Chidaneh.com placeholder image

ایکیا محبوب ترین برند برای دکوراسیون مقرون به صرفه

به قلم: تحریریه چیدانه

کار با اهالی فن: فکر می کنم همه ما موافق این قضیه باشیم که برند ایکیا یکی از برند های موفق در زمینه فروش محصولات مربوط به حوزه دکوراسیون داخلی است. قطعا این شرکت راه سختی را طی کرده تا به اینجا رسیده و عوامل زیادی در شکل گیری این برند و به موفقیت رسیدن آن تاثیر گذار بوده است. در این مطلب می خواهیم بدانیم که برند ایکیا برای رسیدن به این رتبه و مرتبه چه راهی را طی کرده و عوامل موفقیت این شرکت را با هم بررسی کنیم، پس تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید. 

لوگوی شرکت ایکیا

چوب و هنر

آغاز به کار ایکیا

شاید برای تان جالب باشد که بدانید برند موفق ایکیا، کار خود را با یک فروشنده سیار که چوب کبریت می فروخت آغاز کرد و آن را به تجارتی که در آن هر چیزی از ساعت گرفته تا خودکار فروخته می شود، توسعه داد و در پایان به یک شرکت تولید کننده مبلمان و لوازم خانگی در سرتاسر جهان تبدیل شد.

نمایی از ساختمان ایکیا

شکل گیری مدل کسب و کار ایکیا 

مبلمان ها جزو محصولاتی بودند که بعدا وارد سبد محصولات ایکیا شدند و ایده این کار زمانی به ذهن روسای این شرکت رسید که متوجه شدند درشهر الم هولت که شهری است که ایکیا در آن تاسیس شد؛ شرکت های مبلمانی زیادی وجود دارد که برای نمایش و فروش مبلمان هایشان به فضایی بزرگ احتیاج دارند و روسای این شرکت نیز برای اولین بار چنین فضایی را برای محصولاتشان درست کردند و همین کار باعث تفاوت فاحش آن ها با دیگر شرکت ها شد که نظر مثبت مردم را نیز به خود جلب کرد. 

پارکینگ های رایگان مجموعه ایکیا

وقتی شرکت ایکیا تصمیم گرفت تا همه محصولاتش را زیر یک سقف و در جایی خارج از شهر به فروش برساند ، این اجازه را به مردم و مخاطبان داد تا محصولات را خودشان انتخاب کنند و این حس بهتری را به آن ها منتقل می کرد؛ علاوه بر این که هزینه پارکینگ های این مجموعه نیز رایگان بود و دیگر عملا جایی را برای نگرانی باقی نمی گذاشت و این کار باعث به وجود آمدن بازارهای سلف سرویس شد. 

برند ایکیا

بررسی عوامل موفقیت ایکیا 

وقتی عوامل و رویدادهایی را که شرکت ایکیا را شکل داده اند بررسی می کنیم، دو مورد بیشتر از همه جلب توجه می کنند:

  • توانایی کنترل و غلبه بر چالش ها و مشکلات 
  • ریسک پذیری  

شرکت ها با انجام کارها به طور متفاوت می توانند موقعیت ای منحصر به فردی د بازار ایجاد کنند و برای مدت طولانی روی ان تمرکر و تکیه کنند. توانایی تبدیل مشکلات به فرصت های جدید و استفاده از این فرصت ها کاری بود که آیکیا به روشی هوشمندانه تر از رقیبانش انجام داد و به موفقیت رسید. 

فضای خرید در فروشگاه های ایکیا

پنج نیاز مشتری که آیکیا آن ها را شناخت 

شاید شرکت ایکیا بیشترین موفقیت خودش را مدیون شناخت دقیق و درست مشتریان باشد این پنج نیاز که ایکیا توجه خاصی به آن ها دارد در واقع اساسی ترین تفاوت آن ها را با دیگر شرکت های نیز بیان می کند که این چنج نیاز را در ادامه با هم می خوانیم: 

  • ارزش قائل شدن برای پول (طرح، عملکرد و کیفیت بالا با قیمت پایین) 
  • محصولات انحصاری (طرح های اسکاندیناوی که فقط در ایکیا فروخته می شود) 
  • الهام بخشی و ایده های جدید(راه حل هایی برای منازل شما) 
  • آسانی خرید (همه چیز در زیر یک سقف) 
  • سرگرمی (یک روز شاد خارج از منزل) 

البته فقط شناخت این نیاز ها به یک کسب و کار کمک نمی کند تا موفق شود، بلکه شناخت  این نیازها و این که شما چگونه این نیازها را با روشی بهتر از رقیبان تان برآورده سازید شرط است. 

فروشگا های ایکیا

همه چیز زیر یک سقف، مهم ترین دلیل موفقیت ایکیا 

ارائه همه اثاثیه خانه زیر یک سقف و در یک محل، امتیازی است که در بین ایکیا و فروشگاه های دیگر تفاوت ایجاد می کند. در عصر ما که زمان، هر لحظه ارزشمند تر می شود، اهمیت سهولت خرید از طریق عرضه همه چیز در یک محل نیز بیشتر می شود. 

طراحی پلان باز فروشگاه های ایکیا

قطعا عوامل دیگری نیز وجود داشته است، اما این ها برخی از عوامل اصلی و مهمی هستند که مدل کسب و کار و کل شرکت را شکل داده اند. نکته قابل ذکر این است که رشد شرکت به طور دقیق برنامه ریزی نشده بود و این رشد با بهره گیری از فرصت هایی که به هنگام ارائه ی محصولات پیش روی ان ها ایجاد می شد، همراه شد.

سایت چیدانه این امکان را برای معماران، طراحان داخلی و… دیگر مشاغل در حوزه ساختمان فراهم می‌آورد تا یک پروفایل اهالی فن حرفه ای برای معرفی خود ایجاد کنند. این پروفایل می تواند مانند یک وب سایت عمل کند با این تفاوت که قطعا خیلی بیشتر از وب سایت یک شرکت دیده خواهد شد. 

شما هم می توانید برای معرفی کسب و کار را خود در فضای آنلاین به اهالی فن چیدانه بپیوندید.

مطالب بیشتر: بهترین راه برای طراحی داخلی خانه شما
۱۰ باور غلط در مورد معماران
ایده های فوق العاده ۸ طراح در طراحی دکوراسیون ۸ اتاق یک خانه(۲)
اینستاگرام و کارآفرینی ایرانی، ۷ کسب و کار کوچک در دکوراسیون (۱)

گردآوری در تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه