Chidaneh.com placeholder image

وید، نورگیر بلند مرتبه در معماری داخلی ساختمان های مدرن

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری: وُید و آتریوم دوفضای متفاوت در معماری هستند که اغلب افراد آن ها را به اشتباه یکی می دانند، در صورتی وجه تمایز این دو فضا با یکدیگر بسیار زیاد است؛ هر کدام از این فضاها ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مطلب قصد داریم تا وُید ها را به شما معرفی کنیم و وجه تمایز آن ها را با آتریوم ها نیز بررسی کنیم و در آخر هم به بررسی طراحی چند وُید در پروژه های برجسته ایرانی بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه به سبک مدرن

سرویس خواب بالسا

وید چیست؟

وُیدها فضاهای میان تهی و عموما بازی هستند که معمولا بیشتر افراد آن ها را با آتریوم ها اشتباه می گیرند. وُیدها می توانند ظاهری شبیه آتریوم ها و حتی کاربری های مشترک داشته باشند، اما به صورت کلی وُیدها بازشوهایی هستند که در سقف ها ایجاد می شوند و باعث می شوند تا دید طبقات به یکدیگر بیشتر شود که نتیجه آن دلبازتر شدن فضای داخلی و دید کلی خانه است.

طراحی وید مدرن در دکوراسیون داخلی خانه

تفاوت ها و شباهت های وید و آتریوم

وُیدها همانند آتریوم ها در همه طبقات اجرا می شوند اما آتریوم ها در پشت بام دارای سقف های شیشه ای و به اصطلاح نورگیر هستند، که ویدها از این مزیت بی بهره اند و سقف آخر آن ها کاملا بسته است و این بارز ترین تفاوت بین آتریوم ها و ویدها است. اگر قصد دارید تا با آتریوم ها بیشتر آشنا شوید، می توانید مطلب آتریوم و تاثیر آن در معماری داخلی را بخوانید.

آتریوم

یکیدیگراز تفاوت های وُید و آتریم در دیوارهای دور تا دور آن ها است. آتریوم ها معمولا دارای دیوارهای شیشه ای هستند، به صورتی که حس یک فضای الحاقی را به شما القا می کنند، در صورتی که دیوارهای تشکیل دهنده وُیدها معمولا همان دیوارهای از هم فاصله گرفته ساختمان است. وُید ها حتی شاید دیوارهای تعریف شده ای هم نداشته باشند همان طور که در عکس بالا می بینید فقط با ایجاد فاصله میان اجزای تشکیل دهنده فضای داخلی به وجود بیایند.

طراحی وید

حالا که با وُیدها آشنا شده اید، بد نیست تا با هم سری به پروژه های برجسته ایرانی بزنیم و ببینیم که معماران برجسته ایرانی چگونه از ویدها در طراحی داخلی فضاهای خود استفاده کرده اند.

علیرضا تغابنی
نشیمن خانه چرخان شریفی ها
علیرضا تغابنی

وید خانه چرخان شریفی ها 

خانه شریفی ها را می توان جزو شاهکارهای خلق شده توسط علیرضا تغابنی این معمار برجسته دانست. طراحی داخلی این پروژه به اندازه طراحی نمای آن حساب شده و فکر شده است. وید این خانه دقیقا در بالای قسمت متحرک خانه قرار دارد و کسی که از بالای وید به پایین نگاه می کند یک قاب چوبی در کف را می بیند که این نشان از هوشمندی در انتخاب جای وید دارد. همچینین مبلمان های قرار گرفته در کف باعث می شود تا افراد از طبقه بالا فقط با یک فضای خالی مواجه نشوند. برای آشنایی بیشتر با این خانه می توانید به مطلب خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران مراجعه کنید. 

طراحی دوراسیون ویدها در پروژه ی خانه ما گلستانه

طراحی خلاقانه وید

عکس بالا وید پروژه خانه ما، گلستانه را به شما نشان می دهد که در مطلب خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس راجع به آن با شما صحبت کردیم. در این ویلا وید حانه در کنار فضای راه پله قرار گرفته است و باعث شده تا این در این فضا نور و روشنایی جایگزین تاریکی و دلگیری شود و راه پله تجربه ی فضایی متفاوتی را برای استفاده کنندگان از فضا به وجود بیاورد، البته در طراحی این وید ساختار شکنی هم دیده می شود و آن استفاده از نورگیرهایی در سقف خانه است که وظیف ه تامین نور را در روز بر عهده دارند. 

علیرضا تغابنی
نمای داخلی شرکت آریو چوب
علیرضا تغابنی

دکوراسیون ویدها 

زمانی که ویدها مساحت زیادی داشته باشند، باید با ترفندهای دکوراسیونی مختلف آن ها را از یکنواختی نجات داد، شاید بهترین نمونه از این ترفندها را در ویدهای پروژه آریو چوب اثر علیرضا تغابنی بتوان دید. اگر مطلب نمایشگاه آریو چوب بازسازی متفاوت با پل های معلق را بخوانید متوجه خواهید شد که پل های معلقی که رو وید این مجموعه ساخته و اجرا شده اند، از جمله نقاط قوت این پروژه محسوب می وند که هم کارآیی دارند وهم فضای بزرگ وید ها به وسیله آن ها پوشانده شده است و در عین حال به کارآیی وید ها نیز صدمه ای وارد نشده است. 

ویلای مدرن انا و سعید

در کنار ویدها می توان از عناصر تزیینی زیادی استفاده کرد تا جذابیت و زیبایی آن ها بیشتر شود. ویلای آنا و سعید یکی از زیباترین وید ها را داراست. در کنار وید های این ویلا پنجره های سرتاسری وجود دارد که قطعا به زیبایی و جلوه این وید ها کمک می کند. با خواندن مطلب ویلای مدرن آنا و سعید در دهکده ی زیتون اصفهان بیشتر با تفکرات معمار این ویلا اشنا شوید. 

مطالب بیشتر در مورد اطلاعات معماری را از اینجا بخوانید: فضاهای خصوصی و عمومی در معماری داخلی
آرک و کاربرد آن در معماری داخلی
نکات کلیدی در معماری داخلی فضاهای مسکونی
نیم طبقه در معماری داخلی ساختمان های مسکونی
رازهای معماری داخلی که منزل شما را دگرگون می کنند!
معماری ایرانی و طراحی داخلی امروزی در اقلیم معتدل و مرطوب

نویسنده : شمیم آقازاده |گردآوری در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه