Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان یاسمن در شیراز، دکوراسیونی به سبک کلاسیک اروپایی!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مسکونی: «برای این خانه تصمیم گرفتم کمی از فضای مدرن خلاص شوم؛ برای همین در فضا‌سازی اینجا از ترکیب سبک کلاسیک غربی و مدرن استفاده کردم.» یاسمن سامی… دانش‌آموخته طراحی داخلی… شیراز… بلوار نیایش. یاسمن سامی، اگرچه به طراحی داخلی به صورت حرفه‌ای نمی‌پردازد اما این شانس را داشته که فضای داخل خانه‌اش را خودش طراحی کند. به ضرورت شغل همسرش، مهندس محبی، درست به‌موقع به پروژه طراحی داخلی این ساختمان دست پیدا کرده است. با این اوصاف می‌گوید: «ردپای معمار ساختمان را در نما‌سازی‌های بیرون و حیاط می‌توان دید.» دیوار و فضا‌سازی حیاط و قسمتی از نمای ساختمان از طراحی‌های خود خانم سامی است که تلاش کرده با طراحی معمار اصلی ساختمان همراه شود، اما طراحی داخلی خانه به طور کامل کار خودش است. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا جزییات طراحی این دکوراسیون به سبک کلاسیک اروپایی را بیشتر بررسی کنیم.

سارا سهرابی
تقسیم بندی فضای نشیمن با مبل
سارا سهرابی

تابلو فرش ریحان

پشت میز شیشه‌ای مربع‌شکلی که در گوشه‌ای از فضای پذیرایی خانه قرار دارد، می‌نشینیم. دلبسته فضاهای کلاسیک اروپایی است و این را می‌توان در ساختار طراحی داخلی خانه‌اش نیز دید. تقریبا رد عمده‌ای از فضا‌سازی ایرانی در اینجا نمی‌بینیم؛ جز فرش ایرانی دستبافی که نقش‌های خطه کویر در آن دیده می‌شود.

سارا سهرابی
میز غذاخوری شیشه ای در دکوراسیون منزل
سارا سهرابی

سالن اصلی دکوراسیون آپارتمان کلاسیک یاسمن در شیراز

در انتخاب پرده‌ها برایش نور مهم بوده است. پرده‌ها را چندان ضخیم انتخاب نکرده و بیشتر حریم و نور را مد نظر داشته است. خانه بزرگ است و دست خانم خانه برای طراحی باز بوده است. می‌توان گفت سالن اصلی خانه به سه قسمت تقسیم شده است:

1. فضای غذاخوری در دکوراسیون آپارتمان یاسمن

فضای غذاخوری نیم‌دایره با همان میز مربع‌ شیشه‌ای وسطش. او می‌گوید: «هنگام خرید برای این قسمت، این میز تنها گزینه‌ای بود که یافتم.» اگر‌چه به نظر می‌رسد هارمونی ندارد اما دنج دلنشین و زلال است. 

سارا سهرابی
دکوراسیون تلفیقی کلاسیک و مدرن در شیراز
سارا سهرابی

2. دکوراسیون نشیمن کلاسیک در آپارتمان یاسمن

تعریف ساده این فضا کلاسیک است. شومینه را خانم سامی دوست دارد. شومینه زیبایی است که کنار دیوار نشیمن آرام و بی‌صدا می‌سوزد. در طراحی این فضا از چند قطعه تزیینی کوچک بهره برده ولی سادگی را ترجیح داده است. به نظرم وی هیچ علاقه‌ای به شلوغ بودن فضا ندارد. تمام اجزای محیط جا برای نفس کشیدن دارند و هیچ چیزی را به زور کنار چیز دیگری قرار نداده ‌است. 

سارا سهرابی
خانه یاسمن سامی در شیراز
سارا سهرابی

3. فضایی برای دیدن تلویزیون در دکوراسیون منزل یاسمن

در اینجا کمی مبلمان تیره‌تر است، دیوار پشت تلویزیون اگرچه تیره است و طرح کاغذدیواری دارد اما به نظر می‌رسد رنگ شده باشد؛ با دست رنگ شده است. علاقه فراوان خانم سامی به رنگ‌ها را می‌توان به خوبی در میان کلامش احساس کرد: «من عاشق رنگ‌ها هستم.»

مطلب پیشنهادی: طراحی دیوار پشت ال سی دی با ایده های دکوراتیو

سارا سهرابی
دکور اتاق نشیمن با تابلوهای کوچک
سارا سهرابی

روی دیوار روی قاب بشقاب‌ها، نقاشی از فضای کلاسیک زندگی قرن 18 اروپا را می‌بینیم. خانم سامی می‌گوید: «در این خانه مهم‌ترین چیزی که ایرانی است، سماور بسیار قدیمی مادربزرگ است. بسیار تلاش کردم که در این فضا آن را بگنجانم اما امکانش نبود. خوب خواستیم ببینیمش اما ایشان فراموش کردند، ما نیز دیگر اصراری نکردیم.»

سارا سهرابی
رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی
سارا سهرابی

شاید بهتر است بگوییم سالن اصلی سه قسمت نبوده، بلکه چهار قسمت بوده است. یک قسمت خاص در فضای سالن اصلی و همه خانه بود که اگرچه جدا نبود ولی همواره حضور داشت.

سارا سهرابی
طراحی ورودی خانه
سارا سهرابی

خانم سامی به گل علاقه دارد، تقریبا در تمام فضای خانه رد گل‌ها را می‌توان دید؛ بشقاب‌های روی دیوار، گل‌های روی لیوان‌های چای، فنجان‌های قهوه، نقش‌های روی گلدان‌های بلور، کاغذ‌دیواری‌ها و… تقریبا این  گل‌ها همه‌جا حضور دارد.

سارا سهرابی
تزیین سرویس بهداشتی با گل و شمع
سارا سهرابی

سرویس بهداشتی آپارتمان یاسمن به سبک کلاسیک اروپایی

سرویس بهداشتی خانه هم از هجوم گل‌ها مصون نمانده است. شاید در این فضا به کار بردن گل‌ها کمی تکراری باشد اما نوع به کارگیری‌شان زیباست. با دقت به آینه درون عکس نگاه کنید تا نوارهای قرمز کاشی را ببینید، این نوع گل همه‌جا حضور دارد. 

سارا سهرابی
آشپزخانه مدرن سفید
سارا سهرابی

آشپزخانه مدرن خانه کلاسیک یاسمن

آشپزخانه دیگر مدرن است؛ رنگ‌بندی، نوع چینش و شکل کابینت‌ها، صندلی‌ها و… .

سارا سهرابی
مبل ال پذیرایی
سارا سهرابی

تقریبا تمام لیوان‌ها، ماگ‌ها، بشقاب‌ها، در هارمونی ملایم با جان طراحی کلی خانه و همچنین سفید و هماهنگ با فضای آشپزخانه گل را همراه خود دارند. فضای کوچکی نیز در قسمت نیم‌دایره سالن اصلی قرار گرفته که روی طبقات آن مجموعه‌ای از فنجان‌ها و ظروف فانتزی وجود دارد؛ اینجا هم تقریبا همه‌چیز گل دارد. گل ها در تناسب با دکوراسیون داخلی منزل به سبک کلاسیک اروپایی قرار دارند.

سارا سهرابی
خانه یاسمن سامی در شیراز
سارا سهرابی

روی دیوار سالن به نقاشی برمی‌خوریم؛ نقش قرقاولی که با ظرافت طراحی شده است. یاسمن سامی می‌گوید، مدت‌هاست که نقاشی هم می‌کند اما اکنون تنها همین تابلو در این خانه مانده است.

از او می‌پرسم چرا بیشتر به کار و آموخته‌هایش نمی‌پردازد و چندان تمایلی برای این کار از خودش نشان نمی‌دهد و در پاسخ می‌شنویم که  علاقه‌ای به طراحی به عنوان یک حرفه ندارد. او دوست دارد هنگام کار دستش برای آفرینش باز باشد و محدودیت‌های کاری برایش جالب نیست. می‌گوید: «ممکن است در آینده کارهایی با همین وسعت را در حد یکی، دو مورد انجام دهم.»

سارا سهرابی
لوازم دکوری منزل
سارا سهرابی

صحبت رسمی ما کم‌کم تمام می‌شود، به گپی دوستانه‌تر با مهندس محبی می‌نشنیم تا خانم سهرابی، همکارمان همراه خانم سامی بقیه نماها را ببیند و عکس‌هایی بردارد. فنجان نسکافه‌ای برای پذیرایی روی میز من گذاشته‌اند. فنجانم را برمی‌دارم قاشق کوچک آن را نگاه می‌کنم: «این هم گل دارد… .»

مجله منزل
مجله منزل :شماره 93 اردیبهشت ماه ۱۳۹5
مجله منزل

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: سعید داورپناه | عکس: سارا سهرابی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Mahin.keshtkar_30223 در تاریخ 10 خرداد 1395
خیلی خیلی عالیه واقعا خسته نباشید

ثبت دیدگاه