Chidaneh.com placeholder image

جادوی آینه ها در طراحی دکوراسیون داخلی دلباز

به قلم: تحریریه چیدانه

لوازم دکوری: داشتن خانه زیبا و دلباز آرزوی همه است اما واقعیت این است که گاهی دستیابی به این خواسته کمی سخت می‌شود؛ حتی اگر چرتکه‌ پس‌انداز و دخل و خرج‌مان را هم با دقت بالا و پایین کنیم تا با خرید وسایل جدید، مدرن و شاید هم گرانقیمت گره‌ای از کار باز کنیم، باز هم راه به جایی نخواهیم برد. این درحالی است که گاه یک ایده ساده و کم‌خرج، راهکاری سهل و آسان برای تحقق این خواسته‌ ماست. تعجب نکنید؛ به عنوان مثال اضافه کردن یک عنصر کاربردی مانند آینه می‌تواند حلال مشکلات باشد؛ ایده‌ای که هم خانه را چشم‌نواز می‌کند و هم باعث ایجاد انعکاس نور به بهترین شکل ممکن در فضا می‌شود. پس برای داشتن بهترین انتخاب در زمینه استفاده از آینه و کاربردهای آن وقت بگذارید و کمی با چیدانه باشید.

شیشه و آینه گلستان
آینه کاری در دکوراسیون منزل
شیشه و آینه گلستان

تابلو فرش ریحان

با آینه ها به نبرد تاریکی بروید!

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما برای انتخاب خانه‌ای که قرار است در آن ساکن شویم نورگیر بودن و به زبان ساده برخورداری از روشنایی کافی است؛ ویژگی‌‌ای که گاهی نبود آن موجب می‌شود انتخابی که محاسن زیادی دارد را فراموش کنیم و به دنبال گزینه‌ دیگری برای سکونت باشیم؛ آن هم در شرایطی که با کمی تغییر و نصب چند آینه می‌توان این مشکل را به‌راحتی برطرف کرد. یک پیشنهاد در چنین شرایطی نصب آینه در فاصله دو پنجره است؛ اینکه اگر فضایی داریم که دو پنجره با فاصله از هم وظیفه تامین نور اتاق را برعهده دارند اما به هر دلیلی نمی‌توانند وظیفه خود را به خوبی ایفا کنند، با این ترفند نور بیشتری را در اتاق منعکس کنیم؛ ضمن اینکه در این صورت کمک می‌کنیم تا نور و انرژی که از روشنایی ساطع می‌شود در همه بخش‌های خانه منتشر شود.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی معماری از دکوراسیون داخلی
عرفان شریف نژاد: عکاس

مراقب باشید گاهی وقت‎ها ممکن است با دیدن تاثیری که اجرای این ایده دارد، وسوسه شوید تا با استفاده از چند آینه نقصی به‌نام تاریک یا کم‌نور بودن خانه را برطرف کنید یا اینکه دو‌ یا چند آینه را با هدف بازتاب نور مقابل یکدیگر قرار دهید. یادتان باشد انعکاس‌های پی در پی به جای دادن انرژی مثبت به نوعی احساس بی‌قراری و استرس را در محیط القا ‌خواهد کرد. پس مراقب باشید زیاده‌روی نکنید.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه مشکی پوش اکباتان
عرفان شریف نژاد: عکاس

با آینه ها چشم‌ها را گول بزنید!

بله، درست خوانده‌اید. به طور دقیق می‌خواهیم همین را به شما یاد دهیم؛ اینکه چگونه فضاهای کوچک را با نصب آینه بزرگ‌تر نشان دهید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از این وسیله در خانه یا هر فضای دیگری از جمله محل کار، این است که با انعکاس تصویر از محل مورد نظر آن را وسیع‌تر از آنچه که هست به معرض نمایش بگذارد. اگر دقت کنید استفاده بجا از آینه کمک خواهد کرد، مساحتی که در اختیار دارید تا دوبرابر بزرگ‌تر به نظر برسد؛ ضمن اینکه قادر خواهید بود قناسی‌های نامتعارف را نیز برطرف کنید؛ همان نکته‌ای که حکایت گول زدن چشم‌ها را برای ما تداعی می‌کند.

مطلب پیشنهادی: قناسی ساختمان را با طراحی دکوراسیون خلاقانه بپوشانید!

گروه معماری بام
آینه کاری در دکوراسیون داخلی آپارتمان مهستان
گروه معماری بام

همان طور که قبلا ۱۳ ترفند ساده که سقف کوتاه منزل را بلندتر نشان می دهد به شما معرفی کرده ایم، جالب است بدانید اگر سقف اتاق شما کوتاه است، می‎توانید با نصب آینه روی یکی از دیوارها یا چند آینه قاب گرفته شده این فاصله را بیشتر کنید.

پیشنهادی برای زیباتر شدن قفسه‌ها با آینه کاری

شاید برای برخی از شما پیش آمده باشد که قفسه یا کتابخانه‌ای را در گوشه‌ای از خانه قرار دهید که انگیزه چندانی برای استفاده از آن ندارید؛ زیرا یا به چشم شما مستعمل می‌آید یا معتقدید عمق قفسه‌هایش آنقدر کم است که جذابیتی برای بیننده ندارد. اما جالب است بدانید در اینجا نیز آینه گره از کار شما باز خواهد کرد. یک آینه گرد البته با توجه به اندازه قفسه‌ای که می‌خواهید آینه را در آن بگذارید، انتخاب کنید تا در یک چشم بر هم زدن به آن عمق دهد؛ البته قرار نیست همه قفسه‌ها را پر از آینه کنید چون این کار کارکردی را که مد نظر دارید از بین می‌برد. پس توصیه ما این است که سایر قفسه‌ها را با کتاب یا وسایل تزیینی دیگر پر کنید و قفسه‌ای که بزرگ‌تر از دیگر بخش‌هاست یا در مرکزیت قرار دارد با آینه و چند شیء زینتی تزیین کنید.

آتلیه طراحی چشم انداز پارسیس
پارتیشن منزل در پروژه بازسازی زعفرانیه
آتلیه طراحی چشم انداز پارسیس

با آینه به کمک راهروهای باریک بروید!

نصب آینه در راهروها هم ایده دیگری است که می‌تواند این فضا را در خانه کشیده‌تر و وسیع‌تر به نمایش بگذارد به‌ویژه اگر راهروی مورد نظر شما باریک باشد و این شرایط را دوست ندارید با نصب آینه می‌توانید تا حد زیادی مشکل موجود را کم‌رنگ کنید. با این ترفند هم فضا وسیع‌تر به نظر می‌رسد و هم انرژی مثبت در راهرو  جریان پیدا خواهد کرد. به این ترتیب دغدغه ساکنان خانه‎هایی که راهروهای بلند و باریک دارند هم برطرف می‌شود چون آینه سرعت عبور انرژی‌های مثبت ساطع شده از نور را کاهش خواهد داد تا مدت بیشتری در فضا باقی بماند.

مطلب پیشنهادی: تزیین راهرو منزل، ۱۲ ایده شیک و ساده

[[nid:58286]]

اگر شما هم از جمله مالکان چنین خانه‌هایی هستید هرچه سریع‌تر دست به کار شوید تا این دغدغه‌تان هم برطرف شود. می‌توانید با توجه به مساحتی که در اختیار دارید، میز کوچکی نیز تعبیه کنید و با توجه به سلیقه خود اشیای تزیینی یا گلدانی از گل روی آن قرار دهید.

هفت رنگ
دکوراسیون اتاق خواب
هفت رنگ

آینه، قابی برای انعکاس چند وجهی منظره‌های زیبا

همیشه قرار نیست استفاده از آینه کارکردهای اعجاب‌برانگیزی برای شما داشته باشد. به عنوان مثال گاهی نصب این وسیله در مقابل منظره‌ای زیبا مانند پنجره‌ای که رو به حیاط یا بالکنی زیبا باز می‌شود یا روبه‌روی دیواری که تابلوهای زیبایی بر آن نصب کرده‌اید، می‌تواند حال و هوای دیگری به خانه شما بدهد و انعکاسی از تصاویر زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. به طور مثال اگر آینه کنار پنجره باشد، میزان نور و دید را افزایش خواهد داد.

شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال
آینه کاری مدرن روی دیوار
شیشه و آینه دکوراتیو هنرکده کریستال

اگر هم این وسیله را در زاویه‌ای که بازتاب تصویر خارج از پنجره را به نمایش بگذارد، نصب کنید، انعکاس منظره بیرون ایده‌آل خواهد بود؛ البته جانمایی آینه باید با توجه به نیازی باشد که در فضای خانه یا محل کار خود احساس می‌کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اگر هدف تامین نور بیشتر باشد به طور قطع قرار دادن آن کنار پنجره، می‌تواند نور بیشتری را برای اتاق فراهم کند.

کفپوشی متفاوت با آینه ها

واقعیت این است که همیشه خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زند. این را گفتم تا بگویم که می‌توان در برخی از فضاها از کفپوش تزیینی و آینه‌ای استفاده کرد؛ البته می‌دانم نخستین تصوری که از کفپوش‌ها در ذهن شما تداعی می‌شود، انواع چوبی و سنگی آن است اما اکنون ما قصد داریم از خلاقیت در طراحی داخلی صحبت کنیم. در این روش می‌توان کف اتاق را با پایه و ورقه‌های فلزی و فولادی به شکل مربع‌هایی با سایز یکسان شبکه‌بندی کرد و در گام بعدی در فضای خالی، آینه‌های برش خورده را قرار داد. سپس روی آنها را با شیشه‌های نشکن پوشاند. به این ترتیب عمق و فاصله‌ ایجاد شده به خاطر فریم‌های شیشه‌ای جذابیت زیادی به کفپوش شما خواهد داد و آینه‎های برش خورده تعبیه شده در کف موجب شفافیت و انعکاس بهتر نور در فضا می‌شود. لازم به ذکر است استفاده از چنین کفپوشی بسیار سلیقه‌ای خواهد بود اما جذابیت‌های زیادی نیز دارد که می‌تواند ما را به استفاده از آن ترغیب کند.

آیا شما هم از جادوی آینه ها در دکوراسیون منزل خود استفاده کرده اید؟
اگر پاسخ تان مثبت است و آینه ها را به شیوه ای خلاقانه به کار برده اید و دکوراسیونی خاص ساخته اید، ایده های خود را به شماره تلگرام 09388547140 بفرستید تا ما در ما در مطالب بعدی از آن ها استفاده کنیم.

منبع: مجله منزل | نویسنده: الهام صادقی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه