Chidaneh.com placeholder image

10 ویلای دوبلکس در شمال ایران با نمای بیرونی خیره کننده!

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: بحث طراحی نمای خارجی ساختمان همیشه بحث جذاب و جالبی بوده است به همین دلیل ما هم امروز در چیدانه تصمیم گرفتیم تا راجع به این بحث شیرین و جذاب مطلبی بنویسیم و پیش خودمان فکر کردیم که شاید بد نباشد این بار به جای آپارتمان های سر به فلک کشیده، سراغ نمای ویلای دوبلکس برویم و راجع به آن ها بنویسیم. اگر شما هم به این بحث مشتاق هستید پس پیشنهاد می کنم حتما تا انتهای این متن با ما همراه باشید. 

دفتر معماری اکسپوز
نمای خارجی ویلای امیر دشت
دفتر معماری اکسپوز

سرویس خواب بالسا

1. طراحی نمای ویلای دوبلکس: المان های عمودی 

از آن جایی که ویلاهای دوبلکس دارای ارتفاع به نسبت کمی هستند پس وجود المان های عمودی می تواند به آن ها کمک کند تا با صلابت تر به نظر برسند، مخصوصا اگر عرض ویلای دوبلکس شما زیاد باشد این المان های عمودی به آن ها اجازه می دهند تا تناسبات بصری شان حفظ شود درست مثل اتفاقی که درعکس بالا افتاده است. این ویلا دارای عرض زیاد و ارتفاع به نسبت کم است و ستون های آجری که در طراحی نمای آن به کار رفته باعث شده تا این نما خسته کننده و بی تناسب به نظر نیاید. 

استودیو معماری آرش مدنی
ویلاى کوچک و دنج در روستاى کوچک
استودیو معماری آرش مدنی

2. طراحی نمای ویلای دوبلکس: سادگی و خوانایی نما  

در طراحی نمای خارجی ویلا دوبلکس شما سطح کمی را در اختیار دارید تا در آن مانور دهید، یعنی شما نباید نما را آن قدر شلوغ کنید که سادگی و خوانایی نما از بین برود، باید حسابی حواستان به ترکیب انواع متریال ها و مواد و مصالح باشد تا بیش از اندازه نما را تحت تاثیر قرار ندهند. معمولا برای طراحی نمای ویلا دوبلکس استفاده از دو متریال کافی به نظر می رسد. 

بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز
نماسازی ساختمان
بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز

3. طراحی نمای ویلای دوبلکس: قابی برای نما 

برای آن که طراحی نما ویلا دوبلکس تان خسته کننده و یک نواخت نباشد می توانید از یک متریال که رنگی متضاد و متفاوت از متریال اصلی دارد قابی برای یکی از طبقات ایجاد کنید. این کار هم نمای تعریف شده تری را در اختیارتان قرار می دهد و هم باعث می شود تا نمای ویلای دوبلکس تان مدرن تر به نظر برسد. البته در انتخاب متریال باید شرایط اقلیمی را هم مد نظر قرار دهید.

مهندسین مشاورمیــــر و همکاران meer&partners
نمای بیرونی ویلای سهیلیه کرج
مهندسین مشاورمیــــر و همکاران meer&partners

4. طراحی نمای ویلای دوبلکس: کنسول های نما 

استفاده از کنسول هایی که با یک متریال متفاوت پوشانده شده اند نیز می تواند یکی از راه های طراحی نمای ویلا دوبلکس باشد، در واقع استفاده از این کنسول ها بهره گیری از خود پتانسیل های نما است. یعنی همان چیزی که در نما وجود دارد با رنگ و لعابی متفاوت تر دیده می شود و همین تفاوت رنگ و جنس می تواند به طراحی نمای ویلا دوبلکس شما کم کند. 

سهراب رفعت
طراحی نمای خارجی ویلای شماره یک البرز
سهراب رفعت

5. طراحی نمای ویلای دوبلکس: استفاده از بازشو های نما 

یکی دیگر از ترفندهای طراحی نمای خارجی ویلا دوبلکس استفاده از بازشوها یا همان پنجره ها است. معمولا ویلاها دارای پنجره های زیادی هستند و اگر شما طراح هوشمندی باشید بدون استفاده از عناصر اضافی و با کمک همان المان های موجود در نما می توانید یک نمای زیبا برای ویلا دوبلکس تان طراحی کنید. مثلا می توانید به جای طراحی کامل نما به طراحی قاب پنجره ها بپردازید، در نهایت وقتی این قاب پنجره ها در نما ویلا دوبلکس کنار هم قرار می گیرند منجر به ایجاد یک نمای زیبا خواهند شد. 

گروه معماری کارند
ویلای شمس
گروه معماری کارند

6. نورپردازی نما ویلا دوبلکس 

نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن بر زیبایی معماری بنا را نمی شود نادیده گرفت. هر چه قدر برای طراحی نما ویلا دوبلکس تان وقت بگذارید اما فقط بتوانید در طول روز از زیبایی ان لذت ببرید به نظر من خیلی موفق نشده اید. همان اندازه که به نمای ویلا دوبلکس تان در روز اهمیت می دهید به همان میزان باید به نمای شب آن و درخشندگی اش در شب نیز توجه کنید. مطلب نورپردازی نمای بیرونی و اصول کاربردی آن در این راه می تواند به شما کمک کند. 

سهراب رفعت
نمای بیرونی ویلای فردوس مازندران
سهراب رفعت

7. طراحی نمای شیشه ای برای ویلا دوبلکس 

معمولا ویلاها به نسبت آپارتمان ها دارای حریم شخصی بیشتری هستند مخصوصا اگر در باغ شخصی تان قرار داشته باشند. این کار به شما اجازه می دهد تا فضای درون و بیرون ویلا را با هم ترکیب کنید. اگر می پرسید چگونه باید بگویم به وسیله نماهای سراسر شیشه ای. نماهای شیشه ای این امکان را به شما می دهند تا دید کامل از درون به بیرون داشته باشید همچنین استفاده از متریالی مانند شیشه برای نما شفافیت که یکی از اصول کاربردی طراحی نما است را در اختیارتان قرار می دهد. 

علیرضا تغابنی
ویلایی برای برادر کوچکتر
علیرضا تغابنی

نمونه زیبایی از نماهای شیشه ای را می توانید در طراحی ویلای برادر کوچک تر اثر معمار برجسته ایرانی؛ علیرضا تغابنی ببینید، این ویلا نیز نمای کاملا شیشه ای دارد و المان های منحنی شکل داخلی کاملا دیده می شود که این کار به جذابیت بصری پروژه کمک کرده است. پیشنهاد می کنم مطلب ویلای برادر کوچکتر در لواسان تهران را حتما بخوانید تا با این پروژه و چالش های طراحی آن بیشتر آشنا شوید. 

استودیو طراحی براکت
پروژه باغ جنت
استودیو طراحی براکت

8. نماهای یک دست و بازشو های مخفی در طراحی نمای ویلا دوبلکس 

نمای ویلای دوبلکس شما می تواند کاملا یک دست باشد. یعنی یک متریال می تواند به صورت یک نواخت در سرتاسر نمای ویلا دوبلکس شما مورد استفاده قرار گرفته شده باشد؛ شاید پیش خودتان فکر کنید که خب این نما کاملا بی روح و خسته کننده خواهد بود، اما ما به شما می کوییم که این نوع نماها دارای بازشو های مخفی ای هستند که می توان از آن ها به عنوان زیبایی و هیجان بصری نما یاد کرد. عکس بالا که نمای خارجی پروژه باغ جنت؛ طراحی و اجرا شده توسط گروه براکت را به شما نشان می دهد از این نوع نماها استفاده شده است. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان

رضا صوفی
نمای ویلا دوبلکس در کلاردشت
رضا صوفی

9. نما ویلا دوبلکس: توجه به بستر قرار گیری ویلا 

شاید پیش خودتان فکر کنید که طراحی نمای ویلا چه ربطی به طراحی محوطه و فضای بیرونی آن دارد؟ اما ما می خواهیم بگوییم نه تنها که به یک دیگر ربط دارند بلکه بسیار هم بر هم تاثیر گذار هستند. وقتی بستر طبیعی ای که ویلا دوبلکس تان در آن قرار گرفته است دارای گل و گیاهان فراوان است، مسلما نمای ویلای دوبلکس شما باید بسیار ساده باشد تا بتواند خودنمایی کند عکس این قضیه نیز کاملا صادق است. نمونه بارز این نکته را در عکس بالا می توانید ببینید، این ویلا دوبلکس در زمینی قرار گرفته است که دارای پوشش گیاهی متنوعی است به همین دلیل در طراحی نمای این ویلا کمترین متریال و تزیینات به کار گرفته شده است که باعث می شود این ویلا در این زمین خود نمایی کند. 

اگر برای طراحی نمای ویلای دوبلکس تان به دنبال افراد خبره و متخصص می گردید پیشنهاد می کنم سری به اهالی فن چیدانه بزنید، نمونه کارهای آن ها را ببینید و با هر کدام از آن ها که خواستید ارتباط بگیرید. 

نویسنده : شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه