Chidaneh.com placeholder image

آموزش ساخت شمع گیاهی رزماری به آسان‌ترین روش

به قلم: آرمین سرخوش افشار

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که رزماری فراوانی دارید، چرا آن عطر گیاهی دوست داشتنی را در یک شمع حفظ نکنید؟ این شمع‌ گیاهی رزماری ترکیبی از گیاهان تازه و روغن‌های ضروری برای تمیز سوختن این شمع معطر هستند. در این مقاله از چیدانه ساخت شمع گیاهی رزماری را یاد خواهید گرفت، با ما همراه باشید. اگر می خواهید بدانید لکه های شمع را چگونه از بین ببرید، حتما این مقاله را بخوانید. 

ساخت شمع گیاهی رزماری

شمع‌های فشرده گیاهی راهی منحصر به فرد برای حفظ زیبایی گیاهان هستند. رزماری در این شمع‌ها عالی به نظر می‌رسد، اما می‌توانید از گیاهانی مانند آویشن یا اسطوخودوس نیز استفاده کنید که به راحتی در دسترس هستند.  در پروژه ساخت شمع گیاهی رزماری ترکیبی از موم زنبور عسل و موم سویا، شیشه‌های تزیینی، برگ‌های رزماری و اسانس‌ها استفاده می‌شود.

تابلو فرش ریحان

ظاهراً رایحه رزماری به تمرکز و حافظه کمک می‌کند، به علاوه رایحه‌ای فوق العاده و دلپذیر که با موم زنبور عسل و اسانس‌های همیشه سبز مخلوط شده است. از این شمع‌های آسان می‌توان به عنوان هدایای دست ساز زیبا و خاص استفاده کرد!

ساخت شمع گیاهی رزماری

برای بهتر سوختن شمع از رزماری ها با ساقه‌های نازک استفاده کنید که هنگام سوختن شمع ساقه رزماری آتش نگیرد.

نکته کلیدی این است که هر گیاهی را که انتخاب می‌کنید تا حد امکان صاف فشار دهید و از موم برای چسباندن آن به لبه شیشه استفاده کنید. به این ترتیب کنار ظرف شیشه‌ای و دور از شعله می‌ماند.

آموزش ساخت شمع گیاهی رزماری

نکته‌ای در مورد ایمنی: با وجود اینکه ما این پروژه را آزمایش و بازنگری کرده‌ایم، شمع‌های دست ساز شما مانند هر شمع دیگری هرگز نباید بدون مراقبت سوزانده شوند. لطفاً همیشه از عقل سلیم خود در هر پروژه دست ساز استفاده کنید، به خصوص زمانی که آتش درگیر است.

 

نحوه ساخت شمع گیاهی رزماری

در اینجا طرز ساخت این شمع‌های گیاهی فشرده با رزماری و اسانس‌های معطر آورده شده است. ترکیب اسانس‌ها را می‌توان به تناسب هر مناسبت یا فصل تغییر داد. نعنا، لیموترش و اسطوخودوس را برای فصول دیگر در طول سال امتحان کنید.

لوازم مورد نیاز برای ساخت شمع گیاهی رزماری

  • 225 گرم موم زنبور عسل
  • 225 گرم موم سویا
  • فتیله شمع
  • چسب
  • اسانس (به یادداشت‌های ترکیبی در دستورالعمل‌ها مراجعه کنید. در این پروژه از صنوبر، ترنج، چوب سدر هیمالیا و توت عرعر استفاده شده است)
  • شاخه‌های رزماری جوان
  • 2 شیشه کنسرو

ابزارهای اضافی

  • پارچ موم فلزی (یا قوطی حلبی)
  • قابلمه (برای بن ماری کردن)
  • قلم مو
  • انبر
  • گیره‌های لباس
  • چوب بستنی
  • حوله

شاخه‌های رزماری جوان و شاخه‌های نازک یا گیاهان دیگر را تهیه کنید و آن‌ها را بین کتاب‌های سنگین یا یک پرس چوبی به مدت یک هفته فشار دهید تا کاملاً صاف و خشک شوند. 

خشک کردن و پرس کردن رزماری

شاخه‌های رزماری را به طول برش دهید تا حداقل 2.5 سانتی‌متر زیر لبه شیشه قرار بگیرند.

اسانس خود را اضافه کنید

هنگام ساخت شمع، بسته به میزان قوی بودن رایحه، می‌توانید از 15 میلی لیتر تا 30 میلی لیتر اسانس در هر 450 گرم موم استفاده کنید. برخی از اسانس‌ها می‌توانند بر یک ترکیب غلبه کنند، بنابراین مطابق با آن تنظیم کنید.

 

این دستور شمع از 15 میلی لیتر برای ایجاد یک ترکیب معطر همیشه سبز به دلیل قدرت اسانس استفاده می‌کند. وزن این ترکیب بر حسب میلی‌لیتر برای ایجاد 15 گرم استفاده شده است:

 

  • 6 میلی لیتر اسانس صنوبر
  • 4 میلی لیتر اسانس ترنج
  • 4 میلی لیتر اسانس چوب سرو هیمالیا
  • 1 میلی لیتر اسانس توت درخت عرعر

هنگامی که گیاهان فشرده  شده و اسانس را آماده کردید، وقت آن است که شروع به ساختن شمع کنید! با استفاده از یک قابلمه با 2.5 تا 5 سانتی‌متر آب و یک پارچ فلزی یا قوطی حلبی، یک دیگ دوتایی ایجاد کنید. موم را داخل پارچ بریزید و بگذارید کاملاً ذوب شود.

 

در حالی که موم در حال ذوب شدن است، با استفاده از انبر شاخه‌های رزماری را در موم ذوب شده فرو کنید و سپس کنار شیشه قرار دهید. از یک قلم مو برای کشیدن موم ذوب شده روی رزماری استفاده کنید تا آن را در جای خود نگه دارید.

نحوه ساخت شمع گیاهی رزماری

فتیله شمع را وصل کنید

فیتیله خود را به اندازه برش دهید و از انبردست برای اتصال زبانه فلزی استفاده کنید. سپس یک نقطه چسب به پایین اضافه کنید و در مرکز شیشه خود قرار دهید. برای محکم کردن فتیله و در مرکز نگه داشتن آن از گیره لباس استفاده کنید.

 

هنگامی که موم شما ذوب شد، آن را از روی حرارت بردارید و با استفاده از چوب بستنی، اسانس‌ها  را با موم مخلوط کنید. سپس موم را در هر شیشه آماده شده بریزید. بگذارید خنک شود.

وصل گردن فتیله به شمع رزماری

شیشه‌ها را در حوله‌ای بپیچید و کنار بگذارید تا به تدریج خنک شوند.. خنک شدن آهسته و کامل باعث ایجاد بهترین ظاهر شمع‌ها می‌شود.

پیچیدن شیشه ها در حوله

اجازه دهید شمع‌های رزماری شما خنک شوند.

در مرحله بعد، شمع شما بعد از مدت 48 ساعت آماده استفاده است. پس از خنک شدن، فتیله‌ها را با قیچی کوتاه کنید.

ساخت شمع گیاهی رزماری

شمع‌های گیاهی رزماری شما اکنون آماده سوزاندن یا هدیه دادن هستند.

روش ساخت شمع رزماری

در این مقاله به شما آموزش دادیم چگونه شمع گیاهی رزماری درست کنید و این عطر دلنشین رزماری را با شمع حفظ کنید. می توانید از شمع گیاهی رزماری برای تزیین سفره عید نیز استفاده کنید. اگر امتحانش کردید نظرات و تجربیات خود را برایمان کامنت نمایید.

بیش تر بخوانید:

منبع: gardentherapy مترجم: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه