Chidaneh.com placeholder image

4 مرکز آموزشی در ایران با معماری وسوسه انگیز

به قلم: تحریریه چیدانه

مناسبت ها: 12 اردیبهشت همیشه ما را به روزهایی می برد که با شور و شوق زیادی برای روز معلم آماده میشدیم و دلمان می خواست بهترین هدیه را به معلم محبوب مان بدهیم. معلم هایی که با صبر و بردباری فوق العاده بچگی ها، سرکشی ها، درس نخواندن ها، مشق ننوشتن ها و شیطنت های ما را تحمل می کردند و هر روز با دستی پر سر کلاس می آمدند و امید فردایی روشن را به ما می دادند.

شاید کمترین قدردانی که می توان پای این بزرگواران از خود گذشته ریخت، واقعیت بخشیدن به اندکی از درس هایی است که به ما آموخته اند. دسته ای از این دانش آموختگان قدرشناس معماران برجسته ای هستند که اکنون نشان درس های خوانده و مشق های نوشته شده شان را در گوشه و کنار شهر می بینیم. امروز به مناسبت روز معلم می خواهیم برویم سراغ مراکز آموزشی و فرهنگی برجسته ای که برخی از این معماران طراحی کرده و به این وسیله در مسیر پیشرفت جامعه ی فرهنگی که خواست قلبی همه ی معلمان و استادان است، قدمی برداشته اند. با چیدانه همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی

یکی از مدارس شهر اصفهان مشهور یه مدرسه مداد رنگی، نمونه ای از مدارس هوشمند در ایران است که طراحان آن محمد عرب و مینا معین الدینی تلاش کرده اند تا با به کارگیری رنگ در طراحی معماری و فضای داخلی آن شادابی و نشاط را به دانش آموزان آن هدیه دهند و در فرآیند یادگیری درسی آن ها تاثیر گذار باشند. مدرسه مداد رنگی همان دبستان دخترانه حق پناه است که در ناحیه ۵ اصفهان واقع شده است؛ این مدرسه به همت خیر مدرسه‌ساز حاج علی حق‌ پناه و مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شده است.

مدرسه حق‌ پناه ۲۹۰۰ متر مربع است که ۱۷۰۰ متر زیربنا دارد و دارای ۱۲ کلاس، کلاس تجربی، کتابخانه، سالن اجتماعات و اتاق کامپیوتر است. این مدرسه جزو مدارس هوشمند محسوب می شود و تمام کلاس‌های درس به تجهیزات الکترونیک و تخته هوشمند مجهز هستند و البته این مدرسه، از مدارس تخصصی قرآن نیز محسوب می‌شود.

اطلاعات و تصاویر بیشتر این پروژه را می توانید در مطلب دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی دنبال کنید.

طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف با الهام از باغ فین کاشان

در طرح حاضر، از مربع و تکرار و در عین حال، چرخش ۴۵ درجه آن، با توجه به محورهای بصری و دسترسی استفاده شده است تا امکان ایجاد گستردگی دید ناظر به محوطه دانشگاه و در نهایت، انتخاب مسیر مورد نظر تامین شود. با توجه به دو دسترسی سواره در طرفین، چهار دسترسی پیاده در حاشیه و دسترسی نمادین در آکس مرکزی، ۵ مربع انتخاب شده است.

دسترسی نمادین در نقطه عطف بنای سردر واقع شده است و در امتداد آن، محور آب و المان تمثیلی دانش وجود دارد. این مجموعه و پس‌زمینه دانشگاه، از پس فخرو مدین الهام‌گرفته از باغ فین کاشان، نمایان است.

اطلاعات کامل پروژه را اینجا بخوانید: طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف با الهام از باغ فین کاشان

پخش سنگ مصنوعی ایران
دانشگاه پیام
پخش سنگ مصنوعی ایران

معماری متفاوت ساختمان موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان

این بنا در یک سایت ۲۰،۰۰۰ مترمربعی و به دلیل کمبود فضاهای آموزشی و کارگاهی، احداث شده است. ساختمان اولیه در منتهی‌الیه شمال‌شرقی سایت و بنای جدید در نقطه مقابل آن، در ضلع جنوب‌غربی مکان‌یابی شد تا ساخت‌ و سازها در آینده نیز به راحتی امکان‌پذیر باشد.

حجم کل بنا از ایده امتداد یافتن یک حرکت نواری‌ شکل که از یک سوی حجم آغاز می‌شود، دور بنا چرخیده و طبقه به طبقه، پنجره‌ها را دور زده و در سراسر حجم امتداد می‌یابد و در نهایت، در بالاترین نقطه نمای شمالی و در همان بخش چرخیده در مقابل باد، با ایجاد یک خط آسمان متنوع خاتمه می‌یابد، شکل گرفته است.

جزییات بیشتر این پروژه را اینجا بخوانید: معماری متفاوت ساختمان موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان

مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی

مجتمع خدمات فناوری شریف در مرکز دانشگاه صنعتی شریف تهران واقع شده است. انباری قدیمی آن در دوران قبل از انقلاب در دو طبقه و با مساحت ۳٫۲۰۰ مترمربع ساخته شد. از این مکان به عنوان کارگاه و انباری استفاده می شد و فضای نامناسبی در مرکز دانشگاه ایجاد کرده بود. لذا برای احداث محلی برای گروه های تحقیقاتی و ادارات مربوطه فناوری و صنعتی، این ساختمان به مدت ۸ ماه مورد طراحی مجدد و بازسازی قرار گرفت.

معماران پروژه در این خصوص می گویند: ما در طراحی این مجتمع بر اساس نوع فعالیت کاربران، یک فضای کار ابری مشخص کردیم که هر یک از مدیران و متخصصان و نیروهای خدماتی، فضایی مختص خود برای به اشتراک گذاری افکار و توانایی هایشان در درون گروه خود خواهند داشت. ما همچنین در تعیین فضاها معیار دیگری را در نظر گرفتیم که طی آن کاربران در آینده بتوانند فضای خود را مطابق نیازشان تقسیم، کوچک تر و یا بزرگ تر کنند؛ این امر برای فضاهای اداری می تواند مزیت بزرگی به حساب آید.

اطلاعات کامل پروژه: مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی

برای دیدن پروژه های برجسته ایرانی و آشنایی با جزییات آن ها می توانید به پروفایل های اهالی فن و گالری عکس چیدانه سر بزنید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه