Chidaneh.com placeholder image

سقف کناف، جدید ترین مدل ها برای خانه های ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

سقف: امروزه سقف کاذب نقش موثری در جلوه ی دکوراسیون شما دارد، پیش تر با انواع سقف کاذب و نقش آن در زیبایی دکوراسیون منزل آشنا شدیم. امروز می خواهیم به صورت گسترده به بررسی سقف کاذب کناف و مزایا و معایب آن در دکوراسیون داخلی بپردازیم با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

تصاویر سقف کاذب کناف

قالیشویی ادیب

دکوراسیون داخلی مهشید رئیسی
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی
دکوراسیون داخلی مهشید رئیسی

گروه معماری اشکان اذانی
پروژه مسکونی قیطریه
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

کناف چیست؟

واژه کناف یک اصلاح نادرست است که جایگزین واژه مصالح ساخت و ساز خشک کاربرد دارد. کناف در اصل نام تجاری یک برند آلمانی است که تولید مصالح ساخت و ساز خشک را بر عهده داشته است . این برند تولیدی رفته رفته گسترش یافته و در دیگر کشورها نیز شروع به فعالیت نمود، نکته ی قابل توجه درباره ی کشور ما این است که هر محصولی با نام اولین تولید کننده آن شناخته می شوند ، مثل شرکت ریکا که اولین تولید کننده مایع ظرف شویی در ایران بوده و پس از گذشت چندین سال هنوز هم تعداد زیادی از افراد موقع خرید به جای استفاده از نام صحیح مایع ظرف شویی از برند تجاری ریکا استفاده می کنند این مسئله در مورد چند محصول دیگر هم صدق می کند.به همین علت است که امروزه سیستم های ساخت و ساز خشک را بام تجاری کناف می شناسند. به طور مثال به جای استفاده از سقف کاذب اصطلاح نادرست سقف کناف را به کار می برند و یا به جای واژه داریوال یا دیوار خشک ازصطلاح نادرست دیوار کناف استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی :سقف کاذب کناف، از مدل ها و اجرا تا قیمت سقف کنافی

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای پروژه مسکونی قیطریه
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای دکوراسیون اداری
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

مواد تشکیل دهنده کناف

حال که با واژه کناف آشنا شدیم بد نیست بدانیم که مواد تشکیل دهنده سقف کناف چه چیزی است. سقف کناف یا گچ برگ نوعی سقف کاذب است که در آن از پنل‌های گچی یا غیر گچی پیش‌ساخته استفاده می‌شود که توسط پروفیل‌های سرد نورد شده خاصی به سقف سازه‌ای متصل می‌شوند. سقف کناف را می توان به  دو دسته سقف کاذب ثابت و سقف کاذب متحرک تقسیم کرد که سقف‌های کاذب ثابت خود به دو نوع سقف کاذب یکپارچه و سقف کاذب طرح‌دار و دکوراتیو تقسیم می‌شود. پس ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی سقف های کاذب پنل های پیش ساخته گچی یا غیر گچی می باشد.

گروه معماری آوید
طراحی داخلی دکوراسیون
گروه معماری آوید

نکته: پنل ها و یا صفحات پیش ساخته گچی دارای هسته ی گچی هستند که سطح و لبه های طولی آن ها با کاغذ محکم مخصوص پوشانده شده است. این پنل های گچی کناف یا گچ برگ ها انواع مختلفی از جمله : پنل معمولی، پنل مقاوم در برابر رطوبت، پنل مقاوم در برابر حریق، پنل مقاوم در برابر آتش و رطوبت را دارا می باشند.

دکوراسیون دونس
نمونه کارهای دکوراسیون دونس
دکوراسیون دونس

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

کاربرد کناف

همان طور که به آن اشاره شد کناف به عنوان پوشش نهایی در زیر سقف سازه‌ای برای پوشش تاسیسات عبوری در سقف و همچنین اجرای نور مخفی و به جهت زیبایی در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و … کاربرد دارد. همچنین انواع خاص آن جهت افزایش مقاومت سازه در برابر حریق به عنوان پوشش ضد حریق بر روی اجزای سازه‌ای نصب می‌گردد. از انواع ضد آب کناف می‌توان برای پوشش سقف محیط‌های مرطوب نظیرسقف سرویس‌های بهداشتی و سقف آشپزخانه استفاده نمود. کناف همچنین به عنوان دیوار و سایر تیغه‌های جدا کننده نیز کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی : قیمت انواع سقف کاذب، برآورد هزینه نهایی چگونه است؟

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی لابی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

آتی برج
سقف کناف
آتی برج

مزایای سقف کناف

  • مقرون به صرفه بودن این سیستم نسبت به سایر موارد مشابه
  • نصب سریع و آسان، سقف کاذب کناف سرعت اجرایی بسیار بالایی داشته و قابلیت پوشش سطوح وسیع سقف را با حداقل زمان نصب، دارا می‌باشد.
  • سبک بودن، وزن زیرسازی سقف کاذب کناف و پنل های گچی آن  بسیار کم است.
  •  دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در پشت سقف کاذب در صورتی که از دریچه‌های بازدید و یا سقف مشبک در سیستم کناف استفاده شده باشد میسر است.
  • انعطاف‌پذیری سقف کاذب کناف بسیار زیاد بوده و امکان ایجاد طرح‌ها مختلف برای تغییر دکوراسیون در آن وجوددارد.
  • ایجاد سیستم نورپردازی به صورت روکار و توکار در سقف کاذب کناف امکان پذیر است.
  • سهولت تعمیرات از دیگر مزایای سیستم کناف است.

مطلب پیشنهادی : اجرای سقف کاذب، برو خدارو شکر کن یه سقفی بالا سرته!

دکوراسیون دونس
نمونه کارهای دکوراسیون دونس
دکوراسیون دونس

معماري و دكوراسيون داخلي رازنگر
طراحی دکوراسیون داخلی در شمال تهران
معماري و دكوراسيون داخلي رازنگر

معایب سقف کناف

  • سقف کناف جهت اجرا نیاز به تیم متخصص و حرفه‌ای دارند و در صورت اجرا توسط افراد نامتخصص کیفیت کار به شدت کاهش می‌یابد و مشکلات زیادی را همراه خواهد داشت.  
  • در صورت استفاده از انواع نامرغوب و یا نامناسب پنل های موجود در بازار، ایرادها و نواقصی بسیاری در کار به وجود خواهد آمد.

اگر قصد تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر خانه خود هستید، یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

مطالب پیشنهادی : 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه