Chidaneh.com placeholder image

محوطه سازی باغ ویلا | ایده‌های طراحی و فضاسازی محوطه باغ ویلایی

به قلم: تحریریه چیدانه

در طراحی محوطه سازی باغ ویلا، طراحی مسیرهای دسترسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، در واقع اگر باغ ها را شبیه یک بدن بدانیم، راه های دسترسی همانند رگ هایی هستند که باعث می‌شوند آن باغ و محوطه بیرونی زنده، پویا و فعال باشد. مسیرهای دسترسی در فضاسازی باغ ویلا این امکان را به شما می دهند تا فضاهای جدیدی را تجربه کنید، آن ها چشم انداز های نو و متفاوتی را به شما نشان خواهند داد، البته همه این ها به یک شرط است، آن هم این است که این مسیر ها آن قدر جذاب باشند که باعث شوند شما دل تان بخواهد روی آن ها قدم بزنید و به آن جایی که آن ها می خواهند برسید. 

پس می بینید که مسیر های دسترسی در فضاسازی باغ ویلا خیلی مهم تر از آن چیزی هستند که شما فکرش را می کردید، پس بیایید با هم نگاهی بیاندازیم به نکات مهمی که در طراحی راه ها و مسیر های دسترسی در محوطه سازی باغ ویلایی مهم است. البته در این راه از تجربه های گروه بارش سبز نیز بهره مند خواهیم شد. پس تا انتهای مطلب با چیدانه همراه باشید. 

چوب و هنر

به مسیرهای دسترسی در طراحی محوطه باغ ویلا اهمیت دهید 

اولین پارامتری که در محوطه سازی باغ ویلا باید به آن توجه کنید، شکل خود مسیرها است. هر کدام از مسیرها باید داستان خاص خودشان را داشته باشند. هر کدام از مسیرها باید اتفاقات خاص خودشان را رقم بزنند، باید به شما اجازه دهند تا بتوانید وقتی روی آن ها قدم می زنید خیال پردازی کنید، آن ها نباید خسته کننده و کسالت بار باشند، بدون هیچ هیجانی. می بینید که شکل مسیر ها مهم هستند، پس با ما همراه باشید تا تعدادی از شکل های مسیر ها را با هم بررسی کنیم. 

مطلب پیشنهادی: نورپردازی محوطه؛ بازی نور و تاریکی در محوطه شما!

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
محوطه سازی با عناصر تزئینی
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

شکل مارپیچ مسیرها در محوطه سازی باغ ویلا

به گفته کارشناسان و طراحان گروه بارش سبز، اشکال مارپیچ یک سیالیت خاص و حس آرامش را برای استفاده کننده ها از آن فراهم می کند. این راه ها ناخودآگاه چشم را به دنبال خود می کشند. این راه های مارپیج باعث می شوند شما حس کنید که مدام در حال غافلگیری هستید، چون معمولا مقداری از راه پشت گل و گیاه ها مخفی می شود و شما نمی توانید کل مسیر را ببینید. 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
طراحی محوطه و فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

مسیرهای مستقیم در طراحی محوطه 

مسیرهای مستقیم سر راست‌ترین مسیرها در طراحی پیاده رو باغ ویلا هستند. آن ها در سریع ترین حالت ممکن شما را به مقصدتان می رسانند. مسیر کاملا روشن است و هیجان زیادی ندارد و کاملا هم یکنواخت است. اما می شود با ترفندهای طراحی مختلف به آن هیجان اضافه کرد. مثلا می توان در در اطراف مسیرها گیاهان خوش بر و رویی را کاشت که چشم انداز مسیر را عوض کند و باعث شود شما از راه رفتن روی این مسیر مستقیم یکنواخت خسته نشوید.

طراحی محوطه

این عکس هم نمونه دیگری از مسیرهای مستقیم را طراحی محوطه باغ ویلا به شما نشان می دهد. ترکیب متریال و مواد و مصالح مختلف برای خود مسیرها می تواند کارگشا باشد. مثلا می توانید یک ریتم خاص و متفاوتی را روی مسیر مورد نظرتان پیاده کنید. الگویی را با ترکیب چند متریال طراحی کنید و آن را در طول مسیر اجرا کنید. 

استفاده از متریال هایی مانند چوب و سنگ که می توانند امتداد های مقطعی را ایجاد کنند هم می تواند جزو گزینه های طراحی برای مسیرهای مستقیم در پیاده رو باغ ویلا باشد. لوورهای چوبی وقتی در کنار هم قرار می گیرند یک امتداد زیبا را پدید می آورند و وقتی این لوورها با طول های مختلف مورد مصرف قرار می گیرند، درزهای بین آن ها این امتداد را می شکند و باعث می شود تا فضاسازی باغ ویلا دارای جذابیت بصری شود. 

پیاده رو باغ ویلا

شکل شطرنجی مسیرها در محوطه سازی باغ ویلا

مسیرهای شطرنجی در محوطه سازی باغ ویلا جزو هیجان انگیز ترین راه ها و مسیرهای دسترسی در طراحی محوطه هستند. آن ها باعث می شوند تا شما تحرک بیشتری داشته باشید. در فضاسازی باغ ویلا با این روش می توانید از تکنیک ترکیب متریال ها نیز استفاده کنید. درست همان طور که در عکس بالا می بینید. 

توجه به عرض مسیرها و راه‌ها در پیاده رو باغ ویلا 

عرض مسیرها و راه ها هم بسیار مهم است. به طور معمول راه ها و مسیر ها دسترسی به گونه ای طراحی می شوند که دست کم 2 انسان بزرگ سال، با قد و هیکل متوسط بتوانند در کنار هم به راحتی راه بروند. اما در محوطه سازی باغ ویلا و به خصوص در طراحی مسیرها می توانید، این قاعده را بر هم بزنید؛ گاهی عرض مسیرها را کم کنید، گاهی هم عرض را زیاد در نظر بگیرید، نکته مهم این است که با هر ترفندی که می توانید مسیرها و راه ها را جذاب کنید. مسیر ها گسترده تر یا مسیرهایی که با عرض زیاد هستند می توانند به مردم کمک کنند تا به صورت گروهی در کنار هم راه بروند. این قضیه به آن ها کمک می کند تا جربه متفاوتی داشته باشند، حتی این مسیرها می تواند به عنوان فضای سرگرمی نیز مورد مصرف قرار بگیرد. 

توجه به مواد و مصالح برای فضا سازی باغ ویلا

بحث دیگری که در طراحی مسیرها بسیار مهم است، متریال ها و یا همان مواد و مصالحی است که جسته و گریخته در طول مطلب به آن ها پرداختیم، حالا هم میخ واهیم تعدادی از بهترین متریال ها را که برای این کار مناسب هستند به شما معرفی کنیم.

استفاده از بتن در محوطه سازی باغ ویلا

مسیر های بتنی یکی از محبوب ترین و دوستداشتنی ترین مسیرها و راه های دسترسی در محوطه سازی باغ ویلا هستند. آن ها ایمن و زیبا هستند و ظاهر جذاب آن ها شما را خسته نمی کند. آن ها قابلیت این را دارند که به هر صورتی در بیایند (به خاطر قالب بندی های آن ها) بنابراین می توانند تمام خواسته شما را از یک مسیر جذاب و زیبا با بهترین طرح برآورده کنند. در ضمن رنگ خاص آن ها ترکیب زیبایی با رنگ سبز چمن ها پدید می آورد که قطعا در محبوبیت آن ها تاثیر گذار است. 

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش بتن درجا، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند؟

سنگ‌های برش‌خورده در طراحی محوطه باغ ویلا 

به گفته کارشناسان گروه بارش سبز، سنگ ها یکی از قوی ترین متریال ها هستند، آن ها قدرت این را دارند که با حضور خود به مسیر شما ظاهری رسمی بدهند، یا حتی غیر رسمی، اگر استفاده از آن ها را بلد باشید حتی می توانید با کمک آن ها به طراحی محوطه و مسیرها و راه های دسترسی تان ظاهری مدرن و یا حتی معاصر ببخشید. همه این نکته هایی که در رابطه با سنگ ها گفتیم بسته به جنس و نوع برش آن ها دارد و این که شما باید بدانید هر گروه از سنگ ها به درد چه سبکی می خورد تا بتوانید از خود آنها کمک بگیرید. 

استفاده از سنگ‍ریزه ها در محوطه سازی باغ ویلا

اگر می خواهید مسیری را که طی می کنید با تمام وجودتان حس کنید، باید از سنگ ریزه ها استفاده کنید. البته بایدببینید که از این سنگ ریزه ها در چه مسیرهایی می خواهید استفاده کنید، قطعا این سنگ ریزه ها برای مسیرهایی که کمی شیب دارند اصلا گزینه مناسبی نیستند. ولی در کل استفاده از این متریال جذاب و دوست داشتنی به جذایب مسیر ها و طراحی محوطه شما کمک می کند. 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
محوطه سازی
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

استفاده از آجر در فضاسازی ویلا باغ

آجر یکی از متریال های کلاسیکی است که می توانید برای محوطه سازی باغ ویلا و طراحی راه ها و مسیر های دسترسی استفاده کنید. این متریال یک جورهایی یک پیوند طبیعی با زمین دارد و خیلی خوب در دل زمین می نشیند. 

استفاده از خاک کوبیده شده در طراحی محوطه باغ ویلا

اگر می خواهید مسیرهای دسترسی و راه هایی که برای محوطه سازی باغ ویلا استفاده می کنید حس و حال طبیعی خودشان را داشته باشند، مواد و مصالحی که باید از آن استفاده کنید، خاک کوبیده شده (تثبیت شده) است. فکر نمی کنم لازم باشد راجع به آن چیزی بگویم. خود عکس گویای همه چیز است. 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
محوطه سازی
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

استفاده از چمن در محوطه سازی باغ ویلایی

چمن ها هم که عضوهای جدا نشدنی طراحی محوطه باغ ویلا هستند. ولی این که چمن ها را در کنار مسیر ها استفاده کنیم و این که خود مسیر ها به وسیله چمن ها تعریف شود کاملا فرق می کند. اگر به جلوه های طبیعی اعتقاد دارید پس باید برای تعریف مسیرهای دسترسی و راه هایی که در طراحی محوطه تان، از چمن ها بهره ببرید.

مطلب مرتبط: چمن مصنوعی بین موزاییک، 4 نکته خواندنی! 

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر و به دست آوردن اطلاعات تماس این گروه می توانید به وبسایت گروه بارش سبز مراجعه کنید. 

منبع: houzz | مترجم : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
alireza soroush در تاریخ 26 مرداد 1397
با سلام. ممنون از اطلاعات کاربردی شما. من یه جا دیدم برای درست کردن مسیر از چوب های مستعمل ریل راه آهن استفاده کرده بودن و خیلی جذاب شده بود.

ثبت دیدگاه