Chidaneh.com placeholder image

خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: “در گلستانه چه بوی علفی می آید!" وعجب خاطره ی خوبی است این زیستن ما… “من در این آبادی پی چیزی می گشتم"… پی نوری… رنگی… دست آخر دیدم… تو که باشی همه ی شهر من این آبادی است… تو که باشی چه نیاز است به حرف… باغ پر از عطر نفس های من و توست… که امروز این چنین سر سبزم ! چون تو هستی و گلستانه شد آن خانه ی ما… در گلستانه عجب بوی علفی می آید!
خانه ی ما، گلستانه روایت بنایی است دوست داشتنی از دفتر معماران رویداد که توسط یک زوج معمار برای فراغت روزهای پس از مشغله های کاریشان ساخته شده است با چیدانه همراه باشید تا به گلستان این دو معمار عزیز سری بزنیم.

نمایی بیرونی خانه ما، گلستانه

chidaneh ad banner

مشخصات عمومی پروژه خانه ما، گلستانه

  • نام پروژه: خانه ما، گلستانه
  • موقعیت: روستای زوات غرب، چالوس، ایران
  • شرکت مشاوره: معماران رویداد 
  • معمار مسئول: مصطفی امیدبخش، زهرا آرمند
  • تاریخ: 1394
  • نوع پروژه: مسکونی, طراحی داخلی

  • مساحت زمین: 300 مترمربع
  • مساحت ساخته شده: 135 مترمربع
  • مدیر اجرایی: معماران رویداد
  • تیم اجرایی پروژه: محمود آرمند
  • مدل سازی و گرافیک: مهسا شیخ اکبری
  • عکاس: آرش عاشوری نیا
  • جوایز: رتبه اول مشترک پانزدهمین جایزه معمار در بخش مسکونی تک واحدی 1394
    رتبه اول هشتمین دوره مسابقه معماری‌داخلی در بخش ساختمان‌های مسکونی 1394
    فینالیست مسابقه معماری خاورمیانه در بخش مسکونی 2015
    فینالیست مسابقه معماری آسیا در بخش مسکونی 2015

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
دکوراسیون خانه سفید
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

از زبان معمار: ما یک زوج معمار هستیم. در شهر بزرگ و شلوغی مثل تهران، کار ما طراحی و نظارت پروژه‌های ساختمانی است؛ کاری دلچسب اما تمام وقت و سنگین.  همیشه دلمان می‌خواست فضایی برای خودمان بسازیم تا بتوانیم آخر هفته‌هایمان را به دور از مشغله‌های کاری و فکری در آن سپری کنیم و یا بعد از تحویل هر پروژه، قدری در آن بیاساییم.

طراحی داخلی خانه ما، گلستانه

جایی برای بازسازی افکارمان، قوایمان و مکانی برای عاشقی کردن و با هم زیستن. جایی با مختصات متفاوت از فضای آتلیه و یا حتی آپارتمان‌مان. اما مثل خودمان و معماری‌مان ساده و منطقی. فضایی آشنا، فضایی صمیمی، فضایی راحت، فضایی سپید.

راه پله تایپوگرافی شده خانه ما، گلستانه

“در گلستانه"، شعر شاعر معاصر دوست داشتنی‌مان، حس این فضای در ذهنمان را خوب توصیف می‌کند و شد اسم خانه‌مان.

دشت‌هایی چه فراخ!
کوه‌هایی چه بلند!
در گلستانه چه بوی علفی می‌آمد!

نکته ای از چیدانه: اگر به تصویر دقت کنید به خوبی در می یابید که این دو معمار عزیز به سادگی با استفاده از یک تایپوگرافی بی نظیر بر روی دیوار توانسته اند احساس درونی و تعلق خاطرشان نسبت به یک شعر را در فضای زندگی خودشان مهمان کنند و از بیش از بیش از آن لذت ببرند.

نمای بیرونی خانه ما، گلستانه

راه حل ساده لوکوربوزیه؛ خانه دوطبقه استانداردشده، ساخته شده از دو اسلب بتنی که با شش ستون نازک نگه داشته شده و یک پلکان ساده، خانه دومینو، روح همیشه حاضر در معماری معاصر مشارکتی، به ایده کلی گلستانه تبدیل شد. 

نمایی از فضای داخلی رو به حیاط خانه ما، گلستانه

ترکیب “در گلستانه" سهراب ‫ـ تصور ما از فضا ـ و “دومینوی" لوکوربوزیه ـ الگوی مسکن ساده، سریع، مقرون به صرفه و البته بالقوه مینیمال ـ شد مامن روزهای آرامش ما. خانه‌ای که برآیند طرح‌های مختلف خودمان و تمام دوست‌های معمارمان بر روی شش ستون لوکوربوزیه است. گلستانه را در بخش شمالی زمین و پشت به خیابان قرار دادیم؛ خانه ای رو به باغ، تا به این ترتیب، حیاط یا باغ کوچک پرتقالمان، خلوتمان هم باشد. 

نکته ای از چیدانه: همیشه نیاز نیست فضای داخلی خود را با مملو از رنگ های متنوع کنید گاهی با یک ایده ی هوشمندانه می توانید نشیمن خنثی خود را در بخشی نزدیک به پنجره قرار دهید و از ترکیب رنگی محوطه ی بیرونی برای سرزنده کردن فضای درونی خود استفاده کنید.

فضای مینیمال خانه ما، گلستانه

از سویی دیگر، باورمان این است که یک فضا با مختصات خنثی خود، باید زمینه‌ای آرام باشد برای وقوع رویداد فضا. پس بیان هنری مینیمال را متناسب با سادگی فریم دومینوی لوکوبوزیه برای فضاهای داخلی انتخاب کردیم. واکنشی دربرابر معماری بحران‌زده امروزمان.

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
خانه ما، گلستانه
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

به این ترتیب برای تقویت حس مکان فضا، خلوص، سادگی و خوانایی تقویت شد. کمینه‌گرایی، وضوح در طراحی پلان، سیالیت فضایی، انعطاف‌پذیری عملکردی و پیوستگی و تداوم بصری، بدون هرگونه بیان پیچیده، معماری داخلی‌ای یکپارچه اما خیال‌انگیز به وجود آورد. آنقدر که احساس تعلق به فضا و خاطره‌انگیزی گلستانه برای خودمان و تمام دوستان و آشنایان معمار و هنرمندمان عجیب و بسیار بالا است.

اگر فضای زندگی شما این چنین خلاقانه است و یا فضایی با سبک و سیاق خلاقانه را می شناسید، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و فضای زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. پس فضای زندگی خود را با ما به اشتراک بگذارید!

با معماری های بی نظیر خانه های ایرانی بیشتر آشنا شوید:
بازسازی خانه شصت ساله الفت در تهران که دل شما را می برد!
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی
ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند!
خانه سفید خانواده ماهشهری درشهرک آفتابی آتلانتیک
ویلای افشاریه کرج، الهام از باغ ایرانی
بازسازی خانه دکتر دربهشتی با معماری اصیل ایرانی!
آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران!

منبع مطلب: وب سایت معماری معاصر ایرانی | گردآوری و باز نویسی تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه