Chidaneh.com placeholder image

لذت سرسره بازی در بزرگ ترین شرکت های دنیا

به قلم: تحریریه چیدانه

شور و حرارت و لذت پایین آمدن از یک سرسره در پارک وقتی کودک بودیم (و یا حتی یک بزرگ سال) را به یاد دارید؟ حس بی‌وزنی در فضا آن‌قدر پرنشاط و جذاب بود که طاقت بالا رفتن از پله‌های سرسره را نداشتیم و دوست داشتیم سریع‌تر به خود سرسره برسیم. بعضی از معماران و هنرمندان از کودک درون خود استفاده کرده و لذت سرسره را وارد ساختمان‌ها برای استفاده همگان کرده‌اند. البته جدا از مسئله لذت و تفریح این سازه‌ها کاربردهای فراوانی هم دارند.

دانشگاه فنی، مونیخ

تابلو فرش ریحان

به نظر می‌رسد معماران علاقه زیادی به ساختمان‌های تعاملی دارند. خود ما هم وقتی داخل یک ساختمان هستیم دوست داریم بتوانیم آن را تجربه کنیم. این همان ایده‌ای است که در پشت گرایش‌های مربوط به استفاده از سرسره در ساختمان نهفته است. ساختمان‌ها با عناصر تعاملی مانند سرسره مکانی لذت‌بخش و جذاب برای کسانی که در آن کار می‌کنند و یا درس می‌خوانند فراهم می‌کنند. چنین تجربه‌ای باعث کاهش تنش‌های روزانه، نقش بستن لبخندی در میانه روز، و حتی نرمش می‌شود. عکس بالا سرسره‌ای در دانشکده‌ای در شهر مونیخ را نشان می‌دهد که دانشجویان می‌توانند در عرض یک ثانیه از طبقه سوم به طبقه همکف سر بخورند.

Corus Entertainment، تورنتو

سرسره لوله‌ای سفید رنگ موجود در Corus Entertainment ایده جدید مسئولان تورنتو است که طبقه سوم این ساختمان را به طبقه همکف وصل می‌کند و کارمندان و بازدیدکنندگان بی‌توجه به مسئولیت‌های زندگی لحظه‌ای را در آن گذرانده و وارد فضای کودکی خود شوند. علاوه بر ایجاد یک سرگرمی جذاب این سرسره یک عنصر معمارانه منحصربه‌فرد را به این ساختمان جدید بسیار مدرن اضافه کرده است.

موزه شهر، سنت لوئیس

موزه شهر جایی برای تجربه است که در خود شگفتی‌های هنرمندانه و خلاقانه زیادی را برای بازدیدکنندگان در هر سنی فراهم کرده است. هر کس با این سرسره بزرگ هفت طبقه مواجه شود سریعا تبدیل به کودکی بازیگوش خواهد شد. سرسره مارپیچ فلزی این موزه دارای ظاهر ترسناکی است، اما چه کسی تاب مقاوت در برابر تجربه شوت شدن در درون این سرسره را دارد؟

Grip Limited، تورنتو

سرسره‌های فضاهای داخلی می‌توانند به فضاهای مختلف جذابیت و سرگرمی اضافه کنند (حتی زندان‌ها هم با داشتن یک سرسره محل شادی خواهند شد)، و این همان چیزی است که مسئولان Grip Limited هنگام نصب این «سرسره بزرگ نارنجی» در دفتر تورنتوی خود در ذهن داشتند. این سرسره نشان‌دهنده جذابیت و ماهیت باز این شرکت و رویکرد خلاقانه آن‌ها در حل مشکلات است. این همان عنصر اصلی در جنبش سرسره‌ها است: سرگرمی، آزادی، اشتیاق به دور ریختن فضای خشک و رسمی، و داشتن ذهنی آرام و نوآور.

گوگل، زوریخ

آیا دلیل گرایش به استفاده از سرسره در درون ساختمان‌های اداری فقط خشنودی و لذت است؟ به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها از سرسره در درون ساختمان خود استفاده می‌کنند تا سلامت کارکنان و ارباب رجوع‌شان افزایش یابد. هیچ‌کس برای رسیدن به بالای سرسره از آسانسور استفاده نمی‌کند: افراد پله‌ها را بالا می‌روند و از این طریق کمی نرمش می‌کنند و انرژی می‌سوزانند.حتی برای کسانی که از سرسره فقط پایین می‌آیند نیز مزیت‌های زیادی دارد و هم‌چنین در استفاده از برق در آسانسور صرفه‌جویی می‌شود. البته کارکنان شرکت گوگل در زوریخ خیلی به این مسائل فکر نمی‌کنند، آن‌ها فقط از سرسره جذاب شرکت‌شان لذت می‌برند.

گالری تیت مدرن، لندن

وقتی به استفاده از سرسره در درون ساختمان فکر می‌کنید احتمالا یک موزه هنری آخرین جایی است که احتمال حضور چنین عنصر معمارانه‌ای را در آن می‌دهید، اما در سالن توربین گالری تیت مدرن یک سرسره معمارانه/ هنرمندانه وجود دارد که کاملا با پیرامون خود در هماهنگی است. هنرمند بلژیکی کارستن هولر این سرسره بزرگ مجسمه‌گون را در سال 2007 در این سالن نصب کرد و بازدیدکنندگان را با جنبه دیگری از هنر آشنا کرد. قرار دادن یک سرسره- که معمولا به‌عنوان اسباب بازی کودکان در نظر گرفته می‌شود- در وسط یک موزه هنری که معولا از شما خواسته می‌شود به چیزی دست نزنید آشنازدایی از چنین مکانی است و تجربه جدیدی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

سرسره در خانه

فقط فضاهای عمومی نیستند که از سرسره استفاده می‌کنند. از سرسره‌ها در بسیاری از خانه‌ها در سراسر جهان نیز استفاده می‌شود. چنین سرسره‌ای می‌تواند در اتاق کودک نصب شود و این امکان را برای او فراهم کند که از تختش پایین بیاید یا فقط به عنوان عنصری جذاب و سرگرمی‌بخش در خانه نصب شود. نمونه‌هایی از این دست را در دو عکس بالا می‌بینید. وقتی خانه شما دارای چنین عنصر جذابی باشد حتی آشغال بیرون بردن هم جذاب و لذت‌بخش می‌شود.

منبع:weburbanist | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه