Chidaneh.com placeholder image

چگونه یک تراریوم بسازیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

گیاهان خانگی: اگر امکان پرورش گیاهان را بیرون از خانه ندارید، می‌توانید یک باغ کوچک برای میز خانه‌تان بسازید. نگهداری از تراریوم‌ها کار بسیار آسانی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و کمک می‌کند طراوت و تازگی گیاهان را به داخل منزل یا محل کارتان بیاورید. با چیدانه در ساخت یک تراریوم زیبا همراه شوید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم

شیشه مورد نظر
گیاه
شن و خرده‌سنگ (برای زهکشی)
زغال چوب (برای جذب بوی نامطبوع ظرف)
پارچه فایبرگلاس یا جوراب زنانه نایلونی
خاک (بهتر است از خاک‌های مخصوص موجود در بازار جهت حفظ رطوبت و آب استفاده کنید)

چوب و هنر

انتخاب گیاهان تراریوم

در انتخاب گیاهان‌تان دقت کنید. گیاهی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری آن با فضایی که برای نگهداری تراریوم‌تان در نظر گرفته‌اید، همخوانی داشته باشد. در ضمن بهتر است از گیاهانی که رشد آهسته و پیوسته‌ای دارند، استفاده کنید. 
مراقب باشید گیاهی که انتخاب کرده‌اید عاری از هرگونه آفت باشد؛ زیرا در مورد تراریوم‌ها حتی کرم‌ها و حشرات می‌توانند برای باغ کوچک‌تان ویرانگر باشند.

سنگ ریزه کف تراریوم

ابتدا کف ظرف را با سنگریزه و شن بپوشانید. برای زهکشی بهتر سنگریزه‌ها را به اطراف ظرف متمایل کنید، سپس یک لایه زغال چوب ریز روی آن بریزید و آن را با پارچه فایبرگلاس یا جوراب نایلونی بپوشانید. با این کار مشکل زهکشی تراریوم‌تان حل می‌شود.

خاک تراریوم

سپس خاک را اضافه کنید. برای ایجاد جلوه زیباتر و طبیعی خاک را به طور یکدست کف آن پهن نکنید، بلکه آن را شیبدار و نا‌مرتب بریزید. بسته به حجم ظرف‌تان بین پنج تا هفت سانتی‌متر خاک برای کاشت گیاهان‌تان لازم است.

ریشه گیاهان تراریوم

حال گیاه را به آرامی تکان دهید تا خاک‌های اضافه اطراف آن بریزد. می‌توانید آن را در دست‌تان نگه دارید و در قسمت‌های مختلف ظرف حرکت دهید تا به شکل دلخواه‌تان درآید و بعد آن را بکارید.

کاشت گیاهان تراریوم

می‌توانید برای داشتن چشم‌اندازی زیبا و نامتقارن، گیاهان بلندتر را در قسمت عقب (گوشه) ظرف قرار دهید. دقت کنید گیاهان را خیلی نزدیک به هم قرار ندهید تا فضای لازم جهت رشد داشته باشند.

خزه سطح خاک تراریوم

در پایان می‌توانید سطح خاک را با خزه یا دیگر عناصر طبیعی تزیین کرده و سپس جنگل کوچک‌تان را آبیاری کنید.

آبیاری تراریوم

تراریوم‌ها به آبیاری زیادی نیاز ندارند؛ بین دو هفته تا ماهی یک‌بار بسته به باز یا بسته بودن دهنه ظرف کفایت می‌کند. بسیار مهم است که آبیاری در حدی باشد که هم رطوبت کافی به گیاهان برسد و هم خاک از آب اشباع نشود. 

مطالب پیشنهادی: طبیعی جلوه دادن گل های مصنوعی در دکوراسیون داخلی!

۷ درختچه تزیینی برای دکوراسیون داخلی آپارتمان ها

کدام گلدان دکوراسیون منزل شما را شیک تر می کند؟!

یک تاج گل طبیعی و زیبا برای درب ورودی منزل تان بسازید!

۸ معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!

منبع: مجله منزل | نویسنده: سپیده نعمت زاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه