chidaneh.com placeholder image

روفگاردن متمرکز چیست؟ معرفی ویژگی ها و امکانات روف گاردن intensive

به قلم: تحریریه چیدانه

قبل از اینکه به اجرای بام سبز در ساختمان فکر کنید، بهتر است راجع به انواع روف­گاردن اطلاعاتی را بدست بیاورید. یک طراح و متخصص در زمینه اجرای روف­گاردن با توجه به شرایط ساختمان بهترین نوع بام سبز را انتخاب می ­کند. فضایی که می ­توانید اوقات فراغت خود را با خانواده در آن بگذرانید، بدون اینکه مجبور به تحمل ترافیک و طی کردن مسیر رسیدن به یک پارک باشید. در این مطلب قرار است راجع به روف گاردن متمرکز بیشتر بدانیم.

 

chidaneh ad banner

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
طراحی و اجرای پروژه روف‌گاردن مدرن باکس
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

روف گاردن متمرکز چیست؟

روف­گاردن متمرکز یا intensive که به نام روف گاردن متراکم هم شناخته شده است. ساختاری شبیه به محوطه سازی معمولی دارد. یعنی شما در این نوع بام سبز می ­توانید امکاناتی مانند یک محوطه و یا پارک را داشته باشید. به همین دلیل اجرای این سیستم از روف­گاردن نیاز به ساختمانی اصولی و محکم دارد که بتواند بار حاصل از عناصر روفگاردن را تحمل کند و زیرسازی لازم برای قرارگیری اجزای مختلف در آن در نظر گرفته شود.

روفگاردن متمرکز با اهداف؛ ایجاد تنوع زیستی و فضای سبز، ایجاد امکاناتی برای گذران اوقات فراغت و همچنین سیستمی برای هدایت آبهای سطحی بام ساختمان­ها (در شهرهای پربارش) اجرا می­ شود.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با سیستم های مختلف طراحی و اجرای انواع بام سبز

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
روف گاردن
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

ویژگی­ های بام­ سبز متمرکز

هر یک از انواع روفگاردن ویژگی ­ها و سیستم خاص خود را دارند در نتیجه در انتخاب نوع گیاهان، عناصری که می­توان در آن قرار داد، عمق کاشت و.. متفاوت خواهند بود. مجری روفگاردن با توجه به شرایط محیط و خواسته ­های کارفرما بامی را طراحی می­ کند که علاوه بر رفع نیاز کارفرما، قابلیت اجرا در ساختمان را داشته باشد.

ویژگی­ های مورد توجه در روفگاردن متمرکز عبارتند از:

  • بار حاصل از روفگاردن متمرکز
  • گیاهان در روفگاردن متمرکز
  • نیاز به نگهداری از بام­ سبز متراکم
  • امکانات بام ­سبز متراکم
  • هزینه طراحی و اجرای بام سبز متمرکز

مطلب پیشنهادی: 22 ایده روف گاردن سنتی برای داشتن بام سبز نوستالژیک

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
بازسازی اجرای بام سبز و روف گاردن
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

بار حاصل از روفگاردن متمرکز

همانطور که گفتیم بار حاصل از بام سبز متمرکز بیشتر از انواع دیگر روفگاردن است. در منابع مختلف اعداد متنوعی برای وزنی که این نوع سیستم در هر مترمربع وارد می­کند آورده شده است، با این حال می ­توانیم بگوییم که به طور متوسط روف گاردن متمرکز حدود 220 تا 800 کیلوگرم در هر مترمربع وزن دارد. عمق این نوع روفگاردن بین 20 تا 75 سانتیمتر است. با این توضیحات اهمیت استحکام سازه برای اجرای روفگاردن متمرکز کاملا مشخص است. 

روفگاردن متمرکز در ساختمان­ های جدید که ظرفیت بار بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده باشد و یا ساختمان­هایی که امکان تقویت سازه برای تحمل بار را دارند قابل اجرا است. اگر به دنبال سیستمی از روف گاردن با میزان وزن کمتر بر ساختمان هستید می­توانید روفگاردن مدولار را انتخاب کنید.

 

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

گیاهان در روفگاردن متمرکز

در طراحی بام سبز متراکم، انتخاب گیاهان راحت­ تر انجام می­ شود زیرا در این نوع بام می ­توان گیاهان متنوعی را انتخاب کرد. هرچند برای انتخاب گیاهان باید به نیاز آبی و رطوبت، مقاومت به سرما و گرما، تحمل نورخورشید، باد و.. را مد نظر قرار داد. عمق کاشت گیاهان در سیستم intensive زیاد است. انواع گیاهان پوششی، گیاهان فصلی، بوته و درختچه در آن قابل کاشت هستند. با وجود به تنوع گیاهی، به راحتی می ­توان ترکیب زیبایی از گیاهان فضای سبز را در بام ایجاد کرد. 

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
اجرای پروژه روف‌گاردن کلاسیک اورینت
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

نیاز به نگهداری از بام ­سبز متراکم

با توجه به اینکه تنوع گیاهی در روفگاردن متمرکز زیاد است و همچنین طراحی ­های پیچیده ­تری نسب به سایر انواع روفگاردن دارد، نیاز به نگهداری در آن بیشتر خواهد بود. به طور مثال سیستم آبیاری در آن باید به صورت اصولی انجام شود تا گیاهان دچار مشکل نشوند. و یا حتی ممکن است طراحی سیستم مه ­پاش برای ایجاد رطوبت لازم برای گیاهان لازم باشد.

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
اجرای پروژه روف گاردن به سبک مدرن
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
طراحی اجرای سقف روف گاردن مدرن
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

امکانات بام ­سبز متراکم

به دلیل اینکه محدودیتی در انتخاب عناصر و امکانات مختلف در بام سبز متمرکز وجود ندارد، دست طراح برای جانمایی بخش­ های مختلف باز است در نتیجه طرح­ های متنوع­تری نسبت به بام سبز نیمه­ متمرکز یا گسترده می ­توان برای آن در نظر گرفت. امکانات مختلفی مانند؛ آلاچیق، آبنما، فضای سبز، باربیکیو، آتریوم و.. از مواردی هستند که می ­توان برای بام سبز متمرکز در نظر گرفت.

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
فلاور باکس در روف گاردن
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

هزینه طراحی و اجرای بام سبز متمرکز

مطمئنا فضایی که امکانات زیادی فراهم می­ کند و نیاز به نگهداری هم دارد، هزینه بیشتری خواهد داشت. برای اجرای روفگاردن متمرکز در مقایسه با روفگاردن گسترده بودجه­ ی بیشتری نیاز است. در نتیجه یکی از عواملی که در طراحی بام سبز موثر است میزان بودجه در نظر گرفته شده است. 

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
طراحی فضای سبز
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

اجرای روفگاردن متمرکز، چه مزایایی دارد؟

علاوه بر همه مواردی که در بخش­های قبلی راجع به ویژگی ­های روفگاردن بیان کردیم؛ این نوع سیستم بام سبز مزیت ­هایی هم دارد که باعث جلب نظر کارفرما خواهد شد. برخی از مزایای روفگاردن عبارتند از:

  • اثرات محیط زیستی: اجرای بام­سبز به صورت اصولی باعث ایجاد فضای سبز، تولید اکسیژن و همچنین جذب آلودگی­ ها می­ شود.
  • عایق حرارتی و صوتی: وجود سیستم روفگاردن متمرکز مانند یک عایق حرارتی و صوتی عمل می کند در نتیجه در میزان مصرف انرژی ساختمان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
  • ایجاد تنوع زیستی: وجود فضای سبز در پشت بام، باعث جذب پرندگان می­ شود. علاوه بر ایجاد محیط زیستی جذاب برای پرندگان حس خوبی را در فضای بام ایجاد می ­کنند.
  • بستری برای کشاورزی شهری: شما می ­توانید بخشی از روفگاردن متمرکز را برای کاشت سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.
  • افزایش ارزش بنا: وجود بام سبز در ساختمان قیمت آن را افزایش می­ دهد. بام سبز یکی از امکاناتی است که در ساختمان­ های لوکس دیده می ­شود.

مطلب پیشنهادی: 10 ایده جذاب برای طراحی پشت بام

 

دکوباغ
طراحی پلن روف گاردن لاکچری
دکوباغ

روفگاردن متمرکز

کلام آخر:

با ویژگی ­های روفگاردن متمرکز آشنا شدیم؛ برای اجرای این نوع بام سبز باید هزینه­ ی بیشتری نسبت به انواع دیگر روفگاردن در نظر گرفته شود. ولی در برابر مزایای آن، اجرای روفگاردن متمرکز نوعی سرمایه­ گذاری محسوب می­ شود. برای طراحی و اجرای انواع روفگاردن باید کار را به متخصصین این زمینه بسپارید. اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی و اجرای انواع بام سبز در کنار شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه