دیدنی‌های سمنان، نزدیک‌ترین مکان‌های تفریحی به تهران!

دیدنی‌های سمنان، نزدیک‌ترین مکان‌های تفریحی به تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: باز هم تعطیلاتی هیجان‌انگیز پیش روی ماست و همین مساله باعث می‌شود که در این ایام عید، برنامه‌ریزی یک مسافرت چند روزه حسابی مناسب باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا به شما برای برنامه‌ریزی مسافرت کمک کنیم، آن هم با ارائه چند پیشنهاد جذاب برای گردشگری آخر هفته از مکان‌های تفریحی اطراف شهر تهران در نوروز. پس تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید، این‌بار می‌خواهیم جاذبه‌های گردشگری استان سمنان را مورد بررسی قرار دهیم.

جاذبه های گردشگری سمنان

چوب و هنر

چرا استان سمنان را برای گردشگری انتخاب کنیم؟

سمنان با آب و هوای دوگانه‌اش همیشه بهشت گردشگرانی بوده که دوست داشته‌اند طبیعت خشک و سبز را یک‌جا کنار هم ببینند. اگر شما هم جزو این دسته از مسافران هستید، پیشنهاد می‌کنم در مورد جاذبه‌های گردشگری سمنان حتما تحقیق و بررسی کنید.

دشت شقایق کالپوش- حسین آباد

1. دشت شقایق کالپوش، در منطقه حسین‌آباد

آدرس: 130 کیلومتری شمال شرق سمنان و در همسایگی استان گلستان

یکی از مناطق گردشگری استان سمنان و شهرستان شاهرود، دشت شقایق در منطقه کالپوش است که این نمایش منحصربه‌فرد از بیستم اردیبهشت ماه تا پایان خرداد، جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می‌دهد. همه‌ساله جشنواره دشت شقایق و کشتی محلی در منطقه کالپوش برپا می‌شود و میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

دشت شقايق

آنچه دشت شقایق حسین‌آباد را از دیگر نمونه‏‌های مشابه متمایز می‌کند؛ وجود آبشارها، چشمه‏‌ها و گونه‌‏های درختان جنگلی در این محدوده است. همچنین مناطق زیبای آبشار حسین‏‌آباد، قَشقَلَتِه، سرداربیک، آبشار زو (نام‌نیک) و غار خواجه‌قنبر (سُم)، از زیبایی‌های دیگر این ناحیه است.

جنگل ابر

2. جاذبه‌های گردشگری سمنان: جنگل ابر

آدرس: شاهرود 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود

جنگل زیبا و خوش آب و هوای “ابر" در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود، از جنگل‌های بکر و زیبای استان سمنان است. این جنگل در زمره جنگل‌های هیرکانی کشور است. ناگفته پیداست به‌دلیل اینکه فضای جنگل را پوششی از ابر فرا می‌گیرد، جنگل ابر نامیده می‌شود. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین‌بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از ویژگی‌های این جنگل است.

مطلب پیشنهادی: جاذبه‌های گردشگری مشهد برای سفری خاطره‌انگیز در نوروز

جنگل ابر، در حدفاصل بین دو کلان‌اقلیم خشک و نیمه‌خشک و مرطوب و نیمه‌مرطوب، واقع شده و تنوع گیاهی و جانوری خوبی را نیز پوشش می‌دهد. جنگل ابر دارای چشمه‌سارهای متعددی از جمله: چشمه آلوچال، آب شرش، آبشار و چشمه است. این جنگل یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است.

شهمیرزاد استان سمنان

3. جاذبه‌های گردشگری سمنان: شهمیرزاد

آدرس: استان سمنان

شهمیرزاد، بهشت کویر و نگین زمردین بر حلقه انگشترى شهرهاى حاشیه کویر مرکزى ایران است. سبزجامه‌اى بر قامت باشکوه طبیعت و تابلویى چشم‌نواز و دلفریب با قلم نقاش چیره‌دست عالم هستى. این منطقه زیبا، باصفا و تاریخى، در 20 کیلومترى شمال شهر سمنان و در دامنه‌هاى جنوبى کوه‌هاى سربه‌فلک کشیده البرز شرقى، قرار دارد. همچنین شهمیرزاد؛ با فاصله کمتر از 230 کیلومترى تهران است که قدمت آن به روایت مورخین در کتب معتبر به عهد باستان مى‌رسد.

شهمیرزاد

این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل شده است. میانگین دمای سالیانه شهمیرزاد، 11 درجه‌سانتیگراد است که بین 16 درجه زیر صفر سردترین و 34 درجه بالای صفر در گرم‌ترین ماه سال، متغیر است. اختلاف ارتفاع سمنان و شهمیرزاد از سطح دریا، بیش از هزار متر است. این امر از عجایب طبیعت استان سمنان است که در فاصله 20 کیلومتری تا این اندازه اختلاف دما وجود دارد. برهمین‌اساس بی‌جهت نیست که شهمیرزاد را بهشت کویر نیز نامیده‌اند.

مطلب پیشنهادی: 9 جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه

chidaneh-54639-badab-esoort

4. جاذبه‌های گردشگری سمنان: باداب سورت

آدرس: تهران، سمنان، مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مجموعه زیبا و دیدنی چشمه‌های آب معدنی باداب سورت اروست، از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است که به‌عنوان زیباترین چشمه جهان و دومین اثر طبیعی ملی ایران، پس از قله دماوند، به ثبت رسیده. چشمه‌های اسرارآمیز سورت اروست، مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور بوده و دارای دریاچه‌ای کوچک است که عمدتا در تابستان برای شنا و آب‌تنی استفاده می‌شود. از سویی، آب این چشمه، جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن، سودمند است.

باداب سورت

آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی و زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند. حوضچه‌های باداب سورت، اسراری از دنیای مستور و طبیعت بکر و دل‌انگیزی را به نمایش گذاشته است. خیال‌انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه‌روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین‌برانگیزی را به نمایش می‌گذارد. چشم‌اندازهای این منطقه، هرگز از روح و ذهن فراموش نمی‌شوند و طبیعت‌دوستان بسیاری را به تماشای خود فرا می‌خواند.

عمارت ابراهیم خان

5. عمارت ابراهیم‌خان، روستای ملاده

آدرس: 76 کیلومتری سمنان

روستای ملاده در یک محدوده کوهستانی، مستقر است و بافت مسکونی متمرکزی دارد. در منطقه شمالی روستای ملاده، ییلاق‌های زیبای سنگ‌چشمه و جنگل معروف افرا قرار دارند. رودخانه کوچکی از کنار این روستا می‌گذرد که از کوه‌های نیزوا و کوه‌های اطراف، سرچشمه می‌گیرد و به سد رجایی ساری می‌ریزد.

روستاهای اطراف تهران را دیده‌ای؟ 10 روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه

عمارت ملاده

در این روستای سرسبز و خوش آب و هوا، دو عمارت بزرگ و باستانی زیبا وجود دارد که در دو سمت شرق و غرب به فاصله حدودا ۵۰ متر به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند. معماری ساختمان‌های مذکور بسیار زیباست. نوع گچ‌بری روی دیوارهای اتاق‌ها و ایوان‌ها، تاق‌نماها روی دیوار، نقاشی‌های زیبای دیواری و ایجاد شومینه‌های کوچک به عمارت جلوه خاصی داده. مواد و مصالح اصلی بنا؛ خشت و آجر و نمای آن، آجر و گچ است. هریک از این دو نوع ساختمان، دو طبقه و دارای تعداد زیادی اتاق و راهروی مربوط به اتاق‌ها و طبقه بالایی است. این ساختمان که به خانه ابراهیم‌خان نیز معروف است، دارای یک حیاط بزرگ با درختان فراوان و متنوع بوده و سردر اصلی هر دو ساختمان، از جنس چوب است.

شهمیرزاد زیبا

در انتها

در این مقاله، 5 جاذبه گردشگری استان سمنان را معرفی کردیم. این مناطق گردشگری، جزو نزدیک‌ترین مکان‌های تفریحی به شهر تهران هستند. حتما در شهر و استان زندگی شما هم جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده‌ای وجود دارد، این جاذبه‌های گردشگری زیبا را با ما در میان بگذارید.

گردآوری توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
hypergymco1_30187 در تاریخ 26 اردیبهشت 1395
عالی بود مرسی http://hypergymco.com
bitapardazesh94_32410 در تاریخ 05 مرداد 1395
ممنون خیلی خوب بود.. این سایتم خوبه من کلی اطلاعات ازش گرفتم www.safarme.com

ثبت دیدگاه